پایان مرمت سرای صندوق‌ساز‌ها در بازار اراک
به گزارش صنعت نیوز، مرمت سرای صندوق‌ساز‌ها در بازار تاریخی اراک با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان پایان یافت.
تاريخ : پنجم آذر 1401 ساعت 09:27   کد : 271708
به گزارش صنعت نیوز، مرمت سرای صندوق‌ساز‌ها در بازار تاریخی اراک با اعتبار ۹۰۰ میلیون تومان پایان یافت.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطر‌آفرین بازار تاریخی اراک گفت: مرمت بازار تایخی اراک شامل مرمت بام و مرمت تاق آسیب‌دیده سرا و اجرای پوشش بام و طاق‌های آسیب‌دیده و بام‌سازی است. همچنین یک ستون و یک تویزه، تخریب و باز سازی شده و سه طاق جدید و ۹ طاق از سمت بام پالانه، غوره نیز گل و کاهگل شده است.

حسین محمودی افزود: سال گذشته احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سرا‌های دارای اولویت مرمت شد و این رویه در سال‌جاری هم ادامه دارد.

او گفت: بازار تاریخی اراک، یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه بوده که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، افزود: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان‌آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود.