سهم ایران از گردشگری جام جهانی؛ تقریبا هیچ
به گزارش صنعت نیوز،سهم ایران از گردشگری جام جهانی قطر تاکنون صفر است و این در حالیست که کشورهای دیگر از جمله امیرنشین دوبی در امارات متحده عربی، عربستان و عمان سهم زیادی از گردشگران را رزرو کرده اند.
تاريخ :
بيست و يکم آبان 1401 ساعت 14:07
|
|
کد : 271354
|
به گزارش صنعت نیوز،سهم ایران از گردشگری جام جهانی قطر تاکنون صفر است و این در حالیست که کشورهای دیگر از جمله امیرنشین دوبی در امارات متحده عربی، عربستان و عمان سهم زیادی از گردشگران را رزرو کرده اند.
بر اساس آمارهای پایگاه تحلیلی گردشگری فورواد کیز (forward keys) تاکنون بیش از یک میلیون گردشگر جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ برای سفر به قطر برنامه ریزی کرده اند.
با توجه به محدودیتهای ۱۶ هتل موجود در دوحه و همجواری قطر با شهرهای بوشهر و جزایر کیش و قشم که ظرفیتهای هتلی مناسب و فاصله کمی با این کشور دارند و از سوی دیگر وجود جاذبههای طبیعی بکر و تاریخی ایران، تصور میشد ایران هم برای جذب گردشگر جام جهانی از همسایگان خود عقب نماند، اما آنطور که رئیس جامعه تورگردانان ایران به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفته تاکنون هیچ توری از گردشگران ورودی جام جهانی فروخته نشده و برای هیچ سفری برنامه ریزی نشده است.
هرچند اوایل امسال در دیدارهای متعدد مقامات قطری با مسئولان ایرانی، تسهیلاتی برای ورود گردشگران از جمله صدور ویزای فرودگاهی، افزایش کشتیهای کروز و شناورها برای جابجایی مسافران، تخفیفات فرودگاهی و حذف حق مالکانه (رویالیتی) فرودگاه دوحه برای پروازهای ایرانی و افزایش تعداد پروازها در نظر گرفته شد، اما بر اساس گفته مسولان، هتلها برای مسابقات جام جهانی از سه ماه قبل رزرو شده اند که سهم ایران از این گردشگری و فرصت طلایی تقریبا هیچ بوده است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم چند روز پیش اعلام کرد که بر اساس اعلام دولت قطر، امکان پهلوگیری کشتیها و شناورهای مسافری در بنادر این کشور بدلایل امنیتی ممنوع و منتفی شده است و عملا امکان گردشگری دریایی به مقصد قطر نیز در ایام جام جهانی فوتبال منتفی است.
بنابر اعلام دولت قطر، این کشور تصمیم گرفته فقط تعداد معدودی کشتی مسافربری بزرگ را که در عمل هتلهایی برای اقامت مسافران جام جهانی هستند را در بنادر خود پهلو دهد.
هرچند برخی تلاش میکنند اغتشاشات و حوادث اخیر در شهرهای ایران را مانع ورود گردشگران جام جهانی به ایران عنوان کرده و از بی مسئولیتی و ناتوانی و بی کفایتی خود سلب مسئولیت نمایند، اما واقعیت این است که برنامه ریزی برای جذب گردشگران جام جهانی به ماهها و حتی سالهای قبل باز میگردد. برنامه ریزی که نیاز به توجه بیشتر مسئولان صنعت گردشگری و حمل و نقل داشت تا فرصتی که با توجه به غنی بودن ایران در جاذبههای گردشگری و تاریخی و طبیعی از دست نرود.
|