بانک مرکزی موظف به ایجاد یکپارچگی در اعطای تسهیلات شد
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی سامانه یکپارچه برای تسهیلات ارزی و ریالی خبر داد.
تاريخ : شانزدهم شهريور 1401 ساعت 18:37   کد : 269697
به گزارش صنعت نیوز، وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی سامانه یکپارچه برای تسهیلات ارزی و ریالی خبر داد.
سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه هیئت دولت با بیان این مطلب افزود: بر اساس مصوبه امروز هیئت دولت، بانک مرکزی موظف شد سامانه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه‌اندازی کند و در آن کل فرایند میزان سود و جرایم برای تسهیلات گیرندگان را به صورت یکپارچه در قالب پرونده الکترونیک محاسبه شود، زیرا یکی از چالش‌های تولیدکنندگان بی اطلاعی از چگونگی محاسبه سود یا دیگر مسائل دریافت تسهیلات بود.

وی گفت: تاکنون در حوزه تسهیلات سامانه‌ای یکپارچه نداشتیم که خوشبختانه امروز با مصوبه دولت، بانک مرکزی موظف به ایجاد آن شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت ادامه داد: این مصوبه یک ماده دیگری داشت درباره واحد‌هایی که به علت چک برگشتی، حسابشان مسدود و به نوعی موجب توقف تولید می‌شد و برای جلوگیری از این کار در آیین نامه قبلی دولت، شورای تامین می‌توانست برگشت چک را برای شرکت‌هایی که بالای ۱۰۰ نفر نیروی کار داشتند متوقف کند که با مصوبه امروز شرکت‌های بالای ۵۰ نفر و شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌هایی که ستاد تسهیل آن‌ها را تایید می‌کنند مشمول این مصوبه شدند.

به گفته فاطمی امین بنگاه‌هایی که به دلیل چک برگشتی تولیدش متوقف شد اگر این شرایط را داشته باشند می‌توانند فعالیتشان را ادامه دهند.

وی با اشاره به دیگر مصوبه امروز گفت: برای شرکت‌های خصوصی که با دولت قرارداد می‌بستند و دولت به موقع پول آن‌ها را پرداخت نمی‌کرد بر اساس مصوبه جدید، دولت موظف به پرداخت جریمه شد یعنی اگر دولت در پرداخت‌ها به پیمانکار تاخیر داشت، موظف به پرداخت جریمه می‌شود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به دیگر مصوبه در جهت رفع موانع تولید در هیئت دولت افزود: برای اراضی‌ای که کاربری آن‌ها به تولید تغییر داده شود تا پنج سال هزینه تغییر کاربری تقسیط می‌شود.

فاطمی امین گفت: مجموع این مصوبات برای کمک به تولید تولید بود که می‌تواند در رفع موانع تولید موثر باشد.


جزئیات سفر هیئت تجاری روسی به ایران

سیدرضا فاطمی امین در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره جزئیات سفر هیئت تجاری روسی به ایران گفت: با توجه به روابط خوبی که با کشورهایی مانند روسیه، بلاروس، ارمنستان، عمان و آفریقا داریم در گام نخست قرار است هیئتی تجاری متشکل از ۳۵۰ فعال اقتصادی روسیه به ایران سفر کند.

وی افزود: این ظرفیت و ارتباط فعلا با کشور روسیه ایجاد شده و همین امروز نمایشگاه مصالح ساختمانی ایران در مسکو در حال برگزاری است و بعد از آن نمایشگاه صنایع غذایی و سپس نمایشگاه لوازم پزشکی برگزار خواهد شد.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: این هیئت 350 نفره متشکل از بازرگانان ،فعالان اقتصادی و صنعتگران روسیه هستند که جلساتی با صاحبان کسب و کارهای ایرانی دارند و توافقاتی خواهند داشت.