لزوم افزایش ظرفیت پالایشی کشور
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نفت با تأکید بر سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور گفت: ظرفیت پالایشی در کشور باید افزایش یابد.
تاريخ : دوازدهم شهريور 1401 ساعت 08:50   کد : 269470
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نفت با تأکید بر سرمایه‌گذاری در ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور گفت: ظرفیت پالایشی در کشور باید افزایش یابد.

جواد اوجی در تشریح سرمایه‌گذاری در پتروپالایشگاه‌ ها و مشارکت مردم در آنها با بیان اینکه یکی از بحث‌های کلیدی این دولت و وزات نفت ساخت پتروپالایشگاه است، افزود: ظرفیت پالایشی در کشور باید افزایش پیدا کند و برای آن، راهی جز احداث پتروپالایشگاه نیست .

وی مزیت احداث پتروپالایشگاه را افزون بر تأمین سوخت کشور، فراهم آوردن خوراک پتروشیمی‌ها بیان کرد و گفت: برخی از پتروشیمی‌ها در سال گذشته با کمبود خوراک مواجه بودند .

وزیر نفت با اشاره به برنامه دولت برای ساخت یک پتروپالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ نفت (شهید قاسم سلیمانی) و بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ این مهم آمده است، افزود: این پتروپالایشگاه در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار دارد و زمین آن هم تعیین تکلیف شده است.


اوجی ساخت پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین «مروارید مکران» با ظرفیت تولید روزانه ۳۰۰ هزار بشکه از سوی گروه اقتصادی مفید را یادآور شد و تصریح کرد: مجوز ساخت تعدادی پالایشگاه و پتروپالایشگاه با خوراک نفت خام و میعانات گازی هم صادر شد که تلاش کردیم چالش‌ها و مشکلات آنها را برطرف و قانون تنفس خوراک را هم برای سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه سهامداران پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید قاسم سلیمانی و پالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین مروارید مکران پرشمار هستند، افزود: هم‌اکنون بعضی از بانک‌ها مانند ملت، ملی، تجارت و ... در ساخت این پالایشگاه و پتروپالایشگاه شریک هستند.