به گزارش صنعت نیوز،مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به امکانات و قابلیتهای دریایی و بندری ایران و قزاقستان، آینده بسیار روشنی در روابط دریایی و بندری ایران و قزاقستان وجود دارد.
خسرو سرایی در دیدار آبای توریک پنبایف گفت: رویکرد اصلی و محوری سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاریهای اقتصادی با قزاقستان، اجرایی و عملیاتی کردن حمل و نقل ترکیبی، دیجیتالی شدن حمل و نقل، ردیابی کالا و مباحث لجستیکی است.
وی با بیان اینکه در حمل و نقل ترکیبی، کالا از مرحله تولید در مبدا تا رسیدن در مقصد، باید تحت پوشش حمل و نقل قرار گیرد، تاکید کرد: یکی از ضرورتها و الزامات توسعه همکارهای تهران و آلماتی در حوزه دریا، توسعه حمل و نقل کانتینری است که باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
مدیرکل لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به رویکرد دولت قزاقستان برای تغییر مسیر تجارت و ترانزیت دریایی از طریق بنادر و خاک ایران، از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان بندر، گمرک و کشتیرانی و بررسی تخصصی موضوعات خبر داد.
وی خلا کشتیهای رو-رو و سرویسدهی حمل و نقل رو-رو را یکی از مباحث جدی بین دو کشور برشمرد و گفت: در خصوص کشتیهای رو-رو در بنادر ایران، تا ۸۰ درصد هزینههای مترتب بر این رویه کشتیرانی، شامل تخفیف میشود.
مدیرکل لجستیک و توافقنامههای بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان برنامههای جدی دولت برای خرید کشتیهای رو-رو با مشارکت بخشخصوصی، تاکید کرد: دو کشور ایران و قزاقستان به مالکیت کشتی رو-رو نیاز داریم تا بتوانیم فارغ از نیاز به کشورهای دیگر، حمل و نقل برنامهریزی شده در بخش رو-رو را هدایت و کنترل کنیم.
رویکرد جدی دولت قزاقستان برای استفاده از ظرفیتهای ترانزیت دریایی ایران
آبای توریک پنبایف؛ مدیر بندر آکتائو قزاقستان، با بیان اینکه تولید کانتینر در بنادر و استفاده از ظرفیتهای ترانزیت دریایی ایران، از برنامههای جدی دولت این کشور قلمداد میشود، تاکید کرد: در پی گران شدن حمل و نقل اقیانوسی از جنوب خلیج فارس، امیدواریم ترانزیت محصولات مختلف از مبدا چین را از طریق دریای خزر و با حجم بیشتری به انجام برسانیم.
وی با اشاره به رویکرد تجاری و اقتصادی قزاقستان برای توسعه همکاریهای بندری و دریایی با ایران، گفت: ارتباط ترانزیتی با بنادر هند به ویژه بندر ناواشیوا و صادرات کالاهای قزاقستان به شرق آسیا، رویکرد جدیدی است که در نظر داریم در این فرایند از ظرفیتهای بندری و کشتیرانی ایران استفاده کنیم.
توریک پنبایف با تاکید بر حائز اهمیت بودن ترانزیت تایم در تجارت دریایی و با اشاره به تجربه خوب ترانزیت خودرو از طریق خاک و آبهای سرزمینی ایران، افزود: تجار و بازرگانان قزاقستانی، به دنبال عملیاتی کردن مسیر تجاری و ترانزیتی از ایران هستند؛ چراکه ایران به لحاظ جغرافیایی در قلب و مرکز آسیا قرار دارد.