وضع‌ساندويچي‌ها ازناشران‌بهتر است
تاريخ : بيست و سوم ارديبهشت 1387 ساعت 12:54   کد : 174

به گزارش صنعت نیوز، در روزهاي پاياني نمايشگاه به سراغ غرفه انتشارات سروش رفتيم و نظر يکي از مسئولان آن را درباره کم و کيف اوضاع جويا شديم. دولت مي گويد يارانه را به سمت مخاطبان کتاب سوق خواهد داد اما اين امر چگونه ممکن است؟ چطور مي توان مخاطب حقيقي کتاب را پيدا کرد و به چه صورت سوبسيد به سمت آنها سوق خواهند داد؟

هنگام بازديد از غرفه انتشارات سروش با سهراب سليمي برخورد کرديم. او که بازيگر، کارگردان و مدرس تئاتر است درباره اين نمايشگاه گفت: من به عنوان يک مخاطب خاص کتاب همواره عناوين کتب مورد علاقه و نام انتشاراتي مربوطه را حتي پيش از برگزاري نمايشگاه در ذهن دارم و با اين پيش زمينه به نمايشگاه مي آيم.

اما گاهي در نامهاي آشنا کمتر شاهد ارائه کتب مطلوب هستم. مثلا در غرفه سروش امسال در خصوص تازه هاي نشر در حوزه تئاتر کتاب خوبي ارائه نشده بود. اين بر خلاف انتظار عمومي از نام موسسه سروش است اما در مقابل نشر توس که چندان هم شناخته شده نيست کتابهاي بسيار خوبي به نمايشگاه آورده بود، کتابهايي که سالها تجديد چاپ نشده بود و من مدتها به دنبال آن مي گشتم.

وي در خصوص برگزاري نمايشگاه افزود: به طور کلي شکل برگزاري بسيار بهتر از سال قبل است ولي اطلاع رساني بسيار گنگ و مبهم است، به طوري که مخاطب در بدو ورود سردرگم مي شود. نمايشگاه سال قبل برايم جذاب تر بود.

تعدد آرا درباره شکل برگزاري نمايشگاه هم مثل تعارض نظر ناشران در خصوص موضوع کاغذ و قطع يارانه ها از سوي دولت است.

محمدرضا گرجي پور از انتشارات سروش در اين باره گفت: قطع يارانه ناشران را با مشکل مواجه خواهد کرد. دولت مي گويد يارانه را به سمت مخاطبان کتاب سوق خواهد داد اما اين امر چگونه ممکن است؟ چطور مي توان مخاطب حقيقي کتاب را پيدا کرد و به چه صورت سوبسيد به سمت آنها سوق خواهند داد؟ به اعتقاد من بايد از ناشر حمايت کرد. الان وضع ساندويچ فروشها از ما بهتر است. مگر ما چند ناشر حرفه اي داريم؟ حداکثر 50 ناشر! دولت بايد از اينها حمايت کند. هر چند ما ناشر دولتي هستيم اما من با تخصيص يارانه کاغذ به ناشران موافقم.

مخالفت گرجي پور با قطع يارانه کاغذ در حالي صورت مي گيرد که اعضاي صنف کاغذ و تعاوني ناشران عنوان کرده بودند همه ناشران با قطع يارانه موافق اند.

وي درباره آثار ارائه شده توسط انتشارات سروش گفت: مجموعا هزار عنوان محصول شامل کتاب و آثار مجوزدار صوتي و تصويري به نمايشگاه آورده ايم که از اين ميان حدود 600 عنوان کتاب و مابقي سي دي و نوار هستند. موضوعات اين آثار هنر، ادبيات، دين، تاريخ و فلسفه و رسانه و ارتباطات و غالبا در موضوع هنر و رسانه است.

تسهيلاتي براي بازديد سالمندان وجود نداشت

وي خاطرنشان کرد: اگرچه رقم فروش کتابمان بيشتر بوده ولي توجه مردم به شنيدن و يا ديدن آثار بيشتر است. ذائقه عمومي با توجه به شرايط زمانه و کمبود وقت به سمت گوش کردن و تماشا کردن تمايل دارد.

گرجي پور از تحويل غرفه در موعد مقرر ابراز رضايت کرد ولي در مجموع از امکانات برگزاري نمايشگاه گله کرد و گفت: به طور کلي امکانات موجود، رضايت غرفه داران را در پي نداشت. اگر چه دسترسي به نمايشگاه براي مردم آسان تر شده ولي تسهيلاتي ارائه نشد تا سالمندان هم بتوانند از نمايشگاه ديدن کنند. پله هاي مترو را در نظر بگيريد، حتي خود مصلي هم فضاي مناسبي براي دسترسي سالمندان نيست.

وي افزود: با وجودي که استقبال مردم خوب بوده ولي در عرصه اطلاع رساني کار زيادي صورت نگرفته است. اينجا براي برگزاري نمايشگاه مناسب نيست. انباري براي کتابها وجود ندارد و بايد هر روز کتابها را با سختي به نمايشگاه بياوريم. فکس نداريم و حتي شماره تلفن غرفه خودمان را هم نمي دانيم.

گرجي پور همچنين عدم کارکرد دستگاه هاي کارتخوان و پوشش ضعيف مخابراتي را از ديگر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: برگزاري اين گونه مراسمها کاري تخصصي است و نياز به برنامه ريزي دقيق تري دارد.

وي اضافه کرد: انتشارات سروش در روزهاي برگزاري نمايشگاه ميهمانان متعددي از جمله بازيگران، نويسندگان و چهره هاي شاخص هنري و مديريتي را در غرفه خود پذيرا بود. آثاري که از اين نشر بيش از سايرين مورد استقبال قرار گرفت کتابهاي "رسم شقايق" (سوگنامه اي در ياد و خاطره قيصر امين پور) و "ريتم در موسيقي" نوشته شهرام ناظري بود.

پيش بيني فوتبال در نمايشگاه کتاب

نکته ديگر اينکه بازديدکنندگان مي توانستند در نمايشگاه کتاب نتيجه بازيهاي فوتبال را هم پيش بيني کنند.

اين يکي از امکاناتي بود که نمايشگاه بيست و يکم تدارک ديده بود. در کنار غرفه هاي متعدد و متنوع کتاب در يکي از طبقات فوقاني نمايشگاه به غرفه اي برخورد مي کرديم که برگه هاي پيش بيني فوتبال را به بازديدکنندگان ارائه مي داد. البته در بازديدهاي قبلي با غرفه هاي عجيب و غريب ديگري نيز برخورد کرده بوديم که محصولات غير کتابي عرضه مي کردند و عمده فروش آنها غالبا سي دي يا پوستر و گاه تجهيزات خاص بود. ولي برگه هاي پيش بيني فوتبال که يک نوع لاتاري جديد محسوب مي شود از آن نکته ها بود!