دو شنبه 31 ارديبهشت 1403
معاون بورس تهران:

بورس ايران در صدر بورس هاي کم اثر از بحران مالي غرب

  تاريخ:سی ام مهر 1387 ساعت 16:07   |     کد : 9518   |     مشاهده: 1521
به گزارش صنعت نیوز، معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران ، بازار سرمايه ايران را کم اثرپذيرترين بورس ها از بحران مالي غرب در مقايسه با بورسهاي مطرح جهان توصيف کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران ، بازار سرمايه ايران را کم اثرپذيرترين بورس ها از بحران مالي غرب در مقايسه با بورسهاي مطرح جهان توصيف کرد.

علي سنگينيان گفت : در حالي که بورسهاي بزرگ دنيا از جمله بورسهاي امريکا ، اروپا و حتي کشورهاي اسيايي و کشورهاي عربي حوزه خليج فارس در کمتر از يک هفته از بحران با افتهاي بيشتر از 25 درصد مواجه شدند و حتي برخي کشورها در يک روز ده درصد کاهش شاخص ها را تجربه کردند ، مجموع کاهش شاخص بورس کشورمان در مدت سه هفته کمتر از شش درصد بود.

وي حضور نداشتن شرکتهاي خارجي در بورس کشورمان و ارتباط نداشتن گسترده ميان بورس ايران با بورسهاي عمده جهان را از عمده ترين دلايل تاثير پذيري کم بورس ايران از بحرانهاي مالي جهان ذکرکرد.

معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران با بيان اينکه افت کم شاخص هاي بورس ايران پيش از اغاز بحران مالي غرب روي داده است ، ان را ناشي از کاهش قيمت جهاني کالاهاي معدني و فلزات از جمله اهن ، مس ، روي و آلومنيم دانست و گفت : کاهش قيمت جهاني اين محصولات موجب شد حاشيه سود شرکتها کاهش يابد واين موضوع نيز بر سود اوري و ارزش سهام انها اثرگذاشته است.

سنگينيان با استناد به گزارش مجمع جهاني بورسها ، بورس تهران را در شش ماه نخست امسال با حدود سي درصد بازده و رشد ارزش بازار، جزو سه بورس موفق جهان اعلام کرد و افزود : کاهش حدود شش درصدي شاخص بورس کشورمان در مقايسه با اين موفقيت ، قابل اغماض است.

معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران با اشاره به اينکه امريکا منشا بحران مالي غرب است ، اظهار داشت : کشورهاي وابسته به اقتصاد امريکا بيشترين اسيب را از بحران هاي مالي اخير ديده اند و به همين لحاظ عمده شرکتهاي بزرگ دنيا در اروپا و شرق اسيا از بحران مالي امريکا اسيب ديده اند و دامنه بحران به اين کشورها حتي به کشورهاي عربي حوزه خليج فارس نيز کشيده شده است.

اين مقام مسئول در بورس تهران در پاسخ به اينکه ايا از بحرانهاي مالي غرب که منجر به خروج بسياري از سرمايه ها از بورس هاي بزرگ جهان شده است مي توان به سود کشور بهره جست ، گفت : اگر در اين فضا ما بتوانيم منابعي را که از بازار سرمايه کشورهاي بحران زده خارج مي شود جذب کنيم به اقتصاد کشور کمک خوبي

مي شود.

معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران در عين حال تمايل خارجي ها براي سرمايه گذاري در بورس کشورمان را در شش ماه نخست امسال قابل توجه دانست و فراهم شدن شرايط مناسب تر را براي جذب منابع خارجي در بورس کشور با همکاري دستگاهها و وزارتخانه هاي مربوط خواستار شد.

سنگينيان درباره اينکه در شرايط کنوني مناسب ترين تصميم براي دارندگان سهام چيست ، گفت : سهامداراني که حرفه اي تر هستند مي دانند که شرايط بازار هميشه رو به صعود نيست بلکه با نوسان همراه است ضمن اينکه با اقداماتي که در کشورهاي بحران زده در دست اجراست تا حدي جلوي بحران گرفته مي شود.

معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران تصريح کرد : انهايي که حرفه اي تر هستند مي دانند در اين شرايط بايد سهام را حفظ کرد و سهامداران نبايد از هيجانات بازار متاثرشوند و سهام خود را بفروشند.

معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران افزود : وقتي جو بازار منفي است مردم حس مي کنند سريعتر بايد سهام خود را بفروشند اما انهايي که حرفه اي هستند مي دانند که اين فرصت ها نه زمان فروش بلکه زمان خريد است و مي توان با قيمت خوب خريد و با قيمت بالاتر فروخت.

معاون مطالعات اقتصادي و توسعه بازار بورس تهران با بيان اينکه در بازار بورس کشور قيمت حبابي نداريم و بازار با قيمت منطقي فعاليت مي کند پيش بيني کرد : کاهش برخي شاخص ها در بورس کشورمان پايدار نباشد.

http://sanatnews.ir/News/1/9518
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است