يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

جشن تراز صادرات و واردات ، دور نیست

  تاريخ:سی ام مهر 1387 ساعت 09:44   |     کد : 9432   |     مشاهده: 1485
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزیر بازرگانی فعالیت های دولت نهم در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را افتخار آمیز دانست و گفت: جشن تراز صادرات غیر نفتی و واردات کشور خیلی دور نیست.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، معاون وزیر بازرگانی فعالیت های دولت نهم در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی را افتخار آمیز دانست و گفت: جشن تراز صادرات غیر نفتی و واردات کشور خیلی دور نیست.

مهدی غضنفری ، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به مناسبت روز ملی صادرات گفت : کاهش قیمت نفت در یک ماه اخیر نشان داد که برنامه دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی دارای توجیه اقتصادی خوبی است تا آسیبهای وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

وی افزود : خوشبختانه در سال های گذشته ، مسئولان اجرایی کشور توسعه صادرات غیرنفتی را به عنوان جایگزین مناسب نفت مورد توجه قرار داده اند.

غضنفری تصریح کرد: دولت نهم، تنها دولتی است که رئیس آن با دقت مسائل صادرات غیرنفتی را دنبال مى کند و به آن حساسیت ویژه ای دارد و به زودی می توانیم جشن دوم صادرات غیرنفتی را زمانی که حجم صادرات غیرنفتی و حجم واردات کشور با هم برابر مى شود، برگزار کنیم.

وی " خوب مصرفی و خوب تولیدی " را لازمه تحقق این جشن بیان کرد و گفت:اگر مردم در مصرف کالاهای خارجی و به ویژه کالاهای لوکس خارجی وسواس به خرج دهند و واردات کم شود و تولیدکنندگان داخلی نیز با ارائه کالاهای کیفی و ارزان، کالاهای خارجی را از ایران بیرون و آنها را تا کشورهای هدف تعقیب کنند، فرهنگ "صادرات ، تولید ثروت، رفاه و ایجاد اشتغال" برای آحاد مردم نهاینه خواهد شد.

غضنفری گفت : توسعه صادرات غیرنفتی نه فقط راه حل مناسبی برای کاهش اتکای کشور به درآمدهای نفتی محسوب می شود بلکه دستاوردهای ان در در مسیر تداوم، تضمین و شکوفایی تولید و اشتغالزایی هکم قابل توجه است.

وی رهایی از تکیه آسیب پذیر به صادرات تک محصولی و پس لرزه های نوسان قیمت نفت ، پایداری تولید ، ایجاد تصویر مثبت از کشور، ایجاد اشتغال، تولید ثروت و توسعه یافتگى ، حضور موثر در اقتصاد جهانی و جهانی شدن ، عبور از محدودیت مقداری بازار داخل و تولید در مقیاس بزرگ و کاهش هزینه ها را از دستاوردهای توسعه صادرات غیرنفتی ذکر کرد.

معاون وزیر بازرگانی گفت: توسعه صادرات غیرنفتی همچنین به ایجاد محیطی جذاب برای سرمایه گذاری ، تبدیل منابع زیرزمینی و ثروت های خدادادی به سرمایه گذاری و دارایی پایدار کمک می کند اما باید پیش نیازهای ان هم فراهم شود.

غضنفری برخی پیش نیازهای توسعه صادرات غیرنفتی را هم شامل تولید متناسب با نیاز مشتری ، حمایت های بانکی و مالی ، پذیرش ریسک های صادرکنندگان ، تسهیلات حمل و نقل و پشتیبانی ، حمایت های بازاریابی و نمایشگاهی ، تسهیل روابط تجاری ، تشکیل شرکت های بزرگ تولیدی و صادراتی ، تبلیغات کالای ایرانی ، توسعه فرهنگ صادراتی ، توانمندسازی بخش خصوصی ،مدیریت یکپارچه امور صادرات ، تولید صادرات گرا ،توسعه فناوری های نوین و تجاری سازی آنها ، حضور در شبکه های بزرگ تولید و توزیع جهانی ، گسترش استانداردهای پیشرفته و جهانی ، و توجه عمیق به بهره وری اعلام کرد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت : هنوز در زمینه ارتقای بهره وری کار جدی نکرده ایم که البته جزو محورهای طرح تحول اقتصادی است.

وی افزود : اما بهره وری با گفتن و شنیدن ایجاد نمی شود بلکه یک نوع رفتار هوشمندانه در حوزه فعالیت های اقتصادی است تا بتوانیم با ورودی های کمتر، خروجی های بیشتری داشته باشیم و اسراف ها را کم کنیم

غضنفری گفت : سازمان توسعه تجارت که مرجع اصلى تحلیل آمار حوزه تجارت کشور است، آمار را همیشه به صورت تفکیک شده اعلام مى کند و اطمینان داریم این روش بسیار بهتر و مفیدتر است.

وی از طراحی سامانه اطلاعات تجاری خبرداد که در اصطلاح به آن آمارش می گویند و افزود : از امسال در قالب طرح هدایت ، استان ها مستقیم در حوزه صادرات فعال شده اند.

وی افزود : ‌پایانه های های صاددراتی نیز به تدریج افتتاح می شوند و چند مرکز تجاری خارج از کشور فعال شده است که افزایش می یابد.

بنابراین گزارش ، جشن ملی صادرات امروز29 مهر "روز ملی صادرات" با توجه به تحقق 200درصدی اهداف صادرات غیرنفتی برنامه چهارم و صدور سالانه 20 میلیارد دلارکالای غیر نفتی برگزار شد.

صادرات غیرنفتی در 3 سال اخیر بسیار بیشتر از پیش بینی برنامه چهارم بوده است و پارسال به 21 میلیارد دلار صادرات رسید.

این رقم 2 برابر هدف پیش بینی شده در برنامه است و به همین خاطر در روز ملی صادرات ، ثبت این رکورد ، جشن گرفته می شود.

هدفگذاری صادرات غیر نفتی ایران براساس برنامه چهارم توسعه در سال های 84 تا 88 معادل 52 میلیارد و 900 میلیون دلار است که تاکنون 39 میلیارد و 200 میلیون دلار ان محقق شده است.

پیش بینی شده است صادرات غیرنفتی امسال به 24 میلیارد دلار با میعانات گازی و 17و نیم میلیارد دلار بدون میعانات گازی برسد.

http://sanatnews.ir/News/1/9432
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است