شنبه 29 ارديبهشت 1403

درآمدزایی 7 میلیارد دلاری با راه اندازی 3 فاز جدید پارس جنوبی

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 15:43   |     کد : 9403   |     مشاهده: 2197
به گزارش صنعت نیوز، مدیر عامل شرکت پترو پارس با احتساب نفت 100 دلاری حداقل درآمدزایی از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی سالیانه 10 میلیارد دلار ارزیابی شده بود، گفت: باتوجه به کاهش شدید قیمت نفت این رقم به حدود 7 میلیارد دلار می رسد.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، مدیر عامل شرکت پترو پارس با احتساب نفت 100 دلاری حداقل درآمدزایی از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی سالیانه 10 میلیارد دلار ارزیابی شده بود، گفت: باتوجه به کاهش شدید قیمت نفت این رقم به حدود 7 میلیارد دلار می رسد.

غلامرضا منوچهری امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر شرکت پتروپارس هیچ سودی ازپروژه توسعه فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی نداشته است، اظهارداشت: در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که برای ادامه کار با کمبود اعتبار مواجه شویم که این موضوع می تواند شرکت پتروپارس را ورشکسته کند.

وی در خصوص فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی توضیح داد: این پروژه با مدیریت ایرانی انجام شده، ضمن اینکه تامین مالی این طرح نیز با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت نیکو محقق شده است.

منوچهری با بیان اینکه این پروژه با سرمایه 3 میلیارد دلار اجرایی شده است، اضافه کرد: اگرمناقصات مربوط به این فازها در شرایط کنونی برگزار می شد سرمایه گذاری صورت گرفته باید تا 2 برابر افزایش پیدا می کرد.

به گفته وی این سرمایه گذاری تا مرحله ساخت پالایشگاه بوده و برای انتقال گاز به آغاجاری به 2 میلیارد دلار دیگر اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت پتروپارس یادآور شد: قیمت پیش بینی شده برای این طرح کمتر از این میزان بود اما نوسانات بازار و افزایش قیمت کالا و تجهیزات بر این امر تاثیرگذار بوده است.

وی قیمت قراردادی توسعه این سه مرحله را کمتر از 3 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: بابت افزایش هزینه کالا و خدمات در بازار جهانی 800 میلیون دلار بر هزینه های این طرح افزوده شده است.

منوچهری تاخیر در اجرای پروژه ها در منطقه را امری متعارف عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد پروژه های صنعت نفت در خاورمیانه با تاخیر مواجه و عملیات اجرایی بعضی از طرحها نیز متوقف شده است.

وی درخصوص تولیدات فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی نیز خاطرنشان کرد: با بهره برداری کامل از این فازها 100 میلیون متر مکعب  گاز ترش برای تزریق به چاههای منطقه آغاجاری به مدار تولید خواهد آمد.

به گفته وی گاز تولید شده از این فازها در زمستان امسال به مصرف داخلی اختصاص می یابد و از اوایل سال آینده تزریق خواهد شد.

مدیر عامل پتروپارس یادآور شد: قرار است از این فازها 4500 تن در روز گاز مایع بوتان و پروپان و 160 هزار بشکه میعانات گازی تولید شود.

منوچهری تصریح کرد: با احتساب نفت 100 دلاری حداقل درآمدزایی از فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی سالیانه 10 میلیارد دلار ارزیابی شده بود که باتوجه به کاهش شدید قیمت نفت این رقم به حدود 7 میلیارد دلار می رسد.

 

وی با اشاره به اینکه نرخ بازگشت سرمایه در قرارداد بیع متقابل توسعه فازهای 6 تا 8 توسعه میدان پارس جنوبی 7/12 درصد بوده است، اضافه کرد: شرکت ملی نفت ایران در سال اول بازپرداخت هزینه طرح، 300 میلیون دلار و در سالهای بعد 700میلیون دلار پرداخت می کند.

منوچهری ادامه داد: تاخیر شرکت صدرا در ساخت سکوهای این سه فاز در کل زمان اجرای طرح بسیار اثر گذار بوده است، ضمن اینکه براساس توافق نهایی انجام شده با شرکت ملی نفت ایران قرار بود مرداد ماه سال گذشته اولین مرحله وارد مدار شود اما نسبت به آن زمان یک سال تاخیر داریم.

مدیرعامل شرکت پتروپارس هدف ازساخت پالایشگاه فازهای 6 تا 8 پارس جنوبی را نم زدایی از گاز استحصالی این سه فاز، تولید گاز مایع و مایعات گازی عنوان کرد.

منوچهری  با بیان اینکه تلاش می شود فاز 7 پارس جنوبی تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد، گفت: در حال حاضر فاز 6 پارس جنوبی آماده افتتاح است و فاز  8 نیز تا پنج هفته دیگر راه اندازی می شود.

وی در خصوص توسعه مرحله 12 میدان پارس جنوبی نیز خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات تحریم و گرفتاریهای انتخاب پیمانکار و تامین کالا، سکوی اول تاسیسات ساحلی راه اندازی شده است، ضمن اینکه  دو سکوی دیگر نیز ساخته شده است و امیدواریم عملیات نصب را پیمانکاران به زودی انجام دهند.

منوچهری مجموع پیشرفت فیزیکی توسعه مرحله 12 میدان پارس جنوبی را حدود 10 درصد اعلام و تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی طرح در مرحله مطلوبی قرار دارد.

http://sanatnews.ir/News/1/9403
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است