شنبه 29 ارديبهشت 1403

لزوم گسترش صنايع تبديلي درخراسان شمالي

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 14:07   |     کد : 9395   |     مشاهده: 1715
به گزارش صنعت نیوز، شماري از کارشناسان،کشاورزان ودامداران خراسان شمالي ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي دراستان خراسان شمالي را ضروري مي دانند .

به گزارش خبرنگار گروه صنایع صنعت نیوز، شماري از کارشناسان،کشاورزان ودامداران خراسان شمالي ايجاد صنايع تبديلي و تکميلي دراستان خراسان شمالي را ضروري مي دانند .

آنان معتقدند درصورتي که صنايع مورد نياز تبديلي اين بخش در منطقه تامين شود علاوه بر قطع يد دلالان با واسطه ها ارزش افزوده توليدات اين بخش نيز نصيب استان مي شودو درآمد بيشتري عايد فعالان خواهد شد .

باغدار روستاي بدرانلو بجنورد مي گويد با وجود مستعد بودن بدرانلو در توليد انگور کلاه داري اما اين محصول پس از برداشت فروش خوبي ندارد .

به گفته نيازي ميزان فساد انگور کلاهداري(رازقي ) به علت نبود صنايع تبديلي و تکميلي بسيار بالا است و دلالان هر سال محصول را به قيمت ارزان و فله اي از باغدار خريداري و به ساير استانها حمل مي کنند و بدين ترتيب دسترنج کشاورزان و باغداران يا از بين مي رود و يا به بهايي اندک نصيب دلالان مي شود .

وي مي گويد : مسئولان حوزه کشاورزي و باغي استان بايد با استفاده از اعتبارات سفر دوم رئيس جمهور به بجنورد براي رفع اين مشکل اقدام کنند.

کشاورز سيب زميني کار بجنوردي هم مي گويد امسال به علت کشت فراوان سيب زميني قيمت هرکيلوگرم محصول در استان به 800 ريال رسيد که ترديدبسياري از کشاورزان را حتي در برداشت سيب زميني موجب شد و بسياري ازکشاورزان روستاي کچرانلوي بجنوردحتي سيب زميني امسال را از مزارع برداشت نکردند و به عنوان خوراک دام به دامداران واگذار کردند.

به اعتقاد اين کشاورزان اگر خراسان شمالي کارخانه فرآوري سيب زميني داشت قيمت اين محصول به يکباره افت نکرده بود و خسارت به بار نمي آورد.

دامدار ديگري نيز با تاکيد بر ضرورت افزايش صنايع تبديلي فرآورده هاي خام دامي استان ميگويد در صورت فرآوري توليدات بخش دامي، دامداري ودامپروري خراسان شمالي رونق بيشتري مي يابد .

به گفته مديرعامل اتحاديه کشاورزان بجنورد شبکه تعاون روستايي خراسان شمالي براي ورود به بازارهاي خارجي محصولات خريداري را خارج استان فرآوري مي کند و باتوجه به حجم فراوان خريد توافقي ابزار فرآوري در سطح منطقه مهيا نبوده و محصولات خارج استان فرآوري مي شود .

کريم ابادي مي گويد پارسال شبکه تعاون روستايي خراسان شمالي باعرضه 13 محصول در نمايشگاه محصولات کشاورزي کشور از استانهاي موفق بود .

به گفته وي نبود ابزار فرآوري در بجنورد فروش اين محصولات را در بازار داخلي درپي دارد تا پس از فرآوري صادر شود .

رئيس اداره تعاون روستايي بجنورد هم مي گويد 74 تن سيب زميني اين شهرستان در انبارهاي تعاون در حال فاسد شدن است و بايد صنايع تبديلي و انبار سرد خانه اي در استان ساخته شود وبا توجه به فساد پذيري محصولاتي چون سيب زميني بايد در انبارنگهداري شوداما اين اداره انباري فراخور ميزان توليدات استان ندارد .

استاندار خراسان شمالي هم با تاکيد بر لزوم توجه به توانمنديهاي کشاورزي استان استعدادهاي سرشار منطقه در بخش کشاورزي را نيازمند شکوفايي دانسته ومي گويد رونق دادن به بخش کشاورزي و فراهم سازي بستر لازم براي استفاده بهينه از راههاي توسعه امروز جامعه است .

جهانبخش معتقد است از آنجا که اقتصاد و پيشه بيشتر اهالي استان بر پايه کشاورزي استوار است بايد براي توسعه ان انقلابي حرکت کرد .

از 346 هزار هکتار عرصه کشاورزي خراسان شمالي 308 هزار هکتار زراعي و 38 هزار هکتار باغي است و سالانه بيش از يک ميليون و 200 هزار تن انواع محصولات برداشت مي شود.

http://sanatnews.ir/News/1/9395
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است