يک شنبه 30 ارديبهشت 1403
رئیس سازمان توسعه تجارت :

به اهدافمان رسیدیم

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 13:42   |     کد : 9385   |     مشاهده: 1585
به گزارش صنعت نیوز، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امسال در حالی مراسم روز ملی صادرات را جشن می گیریم که با تحقق20 میلیارد دلار صادرات موفق شدیم به همه اهداف مورد نظر پیش بینی شده دست یابیم و حتی فراتر از آن عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: امسال در حالی مراسم روز ملی صادرات را جشن می گیریم که با تحقق20 میلیارد دلار صادرات موفق شدیم به همه اهداف مورد نظر پیش بینی شده دست یابیم و حتی فراتر از آن عمل کنیم.

مهدی غضنفری در روز ملی صادرات با هشدار به طراحان تحریم ضد ایران افزود: روز ملی صادرات روز هشدار برای طراحان پدیده شوم تحریم هاست زیرا ملت ایران و فعالان اقتصادی توانستند با وجود تحریم ها، مسیر تجاری را باز کنند.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: دشمنان با تــــصویب قطعنامه هایی می خواستند مانع انتقال پول و کالا به خارج از کشور شوند که با تحقق20 میلیارد دلار صادرات کشورمان، در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند.

غضنفری گفت: باید تلاش کنیم تا شیب منحنی واردات که به سمت بالاست را به پایین و شیب منحنی صادرات را که پایین است به بالا منتقل کنیم.

وی گفت: لازمه این کار خوب مصرف کردن است که لازمه خوب مصرف کردن خوب تولید کردن است و اگر تولید کننده خوب تولید کردن را سرلوحه کار خود قرار دهد به اهداف مورد نظر خواهیم رسید.

وی با اشاره به کاهش54 میلیارد دلاری درآمدهای نفتی با توجه به کاهش قیمت نفت گفت: اتکا به درآمدها و صادرات نفتی اقتصاد کشور را لرزان خواهد کرد که امیدواریم با تحقق برنامه 1404 بتوانیم مقام نخست منطقه را کسب کنیم.

غضنفری با اشاره به سهم تجارت خارجی ایران در تجارت بین المللی گفت: سهم ما فقط 45 صدم درصد است که حتی یک درصد از سهم تجارت خارجی هم نیست و این در حالی است که حتی با صادرات نفت هم نتوانسته ایم یک درصد از سهم تجارت خارجی را کسب کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران درباره عملکرد صادرات در برنامه چهارم توسعه گفت: از ســـال 86 که بـــرنامه چهارم آغاز شد نزدیک به 49 میلیارد دلار صادرات داشــــته ایم که با در نظر گرفتن صادرات میعانات گازی به 63 میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که در برنامه 2ر59 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

غضنفری اضافه کرد: در همه بخش های صنعت و معدن، کشاورزی و فرش رشد خوبی داشتیم به طوری که حداقل 34 درصد جمع خانواده های کالایی رشد داشته است.

غضنفری با اشاره به صادرات 2میلیارد دلاری حوزه نوپای فنی مهندسی گفت: این حوزه قدمت 14ساله دارد که باید با مراقبت بیشتر برای کسب سهم بیشتر در تجارت خارجی تلاش کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران نسبت تراز تجاری صادرات به واردات کشورمان را در سال 81 رقم 4 و 8 دهم درصد خواند و گفت: این رقم در سال 86 به 1ر3 درصد رسید و روزی که این نسبت کاهش پیدا کند و صفر شود روز اصلی جشن ملی صادرات است.

وی همچنین گفت: از زمان نام گذاری روز ملی صادرات در سال 76 تاکنون 283 واحد برگزیده ملی به عنوان صادر کننده نمونه انتخاب و معرفی شده اند.

غضنفری هدف از برگزاری روز ملی صادرات را گسترش فرهنگ عمومی صادرات و ارتقای شان و منزلت صادرکنندگان برشمرد و گفت: شاخص اصلی معرفی صادرکننده نمونه ؛ ارزش افزوده، رشد سرمایه گذاری، ماندگاری، کیفیت کالا و تنوع خدمات بوده است.

وی گفت: ‌از مجموع99 شرکت50 شرکت برتر انتخاب شدند که 44 غیر دولتی هستند که حاکی از پرچمدار بودن بخش خصوصی است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران خاطر نشان کرد: 34 شرکت معادل 68 درصد صادرکنندگان در حوزه صنایع و معادن و11 شرکت در حوزه کشاورزی و 5 واحد هم در حوزه خدمات به عنوان صادرکننده نمونه هستند.

29مهر روز ملی صادرات نامگذاری شده است.

http://sanatnews.ir/News/1/9385
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است