يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

افزایش 38 درصدی صادرات غیرنفتی

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 13:41   |     کد : 9384   |     مشاهده: 1497
به گزارش صنعت نیوز، باوجودبحران مالی ، افزایش بهای مواد غذایی درجهان ، مشکلات سرمازدگی و خشکسالی ، در شش ماهه نخست امسال صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه پارسال 38 درصد افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، باوجودبحران مالی ، افزایش بهای مواد غذایی درجهان ، مشکلات سرمازدگی و خشکسالی ، در شش ماهه نخست امسال صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه پارسال 38 درصد افزایش یافت.

وزیر بازرگانی با بیان این مطلب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما ارزش این افزایش را 9 و 7 دهم میلیارد دلار اعلام و اضافه کرد : یکصدو 40 میلیارد دلار حجم تبادل تجاری ایران با جهان در سال گذشته بود که اگر بهای نفت کاهش یابد این حجم کم می شود.

میرکاظمی با بیان اینکه مجموع حجم تجارت جهانی در بخش صادرات 13 هزار میلیارد دلار است گفت : در بخش صادرات از برنامه چهارم توسعه جلوتر هستیم.

میرکاظمی با اشاره به اینکه تولید کننده باید همه منابع را برای تولید در اختیار داشته باشد اما مشکل صادرات تنها بانک ها نیستند و عوامل دیگری نیز در اداره بنگاههای اقتصادی موثرند افزود : میزان نقدینگی از سال 84 تا 86 دو برابر شده اما تولید به این میزان افزایش نیافته که دلیل آن رسوب نقدینگی است.

وی تاکید کرد : مدیران بنگاههای اقتصادی باید به نسبت های مدیریتی توجه بیشتری داشته باشند.

وزیر بازرگانی با بیان اینکه در بنگاههای خدماتی نیز نسبت فروش به دارایی جاری بسیار زیاد است گفت : اگر بخواهیم فقط به مشکلات مالی که وجود دارد ، بپردازیم ، درست نیست.

میرکاظمی افزود : حمایت هایی که در کشورما از بنگاههای اقتصادی می شود یا همسان یا بیشتر از برخی کشورهای رقیب ماست .

وی یارانه به حامل های انرژی ، تخفیف به هزینه های صادرات و حمل و نقل و نیز تخفیف صددرصدی در مالیات به برخی بخش ها را از جمله حمایت های دولت از تولید کنندگان خواند و گفت : در کشور ما نگاه توسعه جای واردات موجب شده است توجه کمتری به بخش صادرات شود که دولت در حال تغییر این نگاه است.

میرکاظمی اضافه کرد : ساختارهای مناسبی برای صادرات در کشور فراهم نشده بود که اکنون این ساختارها در حال ایجاد است.

وی با بیان اینکه به عنوان نمونه کشور ما برای تولید و صادرات گل و گیاه ظرفیت های مناسبی در اختیار دارد اما زیر ساخت های مناسبی برای آن ایجاد نشده بود گفت : در این زمینه آنچه نیاز و در ظرفیت وزارت بازرگانی بود فراهم شد اما به دلیل پراکندگی ظرفیت ها و سرمایه های بخش خصوصی صادرات این محصول رونق نگرفت.

میرکاظمی افزود : باید سرمایه گذاری زیادی در بخش صادرات صورت گیرد و تجمیع ظرفیت ها و سرمایه های بخش خصوصی در این زمینه ضروری است.

وی اضافه کرد : زمانی فقط وارد کننده بودیم اما به دلیل افزایش ظرفیت های تولید در کشور اکنون به طور میانگین 35 درصد ظرفیت مازاد داریم.

وزیر بازرگانی عمل نکردن به تعهد تحویل کالا به دلیل عمل نکردن تولید کننده به تعهدش را از جمله مشکلات صادارات دانست و گفت : برای ایجاد ساختار مناسب و فرهنگسازی تنها کمک دولت کافی نیست.

میرکاظمی همچنین از تدوین و تصویب راهبرد توسعه صادرات برای 30 استان کشور بر اساس ویژگی های آنها خبر داد.

http://sanatnews.ir/News/1/9384
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است