شنبه 29 ارديبهشت 1403

درامد فازهاي 7،6و8 پارس جنوبي سالي 7 ميليارد دلار است

  تاريخ:بيست و نهم مهر 1387 ساعت 10:14   |     کد : 9333   |     مشاهده: 2245
به گزارش صنعت نیوز، مديرعامل شرکت پتروپارس اعلام کرد: فاز هاي ميدان گازي پارس جنوبي، باتوجه به قيمت کنوني نفت خام، در مجموع سالي 7 ميليارد دلار درامد خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، مديرعامل شرکت پتروپارس اعلام کرد: فاز هاي ميدان گازي پارس جنوبي، باتوجه به قيمت کنوني نفت خام، در مجموع سالي 7 ميليارد دلار درامد خواهد داشت.

غلامرضا منوچهري امروز در نشستي خبري که به مناسبت بهره برداري از طرح توسعه فازهاي پارس جنوبي در هفته جاري ، گفت: اين طرح بزرگترين طرح توسعه در پارس جنوبي است که همه مراحل و زنجيره کامل ان از اغاز تا بهره برداري با مديريت ايراني اجراشده است.

وي افزود: هم اکنون فاز 6 ميدان گازي پارس جنوبي تکميل شده و اماده بهره برداري است و فاز 7 هم تا هفته اينده تکميل مي شود.

مديرعامل شرکت پتروپارس گفت: فاز 8 نيز تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد.

وي درباره ظرفيت توليد سه فاز يادشده گفت: اين فازها در مجموع روزي 100 ميليون مترمکعب گاز، 160 هزار بشکه ميعانات گازي و 4700 تن ال پي جي توليد خواهند کرد.

منوچهري درپاسخ به سوالي درباره ميزان تاخير در بهره برداري از طرح توسعه فازهاي 6، 7 و 8 گفت: قرار بود اين طرح مرداد سال گذشته تکميل شود که اميدواريم تا پايان سال جاري هر سه فاز طرح به بهره برداري برسد.

مديرعامل شرکت پتروپارس اضافه کرد: علت تاخير در اجراي اين طرح، بخش دريايي ان بوده است.

وي گفت: درحال حاضر با توجه به نوسان هاي قيمت نفت خام، 80 درصد طرح هاي صنعت نفت در منطقه دچار تاخير شده و در کشورهاي عربي هم اجراي برخي طرح هاي بزرگ نفتي به دليل بالارفتن هزينه هاي اجرا و تاخيرها، تعطيل شده اند.

منوچهري گفت: با توجه به افزايش قيمت ها ، از اجراي اين طرح هيچ سودي عايد شرکت پتروپارس نشده و در واقع همه سود حاصل را هزينه اجراي طرح کرده است.

وي تصريح کرد: نگراني ما اين است که براي تکميل بخش فراساحلي اين طرح، ‌دچار کمبود مالي شويم و شرکت پتروپارس ورشکسته شود.

منوچهري افزود: براي رفع اين مشکل با شرکت ملي نفت گفتگو کرده ايم و قرار است اين مشکل برطرف شود.

مديرعامل شرکت پتروپارس گفت: 15 درصد از سرمايه گذاشته شده در اين طرح، متعلق به شرکت نفتي استات اويل است و در مذاکره با شرکت ملي نفت ايران،‌ نماينده استات اويل نيز در کنار پتروپارس حضور دارد.

وي افزود: 50 ميليون مترمکعب از 75 ميليون مترمکعب گازطبيعي که قرار است براي زمستان امسال به توليد گاز افزوده و به شبکه گازي کشور تزريق شود، از فازهاي 6 و 7 پارس جنوبي تامين خواهد شد.

اين درحالي است که مقامات وزارت نفت پيش از اين اعلام کرده بودند اين مقدار گاز قرار است از فازهاي9 و 10 پارس جنوبي تامين شود.

مديرعامل شرکت پتروپارس با اعلام اينکه براي اجراي اين طرح 3 ميليارددلار هزينه شده است ، گفت: ضريب بازگشت سرمايه در اين طرح،‌ 12 و 7 دهم درصد است و قرار شد وزارت نفت امسال 300 ميليون دلار و هريک از سال هاي بعد تا 7 سال 700 ميليون دلار به شرکت پتروپارس برگرداند.

وي افزود: وزارت نفت با احتساب سود،‌ در مجموع 5 ميليارد و 200 ميليون دلار به پتروپارس پرداخت خواهد کرد.

منوچهري گفت: ضريب بازگشت سود طرح، 100 درصد است و بدين ترتيب در مدت يک سال، همه هزينه اجراي طرح برمي گردد.

وي افزود: اگر طرح فازهاي 6،7 و 8 پارس جنوبي تا 30 سال باظرفيت کنوني ادامه فعاليت دهد، 30 برابر سرمايه گذاري صورت گرفته در ان، درامد براي کشور خواهد داشت.

http://sanatnews.ir/News/1/9333
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است