شنبه 29 ارديبهشت 1403

مسدود شدن تنگه هرمز زنگ خطر بزرگي براي بازار نفت است

  تاريخ:بيست و هشتم مهر 1387 ساعت 16:20   |     کد : 9308   |     مشاهده: 2195
به گزارش صنعت نیوز، موسسه مطالعاتي كمپانيس اند ماركتز با اشاره به عبور 40 درصد نفت جهان از تنگه هرمز هشدار داد مسدود شدن اين آبراه بين المللي زنگ خطر بزرگي براي بازارهاي جهاني نفت به شمار مي رود .

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، موسسه مطالعاتي كمپانيس اند ماركتز با اشاره به عبور 40 درصد نفت جهان از تنگه هرمز هشدار داد مسدود شدن اين آبراه بين المللي زنگ خطر بزرگي براي بازارهاي جهاني نفت به شمار مي رود .

موسسه مطالعاتي كمپانيس اند ماركتز طي گزارشي در خصوص وضعيت حمل و نقل دريايي و كشتي راني ايران نوشت مسدود شدن تنگه هرمز از سوي ايران ، تاثير منفي زيادي بر صنعت حمل و نقل دريايي جهان خواهد داشت .

افزايش تنش بين ايران با آمريكا و رژيم صهيونيستي، بار ديگر امنيت كشتي راني و حمل و نقل دريايي جهان را به خصوص در منطقه خليج فارس و درياي عمان به خطر انداخته است . رژيم صهيونيستي بارها تهديد به حمله هوايي به تاسيسات هسته اي بوشهر نموده و ايران نيز در مقابل نسبت به اقدامات تلافي جويانه به تل آويو هشدار داده است . ايران همچنين تهديد كرده در صورت حمله نظامي به ايران ، كليه منافع امريكا در منطقه خاورميانه را مورد هدف قرار خواهد داد .

از نظر صنعت حمل و نقل دريايي و كشتي راني ، مسدود شدن تنگه هرمز زنگ خطر بزرگي براي بازارهاي جهاني نفت به شمار مي رود . حدود 40 درصد نفت توليدي جهان هر سال از تنگه هرمز ترانزيت مي شود و اين مساله تاثير منفي زيادي بر اقتصاد جهاني خواهد داشت . بازار جهاني نفت در زمان جنگ نفتكش ها بين ايران و عراق ، مسدود شدن تنگه هرمز را تجربه كرده است .

اگرچه مقامهاي آمريكايي همواره بر اين نكته تاكيد مي كنند كه به ايران اجازه نخواهيم داد تا تنگه هرمز را مسدود كند . كشورهاي عربي صادر كننده نفت ، تهديدات ايران را جدي تلقي مي كنند . برخي از كشورهاي منطقه به فكر مسيرهاي جايگزين براي صادرات نفت خود افتاده اند . برخي از كارشناسان نيز بر اين باورند كه در صورت مسدود شدن تنگه هرمز قيمت جهاني نفت به 200 دلار در هر بشكه خواهد رسيد .

بر اساس گزارش بيزينس مونيتور ، صنعت حمل و نقل دريايي ايران طي سالهاي 2008 تا 2012 بيش از 2/4 درصد رشد خواهد داشت . ايران به شدت به سرمايه گذاري در بخش كشتي راني و توسعه ظرفيت بنادر نياز دارد . افزايش تقاضاي جهاني براي گاز طبيعي و فرآورده هاي پتروشيمي ايران ، يك فرصت مناسب براي توسعه تجهيزات و امكانات بنادر ايران به شمار مي رود . قراردادهاي مربوط به صادرات انرژي به چين ، اين مساله را تقويت مي كند .

وام دهي گسترده بانك ها فشارهاي تورمي در ايران را تشديد كرده است

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، بيزينس مونيتور طي گزارشي اعلام كرد افزايش ميزان وام دهي نظام بانكي ايران موجب افزايش فشارهاي تورمي در اين كشور شده است .

اقتصاد كشورهاي در حال توسعه جهان در شرايط كنوني با وضعيت نامطلوبي مواجه است. در اكثر كشورهاي در حال توسعه ميزان پرداخت وام هاي بانكي به شدت افزايش داشته است . نرخ تورم نيز در بسياري از كشورهاي آسيايي در حال توسعه افزايش چشمگيري داشته است . در برخي از كشورهاي در حال توسعه ، عدم تعادل در اقتصاد كلان كاملا مشهود است .

سيستم بانكي ايران طي سال گذشته با تحولات زيادي روبرو شده است . بر اساس تحقيق انجام شده بر روي نظام بانكي 59 كشور در حال توسعه، ميانگين رشد دارايي بانكها در اين كشورها بر مبناي پول ملي 3/21 درصد بوده است . ميانگين رشد وام هاي بانكي نيز 6/21 درصد و ميانگين رشد پس اندازها نيز 9/17 درصد بوده است .

در بين 59 كشور در حال توسعه ، نرخ وام به پس انداز به 3/92 درصد رسيده است . نرخ وام به دارايي ها به 56 درصد و نرخ وام به توليد ناخالص داخلي نيز به 9/63 درصد رسيده است .

نكته قابل توجه اينكه ، رشد درآمدهاي نفتي موجب شده تا ميزان وام دهي سيستم بانكي در اكثر كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا افزايش چشمگيري داشته باشد كه اين مساله در ايران موجب افزايش فشارهاي تورمي شده است . مازاد تجاري و مازاد بودجه كشورهاي منطقه نيز نشانگر اين واقعيت است كه ارزش پول ملي اين كشورها در حال كاهش است . خاورميانه و شمال آفريقا منبع مهمي براي عرضه سرمايه به ساير مناطق جهان به شمار مي رود . به علت عدم توسعه كافي سيستم خدمات مالي و بانكي در كشورهاي منطقه ، بخش كمي از اين سرمايه و پول جذب بانكهاي محلي و داخلي مي شود .

بر اساس اين گزارش ، سيستم بانكي ايران در بلند مدت با مشكلات بزرگي روبرو خواهد شد . ايران به دلايل سياسي از بازارهاي تجاري جهان منزوي شده است و بانك مركزي اين كشور نيز از دولت مستقل عمل نمي كند و اين در حالي است كه دولت طي سالهاي اخير با افزايش شديد فشارهاي تورمي روبرو بوده است .

در بين 58 كشور ديگر ، ونزوئلا نيز مشكلات ساختاري شبيه ايران در سيستم بانكي دارد . دولت احمدي نژاد بايد براي كاهش نرخ تورم هر چه زودتر اقدام كند . شاخص فضاي فعاليتهاي بازرگاني بانكهاي تجاري ايران 7/46 بوده است كه رتبه پاييني در بين كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به شمار مي رود .

http://sanatnews.ir/News/1/9308
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است