يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

تفاوتها و تشابهات برنامه نجات بانکها در امريکا و اروپا

  تاريخ:بيست و پنجم مهر 1387 ساعت 10:44   |     کد : 9051   |     مشاهده: 1399
به گزارش صنعت نیوز، در حالي که واشنگتن برنامه پالسون را براي نجات نظام بانکي اش ارائه کرده بود با مقايسه اين برنامه با برنامه اي که اتحاديه اروپا در اين زمينه ارائه کرده است، تغييراتي در ان اعمال کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، در حالي که واشنگتن برنامه پالسون را براي نجات نظام بانکي اش ارائه کرده بود با مقايسه اين برنامه با برنامه اي که اتحاديه اروپا در اين زمينه ارائه کرده است، تغييراتي در ان اعمال کرد.

در برنامه پالسون قيد شده بود دولت امريکا فعاليتهاي مسموم بانکها را مي خرد که اين خشم مردم امريکا را برانگيخته بود اما به تازگي امريکا برنامه اش را تغيير داده است و از الگوي برنامه نجات بانکها در اروپا گرته برداري کرده است.

امروزه دولت آمريکا دويست و پنجاه ميليارد دلار پول نقد براي حمايت از بانکها اختصاص داده است در حالي که در اروپا نيز دولتها پولهايي در همين زمينه به بانکهايشان اختصاص داده اند.

دولت امريکا همچني وام بين بانکي را تضمين مي کند که اين را نيز از الگوي اروپا الهام گرفته است.

در ازاي اين برنامه بانکها بايد به دولتها حساب پس دهند. اين پولها به بانکها وام داده مي شود. همچنين حقوق مديران ارشد بانکها در امريکا کاهش مي يابد.

انچه ميان برنامه هاي امريکا و اروپا تفاوت دارد اين است که بانکها در امريکا از ازاديهاي بيشتري نسبت به اروپا برخوردار خواهند بود و از سود سهام خود بهره خواهند برد درحالي که در اروپا سود سهام بانکها به دولت اختصاص مي يابد تا اينکه بانکها به کلي بدهي خود را باز پس دهند.

در امريکا وارد شدن دولت در سرمايه بانک به منزله حق راي دولت در هيئت مديره نخواهد بود درحالي که در اروپا اين چنين نيست. برخي ها برنامه امريکايي را موثر دانسته اند زيرا برنامه موفق اروپا را بهبود بخشيده است.

http://sanatnews.ir/News/1/9051
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است