يک شنبه 30 ارديبهشت 1403
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار:

بانکداري سرمايه‌گذاري نياز به جسارت دارد

  تاريخ:بيست و چهارم مهر 1387 ساعت 11:07   |     کد : 8924   |     مشاهده: 1473
به گزارش صنعت نیوز، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه اکنون زمان شکوفايي شـــــرکت‌ هاي تامين سرمايه فرا رسيده است گفت: اين سازمان براي شرکت­هاي تامين سرمايه طرح‌هاي زيادي پيش‌بيني کرده است .

به گزارش خبرنگار گروه سرمایه صنعت نیوز، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه اکنون زمان شکوفايي شـــــرکت‌ هاي تامين سرمايه فرا رسيده است گفت: اين سازمان براي شرکت­هاي تامين سرمايه طرح‌هاي زيادي پيش‌بيني کرده است .

علي صحرايي با بيان اينکه سازمان بورس تلاش ويژه­اي براي پررنگ کردن نقش شرکت‌هاي تامين سرمايه در آيين‌نامه‌ها و مقررات مربوط به اجراي سياست‌هاي اصل 44 انجام داده است، افزود: بانکداري سرمايه‌گذاري، حوزه جديدي است که نياز به فکر، جسارت و تلاش دارد .

وي ابراز اميدواري کرد؛ در تامين مالي طرح ‌ها و سرمايه‌گذاري‌هايي که در کشور مورد نياز است، شرکت هاي تامين سرمايه با حضور فعال و خلق ابزارهاي مالي جديد ، موتور محرکه اين حرکت باشند.

صالح‌آبادي به وضع نامطلوب بازار اوليه اشاره کرد و گفت: يکي از مشکلات اين است که آورده‌هاي غيرنقدي موسسان به چند برابر تقويم شود و بعد پذيره‌نويسي مي‌شود که يکي از نقش‌هاي شرکت تامين سرمايه ارزش‌گذاري و پذيره‌نويسي حرفه‌اي و کمک به بازگشت اعتماد به بازار اوليه است.

وي افزود: در بازار ثانويه هم يکي از بحث‌ها قيمت‌گذاري اوراق بهاداري است که در حال ورود به بورس يا فرابورس (OTC) هستند.

صالح آبادي گفت: حرکت ما به سمتي است که عرضه عمومي بدون بررسي شرکت‌هاي تامين سرمايه نداشته باشيم، پس هم در عرضه‌هاي خرد و هم در عرضه‌هاي بلوکي برنامه اين است که اگر مشتري وجود ندارد سهمي در بورس عرضه نشود، بدون شک شرکت‌هاي تامين سرمايه مي‌توانند اين خلا را پر کنند.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نگراني­هاي اين سازمان درباره تحقق نيافتن افزايش سرمايه شرکت‌ها و مشکلاتي که در اين باره ايجاد مي­شود، يادآور شد: دستورالعمل مشاور عرضه را سال گذشته تصويب کرده ايم و ترکيب سهام‌داران شرکتهاي تامين سرمايه نشان مي‌دهد که مي‌توانند در اين زمينه اثرگذار باشند و حرکت ما به سمت الزامي شدن استفاده از اين روش است.

صالح‌آبادي درباره نقش شرکت‌هاي تامين سرمايه به عنوان مشاور پذيرش در بورس و OTC خاطرنشان کرد: هم اکنون شرکت بورس، کار آماده‌سازي متقاضيان پذيرش را به عهده دارد اما به هر حال نيروي کارشناسي شرکت بورس محدود و حجم گزارش­ها بسيار زياد است که شرکت هاي تامين سرمايه مي‌توانند از ابتدا همه مراحل پذيرش مربوط به يک شرکت را تا عرضه در بورس انجام دهند .

وي گفت : انتظار ما از شرکت بورس هم همين است و از آنها خواسته­ايم که اين کار را واگذار کرده و فعاليت‌هاي کنترلي و نظارتي انجام دهند.

وي مشاوره مالي شرکت‌ها، بازاريابي اوراق بهادار، طراحي و انتشار ابزارهاي مالي جديد متناسب با نيازهاي شرکت‌ها و بنگاه‌ها و بازارگرداني، صندوق‌هاي سرمايه‌ گذاري و صندوق‌هاي زمين و ساختمان را از ديگر فرصت‌هاي پيش روي صنعت بانکداري سرمايه‌گذاري توصيف کرد و گفت: هفته گذشته لايحه­اي در همين زمينه نهايي شد که به توسعه بازار سرمايه کمک مي‌کند.

صالح ابادي افزود: اين لايحه در کميسيون اقتصادي مجلس هم ارائه شده است و آنها نظر مساعد داده‌اند.

وي درباره محتواي اين لايحه گفت: در اين لايحه چند نکته داريم از جمله اين که صندوق‌ها به عنوان شخصيت حقوقي جديد تاسيس شوند و اداره ثبت شرکت‌ها موظف مي‌شود اين صندوق‌ها را با تاييد سازمان بورس ثبت کند، علاوه بر اين بحث OTC و ماليات بر OTC مطرح شده است که معافيت مالياتي شرکت‌هاي پذيرفته ‌شده در OTC ، پنج درصد تعيين شده است .

صالح ابادي اضافه کرد: در صورتي که شرکت‌ها غيردولتي شوند و20 درصد سهام شناور داشته باشند معافيت مالياتي آنها براي شرکت‌هاي بورسي از10 به 20 درصد و براي شرکت‌هاي OTC از 5 به10 درصد افزايش مي‌يابد، ضمن اينکه مشکل مالياتي ابزارهاي مالي نيز با اين لايحه حل مي‌شود.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: بازارگرداني براي شرکت‌هاي بازار دوم بورس با مهلت يک ساله الزامي شده است وOTC هم تا پايان هفته آينده مديرعامل آن انتخاب و کارهاي آن نهايي مي‌شود.

http://sanatnews.ir/News/1/8924
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است