شنبه 15 ارديبهشت 1403

ميلياردها دلار از ثروت کشورهاي عربي از بين رفت

  تاريخ:بيست و دوم مهر 1387 ساعت 09:42   |     کد : 8735   |     مشاهده: 2373
به گزارش صنعت نیوز، استاد اقتصاد دانشگاه قاهره گفت: کشورهاي صادرکننده نفت در منطقه ، ميلياردها دلار از دارايي هاي صندوقهاي ذخيره ارزي خود را در بحران مالي کنوني از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، استاد اقتصاد دانشگاه قاهره گفت: کشورهاي صادرکننده نفت در منطقه ، ميلياردها دلار از دارايي هاي صندوقهاي ذخيره ارزي خود را در بحران مالي کنوني از دست داده اند.

دکتر جوده عبدالخالق در مصاحبه با شبکه تلويزيوني الجزيره، درباره هشدار صندوق بين المللي پول در مورد سقوط نظام مالي جهان گفت: کشورهاي پيشرفته در ابتدا بحران کنوني را دستکم گرفتند. آنها تصور مي کردند بحران کنوني ، بحران نقدينگي است و با تزريق چند ميليارد دلار به بازارهاي مالي خواهند توانست با اين بحران مقابله کنند. طرح نجات مالي دولت آمريکا هم بر اساس اين تصور تدوين شد.

وي افزود واقعيت اين است که بحران کنوني، بحران نقدينگي نيست. طرح هفت کشور صنعتي براي حل بحران مالي کنوني هم راه حل موقت است. کشورهاي در حال توسعه به ويژه کشورهاي حوزه خليج (فارس) از اجراي اين طرح آسيب خواهند ديد.

طرح نجات مالي آمريکا ، نجات بانکها و موسسات مالي بزرگ از ورشکستگي است که طبقه متوسط و فقيران در آمريکا بايد تاوان آن را بپردازند. طرح گروه هفت هم در واقع گسترش طرح نجات مالي آمريکا در سطح بين المللي است و به همين علت کشورهاي فقير و در حال توسعه از آن ضرر خواهند کرد.

وي در پاسخ به سوالي درباره تاثير بحران مالي کنوني بر کشورهاي منطقه خاورميانه گفت: کشورهاي عربي حوزه خليج (فارس) وابستگي شديدي به اقتصاد جهاني دارند. به همين علت اين کشورها تحت تاثير پيامدهاي طوفان مالي کنوني قرار خواهند گرفت.

کشورهاي شوراي همکاري اکنون با کاهش پنجاه درصدي بهاي نفت در بازارهاي جهاني روبرو شده اند. اين کشورها همچنين بخش زيادي از ثروت ملي خود را که در بانکها و موسسات مالي خارجي سرمايه گذاري کرده بودند از دست داده اند.

وي درباره کاهش بهاي جهاني نفت و تاثير آن بر کشورهاي صادرکننده نفت خام گفت اين کشورها با بحران جدي به علت کاهش بهاي نفت روبرو خواهند شد. يکي از بندهاي طرح پنجگانه گروه هفت کشور صنعتي ، استفاده از ذخاير صندوقهاي ثروت حکومتي (صندوق ذخاير ارزي) کشورهاي صادرکننده نفت است. بر اساس اين طرح از ذخاير اين صندوقها براي کمک به موسسات مالي ورشکسته استفاده خواهد شد. اين موضوع ، زيان شديدي را به کشورهاي صاحب اين صندوقها تحميل خواهد کرد.

http://sanatnews.ir/News/1/8735
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است