شنبه 15 ارديبهشت 1403

دستگاه ديپلماسي کشور آماده همکاري با سرمايه گذاران است

  تاريخ:بيستم مهر 1387 ساعت 14:42   |     کد : 8648   |     مشاهده: 2341
به گزارش صنعت نیوز، وزير امور خارجه کشورمان گفت: دستگاه ديپلماسي کشور با دعوت از شرکتها و مؤسسات خارجي براي استفاده از فرصت سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز ايران آمادگي خود را براي همکاري وسيع با شرکاي خود اعلام مي کند.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، وزير امور خارجه کشورمان گفت: دستگاه ديپلماسي کشور با دعوت از شرکتها و مؤسسات خارجي براي استفاده از فرصت سرمايه گذاري در صنعت نفت و گاز ايران آمادگي خود را براي همکاري وسيع با شرکاي خود اعلام مي کند.

متکي امروز در دومين همايش بين المللي صنعت پالايش نفت ايران ادامه روند توسعه جهاني و رسيدن به توسعه پايدار کشورهاي جنوب و رشد پايدار کشورهاي شمال را مستلزم جريان پايدار انرژي دانست و گفت: براي اين منظور امنيت عرضه و تقاضا ضروري است.

وي افزود: مسئوليت کشور ايران در زمينه انرژي ايجاب مي کند که در حد توان خود براي حفظ امنيت عرضه انرژي تلاش کند و راه آشوب را بر اغيار در زمينه استخراج و پالايش منابع جهاني ببندد.

وزير امور خارجه با بيان اينکه امروز جامعه در حال توسعه جهاني نيازمند حاملهاي انرژي است گفت: اين حامل ها در منطقه قفقاز و آسياي ميانه به وفور وجود دارد.

وي عرضه حاملهاي انرژي را نيازمند وجود مسير امن و نيز صلح در منطقه دانست و گفت: بدون امنيت مسير ، امنيت عرضه محقق نمي شود.

متکي با اشاره به جايگاه ديپلماسي خارجي در اين زمينه و همکاري و تعامل دستگاه سياست خارجي با مسئولان نفت و گاز گفت: منطقه قفقاز اکنون پرآشوب است به گونه اي که اخيرا خط انتقال باکو - جيحان به درياي سياه قطع شده است.

وي افزود: با اين اتفاق بازارهاي مصرف جهاني به خود آمد که آنچه ايران درباره امنيت انرژي بر آن پافشاري مي کرد از سر سوداگري نبود بلکه از روي خيرخواهي و صداقت براي مصرف کنندگان انرژي بود.

وزيرامورخارجه گفت: اکنون که تخم بلوا در قفقاز کاشته شده است سرمايه گذاران بايد به خود بيايند و از دام سياست زدگي بي اساس و مفرط که برخي قدرتها برايشان پهن کرده اند که از منفعت مشارکت در طرح هاي نفت و گاز ايران ممانعت کنند و خود بر اريکه نفت و گاز جهان تکيه بزنند دوري کنند.

متکي گفت: هنوز فرصت براي قدم گذاشتن در مسير توسعه خط انتقال خزر به خليج فارس که امن ترين و با صرفه ترين مسير است وجود دارد.

وي با اشاره به بالابودن ضريب امنيتي اين مسير گفت: اين مسير از بندر نکا در شمال کشور تا بندر جاسک در جنوب تنها از سرزمين ايران عبور مي کند.

متکي با بيان اينکه اسکله نفتي نکا به همه امکانات براي انتقال نفت مجهز شده است افزود.. اين درحاليست که هزينه اين انتقال نفت تنها دو تا سه دلار در بشکه است.

وي گفت: هم اکنون با توليد دو ميليون بشکه ميعانات گازي در پايان اجراي طرح هاي فراوري گاز و سه ميليون بشکه صادرات نفت خام، صنعت پالايش نفت ايران به راحتي مي تواند طرح هاي نفتي خارجي را طبق برنامه زمان بندي و با موفقيت انجام دهد.

http://sanatnews.ir/News/1/8648
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است