شنبه 15 ارديبهشت 1403

ارتقای کیفیت محصولات در 9 پالایشگاه

  تاريخ:بيستم مهر 1387 ساعت 11:49   |     کد : 8622   |     مشاهده: 2411
به گزارش صنعت نیوز، قراردادهای بهینه سازی و ارتقای کیفیت محصولات در 9 پالایشگاه کشور فعال شده است که 15 تا 55 درصد در پالایشگاههای مختلف پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، قراردادهای بهینه سازی و ارتقای کیفیت محصولات در 9 پالایشگاه کشور فعال شده است که 15 تا 55 درصد در پالایشگاههای مختلف پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدرضا نعمت زاده ، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی امروز در دومین همایش صنعت پالایش نفت ایران با اعلام این مطلب افزود: امیدواریم این طرح ها به تدریج تا سه سال آینده به نتیجه برسند.

وی گفت: با اجرای این طرح ها، ضمن ارتقای کیفی محصولات به سطح یورو 5، شاهد افزایش تولید بنزین به مقدار 35 هزار مترمکعب در روز، سوخت جت 5 هزار مترمکعب، گاز مایع 7 هزار مترمکعب در روز خواهیم شد و همزمان 1،7 میلیون تن در سال گوگرد گرانول اضافی نیز تولید خواهد شد.

نعمت زاده افزود : شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با در

اختیار داشتن 9 پالایشگاه در قالب 9 شرکت و شرکت های ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران متولی خدمات مهندسی و اجرایی طرح ها، خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، پخش فرآورده های نفتی ایران، توسعه صنایع پالایش و 10 شرکت تابعه در داخل و خارج کشور با 22هزار نفر نیروی انسانی ، مسئولیت پالایش، انتقال، فروش و توزیع انواع فرآورده های نفتی ایران را به عهده دارد.

وی گفت : همانطور که در نخستین همایش صنعت پالایش اهداف و سیاست های صنعت پالایش نفت ایران را مطرح کردیم، پیشرفت هایی تاکنون در زمینه احداث پالایشگاههای جدید، مطالعات اقتصادی - فنی، مطالعات مفهومی و مطالعات مهندسی پایه تعدادی از پالایشگاهها از جمله پالایشگاه خلیج فارس، هرمز، شهریار، آناهیتا، پارس پتروفیلد و خوزستان انجام پذیرفته است و مهندسی پایه پالایشگاه کاسپین نیز به زودی آغاز خواهد شد.

معاون وزیر نفت اضافه کرد : قرارداد EPC پالایشگاههای خلیج فارس و هرمز در مجموع با ظرفیت 660 هزار بشکه نیز منعقد و فعالیت های ساختمانی آن آغاز شده است.

وی گفت : برای سوخت رسانی و انتقال فرآورده های پالایشگاه جدید و انتقال بیشتر فرآورده ها 5500 کیلومتر لوله های نفتی و فرآورده جدید در دست طراحی و اجراست که به تناسب زمان مورد نیاز، به بهره برداری خواهد رسید.

نعمت زاده گفت : در جهت افزایش ظرفیت مخازن استراتژیک و همچنین جوابگویی به نیاز رو به رشد مصرف فرآورده ها در داخل کشور، بیش از سه میلیون و 400 هزار متر مکعب مخزن نفت خام و فرآورده در دست احداث است.

وی افزود: در جهت جلوگیری از رشد بی رویه مصرف بنزین و ارتقاء شرایط زیست محیطی شهرها، در 18 ماه اخیر برای احداث تاسیسات cng در 275 جایگاه عرضه سوخت اقدام شده است و 300 جایگاه نیز تا 6 ماه آینده اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

نعمت زاده گفت : در زمینه سرمایه گذاری های خارج از کشور، در 18 ماه گذشته توانستیم 3 مشارکت پالایشگاهی در کشورهای آسیایی و خاورمیانه را با ظرفیت کل 690 هزار بشکه با استفاده از نفت خام ایران اغاز کنیم و برای حداث خطوط لوله نفت و فرآورده با کشور های همسایه به توافق رسیده ایم که بزودی مراحل اجرایی آن آغاز می شود.

معاون وزیر نفت گفت : برای فراهم آوردن امکانات تخلیه و بارگیری دریایی فرآورده های رو به رشد کشور، برای بازسازی و توسعه 7 اسکله نفتی در بندر ماهشهر و حداث 2 اسکله جدید در بندرعباس اقدام شده است که با تکمیل این 2 پروژه همه محدودیت های موجود بر سر راه تخلیه و بارگیری در بنادر برطرف خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت : بر پایه سیاست های جلب سرمایه های مردمی و به حداقل رساندن سرمایه گذاری دولتی، در سرمایه گذاری پالایشگاه های جدید از حضور سرمایه گذاری داخلی و خارجی استقبال شده و میانگین سهم بخش خصوصی در این چند طرح حدود 70 درصد است.

وی گفت : در جهت تحقق اجرای اهداف خصوصی سازی نیز نخستین بار برای عرضه سهام پالایشگاه اصفهان در بورس اوراق بهادار تهران اقدام شده است و به تدریج سهام سایر پالایشگاه ها نیز برای خرید مردم عرضه خواهد شد.

نمت زاده اضافه کرد : صادرات و سوآپ فراورده های نفتی که قبلاً با سایر شرکت ها انجام می شد، به تدریج به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار شده به طوریکه از ابتدای سال 2009 همه صادرات فرآورده های پالایشگاه ها را شرکت ملی پخش انجام خواهد داد.

معاون وزیر نفت گفت : از آنجا که مهمترین سرمایه شرکت نیروی انسانی است ، برای راهبری و اداره سرمایه گذاری های عظیم جدید در سه سال گذشته، برای جذب و آموزش 2800 نفر کارشناس و فناور اقدام شده است که 500 نفر آنان از فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های کشور هستند.

وی تاکید کرد : این فعالیت ها در جهت توسعه توانمندی پالایش کشور و تامین فرآورده های مورد نیاز داخلی و همچنین ایجاد ظرفیت صدور فرآورده ، به جای فروش نفت خام، طراحی شده و در دست اجراست.

نعمت زاده گفت : انجام این مهم بدون همکاری نزدیک و صمیمانه شرکت های داخلی و خارجی اعم از مهندسی ، پیمانکاری ، سازندگان، موسسات مالی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی مقدور نیست و با اطمینان از مشارکت همه برای انجام این کارها اقدام کرده ایم.

نعمت زاده گفت : در همایش دوم، با حضور بیش از یکصد میهمان خارجی و حدود 600 نفر میهمان ایرانی برگزار می شود و برغم تقاضاهای متعدد و ارسال مقالات مفید، به علت محدودیت زمان با 23 سخنران خارجی و 10 سخنران ایرانی برگزار می شود.

وی افزود: حضور پنجاه خبرنگار داخلی و خارجی از رسانه های بین المللی نیز موجب انتقال اطلاعات بیشتر در ایران و جهان خواهد شد.

http://sanatnews.ir/News/1/8622
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است