شنبه 15 ارديبهشت 1403

صنعت نفت ایران ، نیازمند 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری

  تاريخ:بيستم مهر 1387 ساعت 11:48   |     کد : 8621   |     مشاهده: 2297
به گزارش صنعت نیوز، وزیر نفت با اعلام اینکه طرح های پیش روی صنعت پالایش نفت ایران به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد ، گفت : افق های گسترده همکاری و بازارهای وسیع کار، تلاش و سرمایه گذاری در صنعت پالایش نفت کشور گشوده شده و پیش روست.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، وزیر نفت با اعلام اینکه طرح های پیش روی صنعت پالایش نفت ایران به 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد ، گفت : افق های گسترده همکاری و بازارهای وسیع کار، تلاش و سرمایه گذاری در صنعت پالایش نفت کشور گشوده شده و پیش روست.

غلامحسین نوذری امروز در همایش صنعت پالایش نفت ایران افزود : یکی از سرفصل های اساسی صنعت پالایش نفت شامل توسعه ، بهینه سازی ، ارتقای فن‌ آوری و افزایش سودآوری در پالایشگاه های موجود است.

وی گفت: این تلاش ها ، ارتقاء کیفیت محصولات با رعایت استانداردهای کیفی جهانی و استقرار سامانه های پیشرفته بهره برداری و ایمنی ، بهداشت حرفه ای و محیط زیست را نیز در بر می گیرد.

نوذری افزود : محور این اجلاس بین المللی تحولات گسترده ای است که هم اکنون در صنایع پالایش نفت کشورمان در حال تکوین و تکمیل بوده و موجب گشایش فرصت های ارزشمند همکاری در زمینه ارائه فن آوری های فرآیندی ، مشارکت در سرمایه گذاری ها ، ایجاد کنسرسیوم های فنی تخصصی با شرکت های ایرانی و پیشبرد طرحهای عظیم صنعت پالایش نفت با پشتوانه دانش فنی و حمایت مالی شده است.

وی با اشاره به برخی سیاستگذاری های وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه صنعت پالایش نفت گفت: توسعه ظرفیت پالایش ، تبدیل محصولات سنگین و کم ارزش به مواد سبک و فرآورده های ارزشمند ،‌ تأمین نیاز سوخت کشور، به ویژه رفع کمبودهای فعلی و نیاز آینده ، اعمال مدیریت مصرف سوخت از طریق منطقی

کردن قیمت ها و هدفمند کردن یارانه ها ، تعامل با کشورهای همسایه و سرمایه گذاری در خارج از کشور در دستور کار صنعت پالایش نفت قرار گرفته و در حال اجرا هستند.

وزیر نفت گفت: اجرای هر کدام از این مراحل مستلزم مطالعات فنی و تخصصی، انتخاب گزینه های برتر، سرمایه گذاری های لازم ، تدارک تجهیزات و قطعات مورد نیاز، نصب و بهره بردرای است و به طور مثال اجرای نظام کیفی فرآورده ها در ظرفیت پالایشی موجود فقط در مورد فرآورده های نفت سفید و نفت گاز مستلزم احداث واحدهای تصفیه هیدروژنی این فرآورده ها با ظرفیت مجموع 20هزار مترمکعب در روز جهت نفت سفید و 80 هزار مترمکعب در روز نفت گاز است که به خوبی نشانگر وسعت و عظمت واحدهای تصفیه فرآورده و گستردگی سرمایه گذاری در این امور خواهد بود.

نوذری گفت : همچنین کاهش ته مانده های پالایشی و نفت کوره در صنایع پالایش نفت کشور از برنامه های بسیار پر هزینه و مستلزم کاربری فرآیندهای تبدیلی پائین دستی مانند FCC و RFCC یا تولید کک نفتی ، گاز ، آسفالت زدایی با حلال و سایر فن آوری های روز آمد خواهد بود که اصولاً با سرمایه گذاری های هنگفت و کلان میسر می شود.

وزیر نفت اضافه کرد: میزان تولید نفت کوره در ظرفیت فعلی پالایشگاه ها بالغ بر 480هزار بشکه در روز است و اگر برای تبدیل 80 درصد آن برنامه ریزی شود ، ظرفیت مجموع واحدهای تبدیلی ، بیش از 380 هزار بشکه در روز برآورد می شود که گویای وسعت این واحدهاست و با توجه به هزینه بیش از 4هزار دلار در هر بشکه سرمایه گذاری معمول در فرآیندهای تبدیلی ، سرمایه گذاری عظیم در این بخش مشخص می شود.

نوذری به سیاست واگذاری پالایشگاه های کشور به بخش غیردولتی و آماده کردن شرایط اجرای این سیاست در شرکت های پالایشی نیز اشاره کرد و گفت: در این تحول اساسی، شرکت های پالایشی با مبنای قیمت های بازار جهانی به صورت آزاد بهره برداری و وارد عمل می شوند و در صورت تداوم قیمت یارانه ای در کشور،

یارانه ها را دولت جمهوری اسلامی ایران پرداخت خواهد کرد که فرصت استثنایی برای حضور فعال بخش خصوصی اعم از شرکت های ایرانی یا خارجی برای اداره پالایشگاه های کشور است .

وی گفت : نخستین بار بخشی از سهام پالایشگاه نفت اصفهان در سازمان بورس کشور ارائه و به بخش خصوصی واگذار شده و سهام پالایشگاه نفت تبریز و سایر پالایشگاه ها نیز در حال انجام است.

وزیر نفت بخش دیگر تحولات در صنعت پالایش نفت ایران را شامل طرح های بنیادی در مورد فرآوری نفت خام فوق سنگین حوزه های نفتی سروش ، نوروز ، آزادگان و یادآوران و لایه نفتی پارس جنوبی و همچنین فرآوری میعانات گازی استحصال از منابع گازی پارس جنوبی بیان کرد.

وی گفت : این تحولات شامل زیربخش های‌ افزایش ظرفیت پالایشگاه های موجود به ظرفیت 190 هزار بشکه در روز ـ احداث 2 پالایشگاه با خوراک میعانات گازی 480 هزار بشکه در روز ـ احداث 3 پالایشگاه با نفت سنگین ایران 400 هزار بشکه در روز ـ احداث 2 پالایشگاه با نفت فوق سنگین ایران 380 هزار بشکه در روز ـ احداث 1 پالایشگاه با نفت سبک کشورهای حوزه دریای خزر 300 هزار بشکه در روز و در مجومع با ظرفیت 1750 هزار بشکه در روز است.

وی تاکید کرد : با احداث این پالایشگاه های ظرفیت کنونی پالایش نفت کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت.

نوذری افزود: سیاست سرمایه گذاری های جدید در طرح های بنیادی بر مبنای مشارکت بخش خصوصی داخلی یا خارجی انجام می پذیرد که فرصت بسیار خوبی در جهت همکاری های متقابل شرکت های ایرانی و خارجی در طرح های کلان و بلندمدت ما خواهد بود.

نوذری گفت : این طرح های عظیم پس از پایان طراحی بنیادی و طراحی تفصیلی که مهمترین موارد ان به انجام رسیده است، نیاز به انتخاب فناوری و خرید لیسانس فرآیند و همچنین تدارکات تجهیزات و تأسیسات مورد نیاز خواهند داشت.

وی افزود : سرفصل های بیان شده و مطالعات امکان سنجی انجام یافته در بخش اقتصادی حاکی از نیاز به سرمایه گذاری بیش از 20 میلیارد دلار در صنعت پالایش نفت کشور است.

وی گفت : البته تا رسیدن به اهداف و تحقق برنامه های کلان ، راه طولانی و چالش های قابل توجهی در پیش است و تلاش بی وقفه و همکاری همه جانبه صنعت پالایش با صاحبان لیسانس فن آوری فرآیند و حامیان مالی داخلی و خارجی را در جهت اهداف ملی ، منطقه ای و جهانی ایجاب می کند.

http://sanatnews.ir/News/1/8621
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است