شنبه 29 ارديبهشت 1403

ایران با نفت بالای 90 دلار دچار کسری بودجه نمی شود

  تاريخ:سی و يکم شهريور 1387 ساعت 13:12   |     کد : 7376   |     مشاهده: 2455
به گزارش صنعت نیوز، یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول اعلام کرد که ایران برای جلوگیری از کسری بودجه، نیازمند قیمت نفتی بالاتر از 90 دلار برای هر بشکه است.

به گزارش خبرنگار گروه نفت صنعت نیوز، یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول اعلام کرد که ایران برای جلوگیری از کسری بودجه، نیازمند قیمت نفتی بالاتر از 90 دلار برای هر بشکه است.

«محسن خان» مدیر بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول اعلام کرد که سطح قیمت نفتی که بودجه ایران را به توازن می رساند، 90 دلار برای هر بشکه نفت و این مسئله ای مهم برای این کشور است.

محسن خان افزود: اگر قیمت نفت به کمتر از 49 دلار هر بشکه برسد، ما شاهد کسری بودجه در کشور عربستان سعودی خواهیم بود.

90 درصد از درآمد صادراتی عربستان سعودی از طریق فروش نفت و گاز به دست می آید.

بنابر این گزارش، از بهای نفت در یک ماه گذشته به شدت کاسته شده است به طوری که پس از ثبت رکورد 147 دلار برای هر بشکه در ماه ژوئیه، بیش از 50 دلار هر بشکه کاهش یافت.

وی ادامه داد: بهای نفت مورد نظر برای عربستان سعودی بالاترین سطح در میان کشورهای عضو در شورای همکاری خلیج فارس است زیرا این کشور هم اکنون در پروژه های زیادی سرمایه گذاری کرده است و پول نفت برای تامین مالی این پروژه ها هزینه می شود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هم اکنون حدود دو تریلیون و 300 میلیارد دلار در پروژه های مختلف سرمایه گذاری کرده اند.

دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس که جمعیت و مخارج دولتی کمتری دارند، با بهای نفت بالای 23 دلار برای هر بشکه نیز می توانند به مازاد بودجه دست یابند.

محسن خان تصریح کرد: امارات در قیمت 23 دلار در هر بشکه در بودجه خود به تعادل می رسد و اگر قیمت نفت این کشور به کمتر از این سطح برسد، این کشور دچار کسری بودجه خواهد شد.

وی با تاکید بر این که بودجه قطر با قیمت نفت 24 دلار در هر بشکه به تعادل می رسد، اذعان داشت: در مورد کشور کویت نیز این سطح 33 دلار برای هر بشکه است.

بنابر این ارقام، کشور عراق نیز نیازمند بالاترین سطح قیمتی است به طوری که بهای نفت برای این کشور جنگزده باید بالاتر از 110 دلار برای هر بشکه باشد.

این مقام صندوق بین المللی پول تاکید کرد که کشور الجزایر نیز با قیمت 56 دلار برای هر بشکه نفت در بودجه به تعادل می رسد.

http://sanatnews.ir/News/1/7376
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است