جمعه 28 ارديبهشت 1403

افزایش بهای زمین، از دلایل اصلی تجاوز به حریم خطوط انتقال گاز

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 12:11   |     کد : 40   |     مشاهده: 1407
به گزارش صنعت، نیوزکارشناس ارشد دعاوی حقوقی شرکت ملی گاز ایران گفت: افزایش بهای زمین در استان های شمالی کشور، از مهم ترین دلایل تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز در این استان هاست.

 ، به گزارش صنعت نیوزکارشناس ارشد دعاوی حقوقی شرکت ملی گاز ایران گفت: افزایش بهای زمین در استان های شمالی کشور، از مهم ترین دلایل تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز در این استان هاست.

 علی رضا نصیری افزود: به منظور جلوگیری از تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز در مناطق پرجمعیت مانند استان های شمالی کشور که زمین ارزش اقتصادی بیشتری دارد، لازم است تمهیدات جدی تری در نظر گرفته شود.

شرکت ملی گاز در برابر خاطیان کوتاه نمی آید

وی با بیان این که واحدهای حقوقی مناطق عملیات انتقال گاز در این باره فعالانه عمل می کنند، تصریح کرد: موضوع تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز، جدی است و بنا به ضرورت از طریق مراجع قضایی پیگیری می شود.

نصیری گفت: عمده احکام قضایی در مورد تجاوز به حریم ایمنی خطوط، به مناطق چهارم و هشتم عملیات انتقال گاز ایران مربوط می شود.

وی با بیان این که عمده متجاوزان به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز، مسکونی هستند، افزود: بی توجهی به رعایت حریم ایمنی موجب خواهد شد تا امنیت جانی و سلامت شهروندان به خطر بیفتد؛ از این رو در زمینه تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز، نباید از شرکت ملی گاز ایران انتظار چشم پوشی داشت.

 این کارشناس ارشد دعاوی در شرکت ملی گاز ایران با بیان این که محاکم قضایی دربرخورد با متجاوزان به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز، همکاری و تعامل لازم را با این شرکت دارند، اظهار داشت: با توجه به تبعات اجتماعی منفی حکم تخریب ابنیه و مستحدثات مردم، کارشناسان شرکت ملی گاز تا حد ممکن تلاش می کنند مشکل از طریق مصالحه حل شود.

وی گفت: اجرای احکام در برخی موارد با محدودیت های اجتماعی رو به رو است که به همکاری سازمان های محلی موثر بر افکار عمومی نیاز دارد.

بازنگری در قانون قدیمی حریم خطوط انتقال، یک ضرورت است

نصیری با اشاره به " قانون منع احداث بنا درطرفین خطوط انتقال گاز" مصوب ۳۱ خرداد ۱۳۵۰، یادآور شد: با توجه به این که هم اکنون این قانون، مهم ترین متن قانونی است که از رعایت حریم ایمنی خطوط انتقال گاز حمایت می کند، به نظر می رسد قدیمی بودن این قانون و رو به تزاید بودن اجرای طرح های خطوط انتقال گاز، نتواند پاسخگوی همه نیازها باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به موارد یاد شده، به نظر می آید تصویب قانون جدیدتر در زمینه تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز، ضروری باشد.

پیش نویس جدید لایحه حریم در دست تهیه است

نصیری از تهیه پیشنویس لایحه جدید حریم خطوط انتقال گاز در شرکت ملی گاز ایران خبر داد و افزود: هم اکنون پیشنویس این لایحه مراحل کارشناسی  است و پس از گذر از این مرحله، از طریق معاونت حقوقی و امور وزارت نفت به هیئت دولت ارایه خواهد و به صورت لایحه برای طرح درصحن علنی به مجلس تقدیم خواهد شد.

کارشناس ارشد  دعاوی حقوقی شرکت ملی گاز ایران گفت: پیش بینی می شود این پیشنویس تا پایان سال به قانون تبدیل شود.

وی با اشاره به اهمیت و گستردگی خطوط انتقال گاز طبیعی در سراسر کشور و بیان این موضوع که طرح های انتقال شرکت های ملی صنایع پتروشیمی ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به گستردگی پروژه های شرکت ملی گاز ایران نیست، گفت: فشار جاری در خطوط انتقال گاز طبیعی بسیار بالاتر از فرآورده های نفتی و پتروشیمی است و این مسئله بر اهمیت خطوط انتقال گاز می افزاید و به همین دلیل، شرکت ملی گاز ایران در تدوین پیشنویس قانون جدیدحریم خطوط انتقال، پیشقدم است و نقش فعال تری دارد.

نصیری از سهولت رفع تجاوز به حریم ایمنی خطوط انتقال گاز به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های پیشنویس جدید خبر داد و افزود: در قانون جدید، گزارش ماموران حفاظت و مراقبت خطوط لوله هر استان که از سوی شرکت های تابع وزارت نفت به دادگاه محل معرفی می شوند، به عنوان گزارش ضابط قضایی مورد توجه قرارمی گیرد که نتیجه طبیعی آن، افزایش سرعت رسیدگی به پرونده ها خواهد بود.

کارشناس ارشد دعاوی حقوقی شرکت ملی گاز ایران افزود: مقررات داخلی حریم خطوط لوله نیز به وسیله "کمیته تدوین و بازنگری مقررات و استانداردهای حریم" در شرکت ملی گاز ایران در آستانه تدوین و بازنگری است که پس از طی مراحل کارشناسی، به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران خواهد رسید.

خلا قانونی در خطوط انتقال گاز ترش

وی با بیان این که در برخی زمینه ها از جمله خطوط انتقال گاز ترش با خلا قانونی رو به رو هستیم، تصریح کرد: فعالیت هایی برای تدوین قانون مربوط به خطوط انتقال گاز ترش در دست انجام است که با توجه به پروژه های در دست احداث خطوط انتقال گاز ترش، باید با سرعت بیشتری پیگیری شود.

نصیری افزود: با توجه به آن که گاز ترش فاقد «بو» و شعاع آسیب انفجار یا نشت احتمالی آن بیشتر است؛ از این رو، تصویب هر چه سریع تر قانون حریم خطوط انتقال  گاز ترش ضروری به نظر می رسد.

حریم ایمنی خطوط انتقال گاز براساس مشخصات فنی خط تعریف می شود و شعاع آن حداکثر ۲۵۰متر از هر طرف برای خطوط انتقال گاز شیرین و ساخت و ساز ابنیه و مستحدثات اعم از مسکونی، صنعتی، تجاری و ... در این حریم ممنوع است.

خطوط لوله انتقال گاز دارای حریم با شعاع کوچک تری به نام حریم اختصاصی نیز هستند که اراضی آن به وسیله شرکت ملی گاز ایران تملیک می شود و هر گونه فعالیتی حتی کشاورزی در آن ممنوع است.

 

 

 

 

http://sanatnews.ir/News/1/40
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است