سه شنبه 1 خرداد 1403

فیلمبرداری از آتش‌بازی در زیر آب

  تاريخ:بيست و نهم آذر 1388 ساعت 09:51   |     کد : 31824   |     مشاهده: 655

روباتی زیر دریایی برای اولین بار در جهان توانست یکی از بزرگترین آرزوهای دانشمندان اقیانوس شناس را به واقعیت تبدیل کرده و از انفجار آتشفشانی در اعماق دریا فیلمبرداری کند.

به گزارش مهر، دانشمندان شاهد انفجاری در عمیق ترین آتشفشان در زیر آب بودند و توانستند برای اولین بار از این پدیده که با دودهای سولفوری و گدازه ها همراه بود فیلمبرداری کنند. این انفجار آتشفشانی توسط زیردریایی روباتیک آمریکا و در عمق 1.2 کیلومتری از سطح آب در اقیانوس آرام در ماه می سال 2009 فیلمبرداری شده است.

به گفته باب امبلی دانشمند زیست محیطی اقیانوس آرام این تصاویر نشان دهنده آتش بازی بزرگی در زیر دریا هستند، از آنجایی که فشار بالای آب در عمق زیاد از میزان شدت انفجار آتشفشانی می کاهد، امکان ارسال روباتی فیلمبردار برای پوشش دادن تصویری پدیده فراهم شد این در حالی است که در روی زمین یا در آبهای کم عمق هرگز نمی توان امیدوار بود به چنین تصاویر نزدیکی دست پیدا کرد.

محدود انفجار آتشفشانی وسعتی برابر 1.8 متر و ارتفاعی در حدود 91 متر از قله آتشفشان دارد. دانشمندان به مدت 25 سال در تلاش بوده اند تا بتوانند چنین پدیده ای را در اعماق آب مشاهده کنند اما این اولین باری است که چنین آرزوی علمی به واقعیت تبدیل شده است.

سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر و بنیاد ملی علوم آمریکا بودجه مورد نیاز برای ساخت این روبات را در اختیار دانشمندان قرار دادند با این امید که آنها بتوانند اطلاعات جدیدی از چگونگی شکل گیری پوسته زمین و چگونگی برخورد صفحات تکتونیکی به دست آورند.

به گفته دانشمندان روبات فیلم بردار در هنگامی که در نزدیکی آتشفشان قرار گرفت از مواد و مایعاتی که در اطراف این انفجار جاری بودند نیز نمونه هایی جمع آوری کرده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، آتشفشان ماتای غربی یکی از فعالترین آتشفشانهای زیر آب است و دانشمندان معتقدند این آتشفشان در هنگام انفجار یکی از داغترین گدازه های زمین را ایجاد می کند. این آتشفشان از وسعتی برابر 6 کیلومتر برخوردار بوده و در عمق سه کیلومتری از سطح آب قرار دارد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/31824
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است