سه شنبه 11 ارديبهشت 1403

تأثیرشایعه وغیبت برای سلامت زنان

  تاريخ:بيست و پنجم آذر 1388 ساعت 10:10   |     کد : 31603   |     مشاهده: 673

تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد شایعه پراکنی و غیبت کردن برای سلامت زنان خوب است.

دانشمندان با انجام مطالعاتی متوجه شدند زمانی که زنان با دوستان مونث خود به طور مرتب صحبت می‌کنند شادتر و سالم‌ترند که دلیل اصلی آن افزایش سطح هورمون پروژسترون در بدن آن‌هاست که می‌تواند میزان استرس و ناامیدی را کاهش دهد.

دانشمندان دانشگاه میشیگان که این تحقیقات را انجام دادند اعلام کردند پروژسترون نقش بسیار مهمی در ارتباطات زنان با یکدیگر بازی می‌کنند و زنان را ترغیب می‌کند که به دیگر افرادی که دچار مشکل شده اند کمک کند ، حتی اگر این اقدام مساوی با به خطر انداختن جان خودشان باشد.

پروفسور استفانی برون که این تحقیقات را انجام داده است  در این باره گفت :بسیاری از هورمون‌هایی که در کمک کردن و مصاحبت کردن با دیگران نقش دارند می‌تواند میزان استرس و ناامیدی را نیز کاهش دهند.

پروژسترون هورمونی است که در تخمدان زنان تولید شده و علاوه بر دیگر مزایایی که بر شمردیم ، زنان را برای بارداری آماده می‌کند ، با بروز عفونت در بدن می‌جنگد و از تولید زیاد استروژن که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد جلوگیری می‌کند.

دانشمندان در تحقیقات قبلی خود هم به این نتیجه رسیده بودند که افزایش سطح هورمون پروژسترون میزان تمایل زنان را برای ارتباط با یکدیگر افزایش می‌دهد ، اما آخرین تحقیقات که در نشریات مرتبط با هورمون‌ها و رفتار به چاپ رسیده است برای اولین بار نشان می‌دهد شایعه پراکنی در مورد دیگران و غیبت و بدگویی کردن می‌تواند فرایند تولید این هورمون را در بدن زنان شبیه سازی کند.

برای بررسی این موضوع دانشمندان 160 دانش آموز زن را مورد مطالعه قرار دادند و با استفاده از نمونه بزاقشان ، میزان هورمون پروژسترون را اندازه گیری کردند.

سپس این دانش آموزان در گروه‌های دو نفره تقسیم بندی شدند و از نیمی از آن‌ها خواسته شد از یکدیگر سوالاتی بپرسند تا ارتباط بین آن‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر کند.از نیم دیگر نیز خواسته شد تا یک مطالعه تحقیقاتی را با یکدیگر بخوانند و سعی کنند تا ایرادهای آن را اصلاح کنند.

بعد از انجام این تحقیقات دانشمندان دوباره میزان هورمون پروژسترون را در زنان اندازه گیری کردند و و متوجه شدند میزان این هورمون در دانش‌آموزانی که با یکدیگر صحبت کرده اند بیش‌تر افزایش پیدا می‌کند.این در حالیست که در گروه‌های دیگر که اقدام به خواندن یک مطلب علمی با یکدیگر کرده بودند میزان این هورمون در حقیقت کاهش پیدا کرده بود.

پروفسور برون اضافه کرد :فهمیدن رابطه بین رفتارهای اجتماعی و اثرات بیولوژیکی آن‌ها بسیار مهم است.این ارتباط به ما می‌فهماند افرادی که در یک رابطه نزدیک با دیگران به سر می‌برند شادتر و سالم‌تر از افراید هستند که معمولا به صورت منزوی و دور از دیگران زندگی می‌کنند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/31603
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است