جمعه 28 ارديبهشت 1403

مشكلات لوزه در بچه ها

  تاريخ:بيستم آبان 1388 ساعت 09:48   |     کد : 29653   |     مشاهده: 841

دكتر كامران كامروا - متخصص گوش و حلق و بيني / عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران

 ما در ناحيه حلق لوزه‌هاي حلقي، لوزه‌هاي زباني و لوزه بيني يا همان لوزه سوم را داريم.

لوزه‌ها، غدد كوچكي هستند كه عليه عوامل خارجي، از بدن محافظت مي كنند. براي همين سعي مي‌كنيم از آنها مراقبت كنيم. اما گاهي اوقات، عوامل تحريكي وجود دارند كه به حلق وارد شده و باعث تحريك لوزه‌ها مي‌شوند.

اگر شما دهان‌تان را باز كنيد، مي‌توانيد لوزه‌هاي برجسته خود را ببينيد، اما لوزه سوم در معرض ديد نيست و پشت بيني قرار دارد (سوراخ‌هاي بيني برخلاف تصور عامه به سمت بالا نيست، بلكه عمود بر صورت است) و فقط با عكس راديولوژي مي‌توان برجسته بودن آن را ديد. علايم لوزه بسيار متنوع‌اند و براي تشخيص آن حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد.

معمولا والدين اطلاعات زيادي در مورد لوزه سوم و علايم بيماري آن در اطفال خود ندارند و متاسفانه جدي نگرفتن اين مشكل در بچه‌هاي زير سه سال، آنها را در معرض مشكلات جدي قرار مي‌دهد. گوشه‌اي از اين مشكلات را توضيح مي‌دهم:

- اين بچه‌ها تنفس دهاني دارند و هنگام خواب، با دهان باز نفس مي‌كشند. از آنجا كه قطر حلق در بچه‌ها هنوز كامل نشده است، هر عامل تحريكي مي‌تواند در حجم و اندازه آن تغيير ايجاد كند و به بسته شدن راه اصلي هوا (بيني) منجر شود. لذا هوا از مسير غيرطبيعي دهان، به همراه انواع عوامل آلرژي‌زا، ميكروبي و عفوني، به طور مستقيم و بدون فيلترهاي موجود در بيني، به حلق مي رسد و باعث بيمار شدن كودك مي شود.

- به دليل فقدان اكسيژن كافي، قلب مجبور به پمپاژ جبراني خون است و در صورت عدم درمان لوزه سوم، اين بچه‌ها در آينده به مشكلات فشار خون دچار خواهند شد. ضمنا نرسيدن اكسيژن كافي، باعث عقب افتادن رشد جسماني و كاهش حافظه و هوش در كودكان خواهد شد.

- از همه مهم‌تر تاثيرات وحشتناكي است كه روي گوش و شنوايي دارد (محل لوزه سوم نزديك شيپوراستاش در گوش است) و حتي امكان پارگي پرده گوش وجود دارد.

- از آنجا كه اين بچه‌ها با دهان باز مي‌خوابند، به مرور چهره خاصي پيدا مي‌كنند. فرم چانه و پشت لب بلند، باعث ايجاد دندان‌هاي كج و بدشكل در آنها مي شود، يعني نياز به ارتودنسي دندان ها و شايد هم جراحي فك و دهان در آينده.

به والدين توصيه مي‌كنم، ابتدا با از بين بردن عوامل حساسيت‌زاي محيطي مثل ترك سيگار، عدم نگهداري از حيوانات و پرندگان خانگي، نظافت محيط از حشرات به خصوص سوسك و جلوگيري از قرار گرفتن بچه‌هاي مستعد در اجتماعاتي مانند مهد كودك كه خطر عفونت‌هاي تنفسي زياد است، از بيماري لوزه سوم پيشگيري كنند و در صورت بروز هر گونه علامتي، سريعا به پزشك مراجعه كنند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/29653
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است