جمعه 28 ارديبهشت 1403

آسمان شهاب باران می شود

  تاريخ:بيستم آبان 1388 ساعت 09:47   |     کد : 29652   |     مشاهده: 803

ایرنا: بارش شهابي اسدي با حدود 150 تا 300 شهاب ،‌ آسمان را در بامداد روز چهارشنبه 27 آبان منور مي کند.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران گفت: بارش اسدي شهابي يکي از بارش هاي معروف ساليانه است که معمولا در اواخر آبان ماه رخ مي دهد.

مهندس "مسعود عتيقي" با اشاره به اينکه ساعت هاي 1:13 و 1:20 دقيقه بامداد چهارشنبه 27 آبان، دو زمان اوج براي اين بارش است، افزود: حدود 150 تا 300 شهاب به عنوان zhr (ميزان بارش ساعتي سمت الارسي) براي اين بارش پيش بيني شده است.

عتيقي افزود: نام بارش هاي شهابي به نام صورت فلکي که بارش در آن قرار دارد، مشهور مي شود که در اين بارش صورت فلکي "اسد" به عنوان کانون بارش شناخته مي شود.

وي تاکيد کرد: صورت فلکي اسد ساعت 1 بامداد چهارشنبه بطور کامل از افق شرق طلوع مي کند و با توجه به اينکه وضعيت ماه نو وجود دارد، در مکان هاي دور از شهر و آلودگي نوري مي توان شهاب هاي زيبايي از اين بارش را مشاهده کرد.

وي گفت: ذرات مشاهده شده در اين بارش، ذرات به جا مانده از دنباله دار "تمپل پاتل 55p" است.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران، با اشاره به اينکه دنباله دار تمپل پاتل 55p ، اسفند 1376 خورشيدي به کمترين فاصله با زمين رسيده بود، گفت: معمولا دو، سه سال قبل از عبور دنباله دار از حضيض خورشيدي ، متوقع بارش هاي شهابي خوبي هستيم که طي سال هاي قبل از 1380 ، بارش هاي شهابي بي نظيري را از بارش اسدي شاهد بوديم.

عتيقي گفت: برخورد مکرر جو زمين با اين ذرات به مرور از تعداد شهاب هاي بارش کاسته است بطوري که در آبان 1387 در هنگام اوج بارش شهابي اسدي حدود 100 شهاب را مشاهده کرديم.

وي تاکيد کرد: امسال پيش بيني مي شود که زمين از ميان دو توده بسيار قوي از ذرات به جا مانده از اين دنباله دار که با شماره هاي 1466 و 1533 شناخته مي شود، عبور نمايد.

عتيقي با اشاره به اينکه بارش هاي شهابي اساسا ذرات ميليمتري و ميکرومتري کوچک است که در هنگام عبور دنباله دارها از دم آنها در فضا باقي مي ماند، گفت: وجود جو در اطراف زمين باعث مي شود که در هنگام برخورد اين ذرات در فاصله 80 تا 150 کيلومتري از سطح زمين شاهد نوراني شدن اين ذرات در اصطکاک با زمين باشيم.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران گفت: رصد بارش هاي شهابي به ابزار خاصي نياز ندارند و صرفا با چشم سالم مي توان آنها را در اطراف صورت فلکي که به عنوان کانون بارش شناخته مي شود، مشاهده کرد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/29652
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است