جمعه 28 ارديبهشت 1403

توزیع ایران‌چک‌200هزارتومانی منتفی شد

  تاريخ:شانزدهم آبان 1388 ساعت 09:37   |     کد : 29463   |     مشاهده: 791

فارس: معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تجربه موفق چاپ ایران‌چک‌های 50 و 100 هزار تومانی، از چاپ ایران‌چک 200 هزار تومانی خبر داد و گفت: در حال حاضر ضرورتی برای به گردش درآوردن این اسکناس‌ها نیست و تنها به عنوان ذخیره احتیاطی تلقی می‌شود.

حسین قضاوی در خصوص ماهیت چک‌پول‌های 200 هزار تومانی جدید، اظهار داشت: چک‌ پول‌هایی که بانک مرکزی در قطع 2 میلیون ریالی چاپ کرد، در واقع نوعی ذخیره احتیاطی برای وسیله مبادله به حساب می‌آیند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی در صدد نیست که در آینده نزدیک، ایران چک‌های 200 هزار تومانی را به گردش در بیاورد.

به گفته وی در طرح اولیه معرفی ایران چک بانک مرکزی، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده بود تا زمانی که ایران‌چک‌های مذکور جانشین چک‌بانک‌ها شوند در هربار ارجاع به بانک، ابطال شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: برای معماری مذکور قاعدتا اکتفا به ایران چک 50 و 100 هزار تومانی مقدور نبود چرا که مشتریان بانک‌ها با مشکل مواجه می‌شدند.

قضاوی گفت: در غیاب چک‌بانک 500 هزار تومانی و یک میلیون تومانی اکتفا به ایران چک 50 و 100 هزار تومانی که از ناحیه بانک مرکزی منتشر می‌شود خیلی منطقی نبود.

وی با اشاره به تجدیدنظر در برنامه اولیه ایران چک بانک مرکزی، اضافه کرد: باتوجه به موارد مذکور قرار شد ایران چک بانک مرکزی مشابه اسکناس بین مردم دست به دست بگردد و دیگر لزومی نداشت برای ابطال به بانک‌ها ارجاع شود، بنابراین انتشار قطع‌های درشت‌تر از 100 هزار تومانی ضرورت ندارد.

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، ایران چک 200 هزار تومانی که بانک مرکزی به چاپ رساند به عنوان ذخیره احتیاطی برای وسیله مبادله تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از نظر کارشناسی ضرورتی برای به گردش در آوردن ایران‌چک‌های 200 هزار تومانی وجود ندارد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا امکان جعل ایران چک‌های بانک مرکزی وجود دارد یا خیر، گفت: نکته مهم این است که تشخیص اسکناس یا ایران چک جعلی از اسکناس و ایران چک اصلی به سهولت وجود دارد.

وی گفت: در تمام دنیا و از جمله در ایران در اسکناس‌ها و ایران‌چک‌ها ویژگی امنیتی متعددی نصب می‌شود که امکان مجعول یا اصلی بودن آنرا مشخص می‌کند.

قضاوی تاکید کرد: ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌ها و ایران چک‌ها به مردم امکان می‌دهد که به راحتی اصیل را از جعلی تشخیص بدهند.

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی در تمام دنیا و در مورد تمام اسکناس‌ها مانند دلار و یورو و موارد مشابه، افراد کلاهبردار و شیادی پیدا می‌شوند که سعی در انجام تخلفاتی داشته باشند.

وی تصریح کرد: بانک‌های مرکزی با تدابیر و ویژگی‌های امنیتی که در این اسکناس‌ها قرار می‌دهند تشخیص اصلی و جعلی بودن آنها را راحت می‌کنند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مذکور امروزه اگر اسکناس‌، ایران چک و یا حتی ارزهایی مانند دلار و یورو جعل شود، توانمندی جاعلین در حدی نیست که ویژگی‌‌های امنیتی اسکناس‌های مذکور را به صورت تمام و کمال به کار بگیرند.

قضاوی اضافه کرد: برای عموم مردم جعلی بودن اسکناس‌ها قابل تشخیص است چه رسد به اشخاص حرفه‌ای و کارمندان بانک که آموزش‌های بیشتری را دیده و به راحتی می‌توانند این موارد را تشخیص دهند.

به گفته معاون اقتصادی بانک مرکزی، میزان و نسبت جعل اسکناس در ایران بسیار پایین‌تر از کشورهایی است که گاه و بی‌گاه با پدیده جعل اسکناس برخورد می‌کنند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/29463
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است