چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

پیگیری علت حادثه آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشگاه صنعتی اصفهان

پیگیری علت حادثه آتش‌سوزی آزمایشگاه دانشگاه صنعتی اصفهان
  تاريخ:بيستم آبان 1402 ساعت 09:31   |     کد : 284872   |     مشاهده: 98
ایسنا/اصفهان شامگاه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱ بود که آزمایشگاه شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان دچار حریق شد و در این حادثه مرحوم «حسین مرادی» جان باخت. در پی این حادثه، وزیر علوم، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان را مامور پیگیری سریع و بررسی علل این حادثه کرد، اما با وجود گذشت یکسال از وقوع این حادثه، هنوز علت وقوع آتش‌سوزی اعلام نشده است. معاون وزیر علوم نیز بهترین فرد برای پاسخگویی و بیان علت این اتفاق را رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان می‌داند.
با گذشت حدود یک سال از وقوع آتش سوزی در یکی از آزمایشگاه‌های شیمی دانشکده شیمی در دانشگاه صنعتی اصفهان و جان باختن مرحوم «حسین مرادی»، یکی از دانش آموختگان یا به تعبیر دیگر سرباز امریه این دانشگاه، هنوز علت وقوع این حریق اعلام نشده است. در این رابطه، هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هر کجا که سکونت وجود دارد، اعم از خانه یا دانشگاه، به دلایل مختلفی مانند مراقبت نکردن ممکن است اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی رخ دهد. در تمام دنیا اینگونه است و این مورد تنها محدود به ایران نمی‌شود. به عبارتی، این چنین اتفاقات تنها محدود به جغرافیای ایران نیست.
رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه تاکید کرد و گفت: البته باید بگویم که حتی وقوع یک اتفاق از جمله این اتفاقات هم برای دانشگاه‌های کشور ما زیاد است، اما گاهی رخ دادن این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است و این به این معنا نیست که ما عامل به این کار باشیم.
یکی از مواردی که در زمان آتش سوزی آزمایشگاه‌ شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح شد، وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) آزمایشگاه‌ها در دانشگاهای کشور و عدم نظارت کافی بر آن‌ها بود. در این خصوص، داداش‌پور در مورد چگونگی وضعیت کنونی ایمنی بهداشت دانشگاه‌های کشور، خاطر نشان کرد: در حوزه وزارت علوم دو بخش به حوزه HSE ورود پیدا می‌کنند که یکی از آن‌ها دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان و دیگری معاون پژوهشی وزارت علوم است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان بیشتر به ایمنی و سلامت جسمی و روان (Health) دانشجویان توجه می‌کند و معاون پژوهشی وزارت علوم به بحث محیط زیست (Environment) و ایمنی (Safety) توجه می‌کند. معمولا معاون پژوهشی دانشگاه‌ها تلاش‌شان این است که این ایمنی برقرا شود، اما ممکن است که برخی دانشگاه‌ها از استانداردهای HSE پیروی نکرده باشند. در واقع، ما هنوز کار داریم تا بتوانیم HSE را به نحو مطلوبی در دانشگاه‌های کشورمان راه‌اندازی و برقرار کنیم.
رئیس سازمان امور دانشجویان در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون، با وجود گذشت یک سال از این حادثه هنوز هیچ علت قانع کننده‌ای برای وقوع این حادثه بیان نشده و هیچ گونه شفاف‌سازی نیز از سوی مسئولین دانشگاهی و غیردانشگاهی صورت نگرفته است، گفت: با توجه به مسئولیت و اختیارات رئیس دانشگاه، من فکر می‌کنم بهترین فرد برای پاسخگویی در مورد علت این آتش سوزی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان است.
به گزارش ایسنا، سال گذشته، شامگاه ۱۹ آذرماه ۱۴۰۱، آزمایشگاه شیمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان دچار حریق شد. در این حادثه تلخ، «حسین مرادی»، ۳۰ ساله، اهل ملایر استان همدان در پی انفجار و آتش‌سوزی در آزمایشگاه تحقیقات معدنی دانشکده شیمی جان خود را از دست داد.
در پی این حادثه، محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن‌ تاکید بر رسیدگی سریع به موضوع، سید علی‌محمد میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان را مامور پیگیری سریع و بررسی علل این حادثه کرد. در حالی که در ماه جاری خبر بازگشایی ساختمان دانشکده شیمی توسط این دانشگاه منتشر شده، با گذشت حدود یک سال، هنوز علت وقوع این حادثه اعلام نشده است.

http://sanatnews.ir/News//284872
Share

برچسب ها :  آتش سوزی , اصفهان
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است