اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهرهبرداری از دو طرح ملی
|
وزیر صمت وارد بندرعباس شد
|
از توافق با هند راضی هستیم
|
افزایش تولید نفت به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در سال گذشته
|
ارائه امتیازات ویژه به واحدهای تولیدی برای رفع ناترازی برق
|
قرارداد یک میلیارد دلاری نفتیها با شرکتها
|
تفاهم نامه خدمات و فعالیت های پروژه های فشارافزایی پارس جنوبی امضا شد
|
وزیر نفت: از سال ۱۳۹۷ بالاترین میزان صادرات نفت را داریم
|
وزیر صمت: تعهد اول در اجرای هر طرح صنعتی توجه به محیط زیست است
|
ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
|
سودآوری ۱۲ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه آبادان در سال گذشته
|
وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
|
افزایش ۴۰۰هزار بشکهای تولید نفت در سال جاری
|
جمعه 28 ارديبهشت 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
هزینههای بالاتر برای نفت دردسر شد
تاريخ:هفتم آبان 1402 ساعت 10:34
|
کد : 284337
|
مشاهده: 306
به گزارش صنعت نیوز، تحلیلگران ماههاست که درباره قیمتهای سه رقمی نفت صحبت میکنند اما هر اتفاقی که رخ دهد، شاخصهای قیمت بازار جهانی، لجوجانه از صعود به بالای ۱۰۰ دلار خودداری کردهاند.
به گزارش صنعت نیوز، تحلیلگران ماههاست که درباره قیمتهای سه رقمی نفت صحبت میکنند اما هر اتفاقی که رخ دهد، شاخصهای قیمت بازار جهانی، لجوجانه از صعود به بالای ۱۰۰ دلار خودداری کردهاند.
یکی از دلایل این امر، موانع اقتصادی بوده که قیمتها را تحت فشار قرار داده و مانع صعود آنها به بالای ۱۰۰ دلار شده است. مسئله دیگر، افزایش هزینههای مربوط به نقل و انتقال نفت و کاهش تقاضا است.
بلومبرگ اوایل اکتبر گزارش کرد از زمان درگیری در سرزمینهای اشغالی، نرخ حمل و نقل در ۱۶ مسیر دریایی جهانی، ۵۰ درصد افزایش یافته است. این دادهها ازسوی بورس بالتیک منتشر شده و مربوط به دوره زمانی بین ۹ تا ۱۵ اکتبر است.
جامن کارتسوناس، یکی از شرکای مدیر در شرکت «بریک ویو ادوایزر» در این باره به بلومبرگ گفت: کشتیرانی همواره از آشفتگیهای ژئوپلیتیکی سود برده است. فوریت تامین منابع انرژی، اولین مسئلهای است که هنگام شروع جنگ به ذهن معاملهگران خطور میکند.
رویترز هفته گذشته دادههای مشابهی را به نقل از شرکت LSEG منتشر و گزارش کرد نشانههای ضعف در بازار فیزیکی نفت، نشان میدهد که این وضعیت در آستانه سرایت به بازار آتی بوده و قیمت شاخصها را پایین میآورد.
جیمز دیویس، تحلیلگر شرکت FGE در این باره گفت: در سطح جهانی، تقاضا از این بعد، ثابت یا رو به کاهش است و ما شاهد افزایش عرضه نفت از کشورهای غیراوپک خواهیم بود.
البته هیچ قطعیتی وجود ندارد زیرا بازار شاهد عرضه بیشتری از سوی اوپک نخواهد بود. عربستان سعودی و روسیه اعلام کردهاند که آمادهاند تا کاهش تولید خود را تا زمانی که لازم باشد، برای رسیدن به قیمتهای مورد نظرشان، تمدید کنند و برخی دیگر از اعضای اوپک به دلیل مشکل نرخ حملونقل، شاهد بارگیری محمولههای کمتری هستند.
طبق گزارش رویترز به نقل از بازرگانان، بارگیری نفت از نیجریه و آنگولا این اواخر به دلیل تغییر نرخ حمل بار، کند شده است. در نتیجه، نرخ اضافی قیمت معاملات فیزیکی نفت نسبت به شاخصهای بازار، بین یک تا دو دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.
همچنین بحث حاشیه سود پایینتر پالایش نفت هم وجود دارد. پالایشگاهها ماهها بود که با توجه به تقاضای قوی و قیمتهای نه چندان بالای نفت، از حاشیه سود قوی برخوردار بودند. در حال حاضر، با نزدیک شدن به پایان فصل رانندگی در آمریکا، اوضاع تغییر پیدا کرده که به معنای کاهش تقاضا برای بنزین است.
بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد حاشیه سود ناخالص پالایش نفت در سنگاپور از ابتدای سه ماهه چهارم تا کنون، ۵۰ درصد کاهش یافته است و بر اساس دادههای رویترز در ۱۵ اکتبر، به ۴.۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است، در حالی که میانگین حاشیه سود در سه ماهه دوم سال میلادی جاری، ۹.۶۰ دلار در هر بشکه بود.
همه اینها نشانههایی هستند که نشان میدهند قیمتهای ضعیفتر ممکن است به دلیل تجارت فیزیکی ضعیفتر نفت در راه باشند. در واقع، شاخصهای قیمت بازار جهانی پس از افزایش اولیه در پی تحولات سرزمینهای اشغالی فلسطین، کاهش پیدا کردند، زیرا انتظارات برای حل و فصل سریع در میان تلاشهای دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیریها پیش از گسترش آنها، بالاتر رفته است.
اما این بازار فیزیکی است که اهمیت دارد و سیگنالها در آنجا، حتی قویتر به نظر میرسند. طبق گزارش رویترز، بین ۲۰ تا ۳۰ محموله نفت نیجریه به همراه شش یا هفت محموله نفت آنگولا فروش نرفته است. طبق گزارش رویترز، معمولا در این زمان از سال، مقدار محمولههای فروخته نشده بسیار کمتر است.
کاهش حاشیه سود در آمریکا هم به نظر میرسد روی تصمیمات تولید پالایشگاهها تاثیر گذاشته و این با وجود صادرات قوی نفت و سوخت در تابستان امسال بوده است.
بر اساس گزارش اویل پرایس، برخی میگویند کاهش تقاضا برای بنزین، نتیجه افزایش خودروهای برقی است. با این حال، خودروهای برقی بخش کوچکی از کل فروش خودرو در آمریکا را تشکیل میدهند. بنابراین، برای هرگونه نتیجه گیری زود است. اما در عوض، ممکن است پالایشگاهها، تولید سوختهایی را افزایش داده باشند که دچار کمبود عرضه در بازار جهانی شده اند و نرخ تولید را به دلیل کاهش حاشیه سود، پایین برده اند. دورنمای قیمت سه رقمی نفت ممکن است هنوز دور نشده باشد.
http://sanatnews.ir/News//284337
برچسب ها :
نفت
,
دردسر
,
هزینه
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
آخرين اخبار
صدور حکم قصاص برای قاتل شهید پرکاس
وصول بیش از ۸۰ میلیون دلار از مطالبات سنواتی شرکت پتروشیمی جم
۳۳۰ میلیون دلار پول لهستان برای نفت ونزوئلا غیب شد
وجود گنج داریوش در مخزن سد خرسان ۳ به هیچ وجه صحت ندارد
۴ سایت موزه در کرمانشاه راه اندازی میشود
افزایش بومگردیها در مناطق آزاد برای ارزانسازی سفر
دوازدهمین حضور پیاپی اتلتیکو در لیگ قهرمانان با سیمئونه
کشف بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس
چه مواردی سد معبر محسوب میشود؟
یورش پلیس آلمان به خانههای حامیان فلسطین
تظاهرات حمایت از فلسطین مقابل پارلمان سوئد
کرمان پایتخت معدنی و گردشگری کشور شود
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز