پنج شنبه 20 ارديبهشت 1403

صنعت کَشتی‌سازی ایران در مسیر تحول

صنعت کَشتی‌سازی ایران در مسیر تحول
  تاريخ:اول آبان 1402 ساعت 09:33   |     کد : 284175   |     مشاهده: 355
به گزارش صنعت نیوز، چرخه فعالیت‌های شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در مازندران با در نظر گرفتن برخی راهبردهای توسعه‌محور و آینده‌نگرانه اکنون در مسیری نوین قرار گرفته و به سمت درآمدزایی برای کشور با توان متخصصان بومی و همچنین پرورش نیرو از نسل جدید جامعه در حرکت است.
به گزارش صنعت نیوز، چرخه فعالیت‌های شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در مازندران با در نظر گرفتن برخی راهبردهای توسعه‌محور و آینده‌نگرانه اکنون در مسیری نوین قرار گرفته و به سمت درآمدزایی برای کشور با توان متخصصان بومی و همچنین پرورش نیرو از نسل جدید جامعه در حرکت است.
تولید شناورهای مورد نیاز مازندران، انجام تعمیرات و بازسازی کشتی‌های خارجی، برنامه‌ریزی برای طرح توسعه با نگاهی به تجارت دریایی در دریای خزر، ایجاد رشته‌های تخصصی مرتبط در دو دانشگاه فنی استان و امکان‌سنجی برای راه‌اندازی دبیرستان تخصصی به منظور جذب دانش‌آموزان از مقطع متوسطه و پرورش آن‌ها در حوزه صنایع دریایی بخشی از فعالیت‌های شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) در مازندران است که در صورت تحقق می‌تواند آینده پویا و روشنی را برای این مجموعه و صنایع دریایی در مازندران رقم بزند.
شرکت صدرا دارای کارخانه‌ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران است که خدمات لازم و گسترده‌ای را در خلیج فارس و دریای خزر انجام می‌دهد. این مجموعه با تلاش مستمر برای ارتقای سطح فناوری با رعایت استانداردهای بین‌المللی، در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ در زمینه‌های طراحی، ساخت و نصب تاسیسات فراساحلی نفت و گاز، کشتی‌سازی، ساخت پایانه‌های نفتی، بندرگاه‌ها، حفاظت ساحلی و پل شد و متعاقب آن گواهینامه‌های بین‌المللی ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۸، ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ و OHSAS ۱۸۰۰۱: ۲۰۰۷ را دریافت کرد. حالا نیز مدتی است که فرآیند توسعه را علاوه بر حوزه زیرساختی، در بخش نرم‌افزاری، بازرگانی و آموزش با جدیت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می‌کند.
رونق کارِ صدرای شمال
در بازدید استاندار مازندران از این مجموعه که عصر روز گذشته -۳۰ مهر- انجام شد نشانه‌های پویاتر شدن به چشم می‌آمد. سید محمود حسینی‌پور در این بازدید ابراز امیدواری کرد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های مناسبی که انجام شده، این مجموعه به عنوان تنها مرکز صنعت دریایی کریدور شمال-جنوب معرفی شود.
وی در این بازدید ضمن قدردانی از مدیران و کارکنان شرکت صدرا در مازندران با بیان این‌که گسترش و پویاتر شدن این مجموعه یکی از پروژه‌های صنعت دریایی کشور است، اظهار کرد: از افتخارات بزرگ دانشمندان داخلی و دریایی ایران است که در این مجموعه برای نخستین بار چهار فروند شناور شامل ۲ کشتی رورو و ۲ کشتی سه هزار و ۵۰۰ تنی به سفارش سازمان کشتیرانی کشور با توان داخلی در حال ساخت است.
نماینده عالی دولت در مازندران افزود: نیازمندی‌های دریای خزر به تولید شناور بسیار جدی است و هر چه در این مجموعه سرمایه‌گذاری شود به سود استان و کشور است. در همین راستا نیز مقرر شد برای تدوین طرح توسعه مجموعه با تامین مالی مناسب اقدام شود.
حسینی‌پور با اشاره به تعریف چشم‌انداز توسعه تجارت دریایی برای مازندران، گفت: در ریل‌گذاری جدید برای استان به شدت نیازمند شناورهایی متناسب با نیاز استان مانند شناورهای مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار هستیم. یکی از کشتی‌های در حال ساخت در این مجموعه نیز به همین منظور آماده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به چشم‌انداز توسعه تجارت دریایی مازندران با کشورهای همسایه این مرکز برای ما کاملا راهبردی است و خوشبختانه جوانان انقلاب و باانگیزه هم با روحیه‌ای جهادی در این مرکز فعال هستند.
استاندار مازندران به ظرفیت درآمدزایی مجموعه صدرا در مازندران برای کشور با انجام عملیات بازسازی کشتی‌های خارجی اشاره کرد و افزود: در این مجموعه علاوه بر تولید شناورهای داخلی که برای کشور به دلیل جلوگیری از خروج ارز سود بالایی دارد، به دلیل شرایط مناسب هزینه‌ای امکان تعمیر کشتی‌های خارجی هم فراهم است. در هعمین راستا نیز بازسازی کشتی‌های روسیه توسط این مجموعه پذیرفته شده است.
حسینی‌پور از برنامه‌ریزی پایه‌ای برای آموزش نیروهای متخصص صنایع دریایی با مشارکت مراکز دانشگاهی و علمی استان خبر داد و گفت: رایزنی‌هایی انجام شده تا با ۲ دانشگاه علم و صنعت مازندران و نوشیروانی بابل قراردادی ببندیم که رشته‌های مورد نیاز این مجتمع راه‌اندازی شود که نیروهای متخصص مورد نیاز آینده پرورش داده شوند. ضمن این‌که مقرر شد دبیرستان متناسب با نیازهای این مجتمع در همین مجموعه ایجاد شود تا بتوانیم دانش‌آموزان علاقه‌مند را از ابتدا اینجا آموزش دهیم.
شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال ۱۳۴۷ در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد و این شرکت درحال حاضر مجهز به جامع‌ترین و کامل‌ترین امکانات برای طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه‌ها و شناورها است.
به گفته مدیران صدرای شمال، در حال حاضر "یارد صدرای شمال" آمادگی لازم را از هر جهت برای پذیرش شناورهای "ولگامکس" دارد، زیرا علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها، تمام تجربیات فنی یاردهای روسی و آذربایجانی به تیم فنی صدرا منتقل شد. تابستان امسال نیز برای نخستین بار یک کشتی روسی برای تعمیر و به روزرسانی وارد مجتمع کاسپین شرکت صدرای شمال شد. درآمد تعمیر هر فروند کشتی معمولا بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار است.

http://sanatnews.ir/News/1/284175
Share

برچسب ها :  تحول , کشتی سازی , ایران
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است