چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

کم‌آبی؛ تنها عامل خزان و پاییز زودرس در اصفهان

  تاريخ:بيست و ششم شهريور 1402 ساعت 11:09   |     کد : 282858   |     مشاهده: 161
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با تأکید بر اینکه به دلیل جاری نبودن زاینده‌رود بحران آبی به درختان وارد شد، گفت: بحران آبی که در سال‌های متوالی بر روی درختان وارد شد، گیاهان مستعد شدند که حتی آفات نباتی مانند، کرم چوب‌خوار، کرم برگ‌خوار و بیماری‌ها به آنها آسیب برسانند.
منصور شیشه‌فروش، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلیل پاییز زودرس و خزان درختان در اصفهان، اظهار کرد: متأسفانه امسال از تیرماه و مردادماه، شاهد خزان زودرس بودیم، چرا که تداوم کم‌آبی در سالیان گذشته و عدم تأمین آب زاینده‌رود باعث شده درختان و باغ‌ها و بسیاری از مناطق دیگر تحت‌تأثیر تنش‌های آبی قرار بگیرند.
وی افزود: امسال از اوایل بهار تا کنون بارندگی‌های مؤثری را مشاهده نکردیم و گرمی هوا شرایط خاصی را ایجاد کرد و به دلیل جاری نبودن زاینده‌رود، بحران آبی به درختان وارد شد و بسیاری از چاه‌های حریمی نیز دچار کمبود آب و کیفیت آن‌ها دچار آسیب شدند، به همین دلایل مجبور شدیم بیش از ۱۷۰ تانکر آب برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان تجهیز کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با تأکید بر اینکه فضای سبز استان اصفهان با بیش از ۵ هزار هکتار ریه شهر به شمار می‌رود، گفت: با وجود تمامی این بحران‌ها، اما اقدامات خوبی از سمت استان و شهرداری انجام شده، در حال حاضر فضای سبز اصفهان مجهز به طرح‌های نوین است و هدف‌هایی در پیش گرفته شده که بتوان با طرح‌های نوین در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.
وی تصریح کرد: همچنین با طرح‌هایی که برای جلوگیری از آفات انجام شده و بحران آبی که در سال‌های متوالی بر روی درختان وارد شده، گیاهان مستعد شدند که حتی آفات نباتی مانند، کرم چوب‌خوار، کرم برگ‌خوار و بیماری‌ها به آنها آسیب برسانند.
شیشه‌فروش با اشاره به اینکه سال جدید زراعی از مهرماه شروع می‌شود، گفت: درخواست داریم وزارت نیرو در برنامه خود به منابع و مصارف فضای سبز اصفهان که حقابه ویژه‌ای دارد، همچون حقابه تالاب گاوخونی توجه بسیاری داشته باشد. در واقع همان‌طور که حقابه کشاورزان و باغداران را تأمین می‌کند باید برای حفظ زیست‌محیطی نیز شرایطی فراهم کند. وزارت نیرو مکلف است برای احیای زاینده‌رود و حقابه‌ها اقدام ویژه‌ای انجام دهد.
وی تصریح کرد: همچنین هواشناسی پیش‌بینی کرده است که پاییز امسال بارش‌های زودهنگام مناسب و نیز بیشتر از نرمال را خواهیم داشت.

http://sanatnews.ir/News//282858
Share

برچسب ها :  کم آبی , اصفهان
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است