چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

کاخ سعدآباد آسیب‌شناسی و مرمت می‌شود

کاخ سعدآباد آسیب‌شناسی و مرمت می‌شود
  تاريخ:بيست و پنجم مرداد 1402 ساعت 14:53   |     کد : 281976   |     مشاهده: 375
به گزارش صنعت نیوز، مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد از تدوین سند راهبردی آسیب‌شناسی این مجموعه خبر داد که در همکاری با پژوهشگاه میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.
به گزارش صنعت نیوز، مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد از تدوین سند راهبردی آسیب‌شناسی این مجموعه خبر داد که در همکاری با پژوهشگاه میراث فرهنگی اجرا خواهد شد.
بنا بر اعلام روابط‌عمومی سعدآباد، در نشستی که با حضور مدیران مجموعه و رؤسای موزه‌های سعدآباد و مصطفی ده‌پهلوان ـ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی ـ برگزار شد، به بررسی و آسیب‌شناسی اولویت‌های مرمتی آثار موزه‌ای و بناهای تاریخی مجموعه سعدآباد پرداخته شد.
پس از آن که رؤسای موزه‌های مجموعه سعدآباد، نظرات کارشناسی درباره مشکلات و مسائل مرمتی آثار موزه‌ای و بناهای موزه‌های مختلف را مطرح کردند، سیدحسین علوی ـ مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد ـ پیشنهاد کرد با توجه به تعدد و تنوع آثار موزه‌ای که در سعدآباد وجود دارد، این مجموعه به صورت پایلوت مرمتی برای حضور دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.
او گفت: با در نظر گرفتن اینکه مجموعه سعدآباد، بزرگترین سایت موزه‌داری کشور، جزء اصلی‌ترین ویترین‌ها و درآمدزاترین موزه‌ها در کشور است، با تلاش همکاران مجموعه سند راهبردی آسیب‌شناسی مجموعه سعدآباد تدوین شده است که لزوم اجرای آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه ده‌پهلوان ـ رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی ـ ضمن اعلام موافقت برای همکاری‌ها و مشارکت‌های بیشتر با مجموعه سعدآباد در این حوزه، گفت: با توجه به کمبود کارشناسی که در سطح کشور در حوزه آسیب‌شناسی و مرمت آثار تاریخی وجود دارد، بر آنیم تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، مجامع و تشکل‌های مردم‌نهاد و داوطلبان دانشجویی به عنوان «میراث‌یار» استفاده کنیم.
او افزود: در حال حاضر اجرای سند راهبردی آسیب‌شناسی مجموعه در اولویت قرار دارد و می‌توان سعدآباد را برای حضور استارت‌آپ‌ها به منظور بهبود ساختارهای مرمتی و چابک‌سازی فرآیندهای مدیریت نوین موزه‌داری، به عنوان پایلوت در کل کشور در نظر گرفت.
ذات‌الله نیکزاد ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ نیز بیان کرد: امیدواریم به‌زودی با تشکیل جلسات و نشست‌های تخصصی مختلف چه در حوزه مرمت آثار تاریخی و تزئینات وابسته به معماری و چه در حوزه مرمت ابنیه تاریخی موزه‌های مجموعه سعدآباد، همکاری‌های مشترک صورت پذیرد.
مدیر مجموعه سعدآباد نیز بیان کرد: تفاهم نامه‌ای با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف همکاری‌های مشترک در حوزه های مرمتی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی به عنوان «میراث‌یار» برای افزایش بهره‌وری در اجرای این موارد بسته خواهد شد.

http://sanatnews.ir/News//281976
Share

برچسب ها :  کاخ سعدآباد , مرمت
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است