آیتالله رئیسی، خادم ملت ایران در تمامی دوران مسئولیت، خستگیناپذیر تلاش کردند
|
وزیر راه: رئیس جمهور باغیرت، برای مردم دوستیات دل تنگ میشویم
|
آیت الله رئیسی در راه وفای به عهد خویش و خدمترسانی به مردم شهید شد
|
۷۰ همت برای زمینهای مورد نیاز طرح جوانی جمعیت تامین شد
|
رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در ۲ ماهه امسال
|
بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیهساز پل فرماندهی کشتی
|
اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهرهبرداری از دو طرح ملی
|
وزیر صمت وارد بندرعباس شد
|
از توافق با هند راضی هستیم
|
افزایش تولید نفت به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در سال گذشته
|
ارائه امتیازات ویژه به واحدهای تولیدی برای رفع ناترازی برق
|
قرارداد یک میلیارد دلاری نفتیها با شرکتها
|
تفاهم نامه خدمات و فعالیت های پروژه های فشارافزایی پارس جنوبی امضا شد
|
سه شنبه 1 خرداد 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
ناسا جتپک فضایی میخواهد
تاريخ:دوازدهم تير 1402 ساعت 12:05
|
کد : 279670
|
مشاهده: 172
ناسا قراردادی را برای ساخت و توسعه جتپکها برای فضانوردان با یک شرکت تجاری منعقد کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، با توجه به نزدیک بودن آیندهای که مدار نزدیک زمین(LEO) به یک شهرک ساختمانی کیهانی برای ایستگاههای فضایی دارای خدمه انسانی با مالکیت خصوصی تبدیل میشود، ناسا یک پیمان اقدام فضایی(SAS) را به شرکتی موسوم به اسپشیال ایرواسپیس سرویسز(Special Aerospace Services) اعطا کرده است تا نسخه تجاری جتپک فضانوردان یا «واحد مانور خودمختار»(AMU) را توسعه دهد.
جِتپک یا کولهجِت(Jet pack) که میشود آن را کوله پشتی پرتابی یا کوله پشتی جهشی نیز ترجمه کرد، نوعی وسیله برای بلند کردن انسان از سطح زمین و جابجا کردن وی است که سابقه آن به جنگ جهانی دوم بر میگردد. این وسیله که معمولاً به پشت بسته میشود، توسط فشار گاز به پرواز در میآید.
اولین جتپک که نوعی جت پک آزمایشی بود و به دلیل هزینههای بالا به مراحل بعدی نرسید و در مراحل آزمایشی ماند، بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ ساخته شد. این جتپک میتوانست ۱۰ متر از سطح زمین بلند شود و در اولین پرواز خود با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرد و توانست مسیر ۳۳ متری را بپیماید.
در فیلم علمی-تخیلی کلاسیک Destination Moon محصول سال ۱۹۵۰، صحنهای وجود دارد که در آن یکی از فضانوردان، کنترل خود را در حین پیادهروی فضایی از دست میدهد و از سفینه فضایی فاصله میگیرد و دور میشود. این یک کابوس بالقوه برای هر مأموریت فضایی است که شامل برخی از فعالیتهای خارج از فضاپیما میشود، بنابراین جای تعجب نیست که مهندسان فضایی مدتهاست به راههایی برای کمک به فضانوردان و گردشگران فضایی آینده در شرایط خلأ و بدون وزن فکر میکنند.
در زمان پروژه جمینی(Gemini)، ناسا در حال آزمایش دستگاههای مانوری بود. یکی از اولین نمونههای آن نوعی تپانچه بود که دارای مخازن نیتروژن و نازلهای کوچکی بود که به فضانورد اجازه میداد با هدف گرفتن به سمت جایی که میخواهد برود و با کشیدن ماشه به آن سمت حرکت کند.
در طول سالها، نسخههای پیچیدهتر به شکل بستههای رانشگر درون ایستگاه فضایی اسکایلب(Skylab) در اوایل دهه ۱۹۷۰ آزمایش شدند و «واحد مانور خودمختار»(AMU) تجهیزاتی استاندارد در شاتل فضایی بود.
امروزه ناسا و سایر شرکای آن در ایستگاه فضایی بینالمللی(ISS) رویکرد بسیار محتاطانهای را برای پیادهرویهای فضایی اتخاذ میکنند و به شدت به خطوط ایمنی، قفل کردن زیرپاییها و بازوهای رباتیک تکیه میکنند.
با این حال، هنوز یک خطر بسیار واقعی وجود دارد، بنابراین بستههای پشتیبانی حیات در لباسهای فضایی آمریکایی شامل یک بسته رانشگر کوچک برای کمک به فضانوردانی که احیانا دچار مشکل میشوند، برای بازگشت به ایستگاه و حتی یک سیستم خودکار برای جلوگیری از به چرخش افتادن دیوانهوار فضانورد که اتفاقی خطرناک است، تعبیه شده است.
با توجه به این که ناسا برنامه پروازهای فضایی سرنشیندار خود را به سمت سفر به اعماق فضا معطوف کرده است، مدار نزدیک زمین به قلمروی شرکتهای خصوصی تبدیل خواهد شد و ناسا پس از آن دسترسی به پایگاههای تجاری را در صورت نیاز خریداری خواهد کرد.
اما برای کمک به تحقق این امر، فناوری و امکانات ناسا با شرکتهایی مانند Special Aerospace Services برای توسعه سیستمهای مورد نیاز به اشتراک گذاشته میشود.
نسخه تجاری جدید AMU که تحت دومین ابتکار همکاری برای قابلیتهای فضای تجاری(CCSC-2) ساخته میشود، برای مأموریتهای غیرنظامی، تجاری و امنیت ملی استفاده خواهد شد. ماهیت دقیق این واحد جدید هنوز مشخص نشده است، اما احتمالاً از گازهای سرد مانند نیتروژن برای مخازن رانشگرها و همچنین سیستمهای هوشمند برای کمک به حفظ ثبات و ناوبری استفاده میکند.
حتی ممکن است از ویژگیهای پیشرفته مانند عملکرد بازگشت خودکار برای بازگرداندن فضانورد بیهوش به بخش قفل هوایی برای نجات وی برخوردار باشد.
«تیم بولک»، مدیر ارشد فنی و یکی از بنیانگذاران شرکت Special Aerospace Services میگوید: این پیمان در ارائه تخصص، دادههای تاریخی، درسها و تجربههای آموخته شده و دسترسی به پرسنل ناسا به منظور تسریع توسعه تجاری فناوری AMU بسیار مهم است.
http://sanatnews.ir/News//279670
برچسب ها :
ناسا
,
فضا
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
آخرين اخبار
گاف تازه بایدن: در زمان کرونا معاون اوباما بودم!
دستگیری عامل وقوع قتل در معدن کرومیت فاریاب
تازهترین آمار زائران ایرانی در حج
فردا تمامی میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران تعطیل است
موزهها چهارشنبه تعطیلاند
پاداش میلیون دلاری فدراسیون جهانی والیبال برای لیگ ملتها
مسئول سازمان ملل: واژهای برای توصیف وضعیت غزه وجود ندارد
نولاند: باید به اوکراین کمک کنیم به پایگاههای روسیه حمله کند
فضانورد طرد شده توسط ناسا سرانجام به فضا رفت و از تجربهاش میگوید
توضیح وزیر ارتباطات درباره نحوه پیدا شدن بالگرد رئیس جمهور
برگزاری جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور در خصوص زمان انتخابات
اعلام حمایت فرانسه از دیوان بینالمللی کیفری و استقلال آن
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز