جمعه 31 فروردين 1403

امکان ثبت قراردادهای مسکن در اپلیکیشن‌های املاک فراهم شد/ ایجاد بیمه جدید «اجاره مسکن»

امکان ثبت قراردادهای مسکن در اپلیکیشن‌های املاک فراهم شد/ ایجاد بیمه جدید «اجاره مسکن»
  تاريخ:نهم خرداد 1402 ساعت 14:10   |     کد : 277839   |     مشاهده: 364
به گزارش صنعت نیوز، با رأی نمایندگان مجلس سکوها و پلتفرم‌های املاک امکان ثبت قراردادهای املاک را با تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهند یافت.
به گزارش صنعت نیوز، با رأی نمایندگان مجلس سکوها و پلتفرم‌های املاک امکان ثبت قراردادهای املاک را با تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهند یافت.
نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به ماده ۱۲ طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، امکان ثبت قراردادهای معاملات املاک در سکوها و پلتفرم های املاک را با تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فراهم کردند.
ماده ۱۲: پلتفرم های املاک مجوز فعالیت در زمینه امضای قراردادهای ملکی را دریافت می کنند
بر اساس این مصوبه، سازمان ثبت اسناد و املاک موظف است با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی و صمت و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کانون سردفتران آیین نامه نحوه مجوزدهی و فعالیت و نظارت بر سکوها (پلتفرم ها) ی ثبت رسمی اسناد با اولویت معاملات املاک را ظرف ۳ ماه پس از اجرای این قانون تهیه کرده و به تایید رئیس قوه قضائیه برساند. پلتفرم ها صرفاً امکان ثبت قراردادهای همسانی که به تأیید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رسیده است را دارند.
در تبصره ۲ این ماده نیز بر مکلف شدن بانک مرکزی برای آماده سازی زیرساخت امکان پرداخت آنلاین هزینه ثبت قراردادهای املاک در پلتفرم های املاک دارای مجوز را ظرف ۳ ماه از تصویب قانون تأکید کرده است.
مطابق تبصره ۳ ماده مذکور نیز اگر مستأجر اجاره بها را پرداخت نکند و به میزان ودیعه مسکن برسد، به صورت خودکار رقم ودیعه از قرارداد حذف و به حساب موجر واریز می شود.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه: زیرساخت های راه اندازی پلتفرم های املاک در وزارت راه و شهرسازی آماده شده است
ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در جریان رسیدگی به این ماده از طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، در تأیید این طرح، آن را مترقی عنوان و اظهار کرد: این متن ناظر به تجربیات دنیا تهیه شده است. معاونت قضایی قوه قضائیه و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز در نگارش آن کمک کرده اند.
وی ادامه داد: دولت باید از موجر و مستأجر حمایت کند ولی باید رابطه بین این دو را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم وارد فرآیند قضایی شوند. با سکوهای دانش بنیان بدون اینکه موجر و مستأجر وارد فرآیند قضایی شوند، از آنها حمایت می کنیم.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه به تدریج پلتفرم های املاک مانند پلتفرم هایی حمل و نقل و تاکسی های اینترنتی که توانستند به مرور بخشی از مشکلات حمل و نقل درون شهری را برطرف کنند، چالش های بخش معاملات املاک را نیز رفع می کنند گفت: با اجرای این قانون، پلتفرم ها و اپلیکیشن های املاک در کنار دفاتر مشاوران املاک می توانند نسبت به امضای قراردادهای ملکی اقدام کنند در حال حاضر مردم اگر بخواهند قرادادهای ملکی ببندند، صرفا باید به دفاتر مشاوران املاک بروند که با این قانون، پلتنفرم ها هم می توانند این فرآیند را تسهیل کنند و به کمک مشاوران املاک بیایند.
به گفته نوروزی، زیرساخت های فنی و حقوقی ثبت آنلاین معاملات املاک در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده و این سامانه در وزارت راه و شهرسازی با ثبت معاملات اجاره مسکن، کار خود را آغاز کرده است.
ماده ۱۳: طرح بیمه ای جدید راه اندازی شد؛ بیمه «مسکنِ اجاره شده»
نمایندگان مجلس با تصویب ماده ۱۳ طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها بیمه مرکزی را مکلف به راه اندازی بیمه جدید «مسکن در اجاره» و ابلاغ آن به شرکت های بیمه گر کردند.
بر اساس این ماده از طرح مذکور، بیمه مرکزی موظف است ظرف ۶ ماه مقررات ناظر بر ارائه اختیاری بیمه «ملک در زمان اجاره» را تهیه و جهت اقدام به شرکت های بیمه ابلاغ کند.

http://sanatnews.ir/News/1/277839
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است