۷۰ همت برای زمینهای مورد نیاز طرح جوانی جمعیت تامین شد
|
رشد ۵۵ درصدی ترانزیت در ۲ ماهه امسال
|
بازدید رئیس جمهور از سامانه شبیهساز پل فرماندهی کشتی
|
اوجی خبر داد: آمادگی وزارت نفت برای بهرهبرداری از دو طرح ملی
|
وزیر صمت وارد بندرعباس شد
|
از توافق با هند راضی هستیم
|
افزایش تولید نفت به ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در سال گذشته
|
ارائه امتیازات ویژه به واحدهای تولیدی برای رفع ناترازی برق
|
قرارداد یک میلیارد دلاری نفتیها با شرکتها
|
تفاهم نامه خدمات و فعالیت های پروژه های فشارافزایی پارس جنوبی امضا شد
|
وزیر نفت: از سال ۱۳۹۷ بالاترین میزان صادرات نفت را داریم
|
وزیر صمت: تعهد اول در اجرای هر طرح صنعتی توجه به محیط زیست است
|
ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۵۶۸ هزار واحد عبور کرد
|
يک شنبه 30 ارديبهشت 1403
Toggle navigation
صفحه نخست
درباره ما
آرشیو
تماس با ما
مشکلات تامین ارز در سال ۹۷ مانع از واردات خودرو شد
تاريخ:شانزدهم ارديبهشت 1402 ساعت 10:37
|
کد : 276207
|
مشاهده: 481
به گزارش صنعت نیوز، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دولت در برنامه بهارستان ضمن اشاره به لایحه دولت برای واردات خودرو گفت : دولت در حقیقت میخواهد دو تا از بندهای ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو را رعایت نکند.
به گزارش صنعت نیوز، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس دولت در برنامه بهارستان ضمن اشاره به لایحه دولت برای واردات خودرو گفت : دولت در حقیقت میخواهد دو تا از بندهای ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو را رعایت نکند.
رادیو اقتصاد در برنامه بهارستان با آقای محسن زنگنه نائب رئیس محترم برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس بحث و گفتگو گرد.
مقدمه مجری : آقای محسن زنگنه - نائب رئیس محترم برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس گفتند که هیچ نیازی به ارائه لایحه دو فوریتی تازه ای درباره واردات خودرو از سوی دولت به مجلس نیست .
سوال : بحث واردات خودرو و نگاه متفاوتی که در مجلس و دولت درباره آن وجود دارد این هفته یکی از محورهای استیضاح وزیر صمت هم تصادفا بود بفرمایید که چرا مجلس و دولت در اجرای این مصوبه واردات خودرو با اختلاف نظر مواجه هستند ؟
زنگنه : در مورد واردات خودرو یک مشکلی وجود دارد که من فکر می کنم اصولا مسیر هم در مجلس ، هم دولت و هم مجمع تشخیص اصلا مسیر اشتباهی دارد پیش میرود. اصولا ما هیچ قانونی برای منع واردات نداریم، یعنی اگر الان وزارت صمت و گمرک تصمیم بگیرند خودروهای با ۲۰ سال کارکرد را هم وارد کشور بکنند ما هیچ منع قانونی نداریم، منتها به تبع خودرویی که میآید باید استانداردهای سازمان استاندارد کشور را رعایت بکند از لحاظ آن بحثهای زیست محیطی و ....آن چیزی که باعث شد واردات خودرو متوقف بشود، قانون یا بخشنامهای در خصوص منع واردات نبود، آن مسئلهی مشکلاتی بود که در تامین ارز ما در سال ۹۷ با آن مواجه شدیم. سال ۹۷ به جهت این که یک مرتبه ما یک شوک ارزی داشتیم و به شدت تقاضا برای ارز افزایش پیدا کرد، از این طرف برای کالاهای اساسی و دارو دولت با کمبود ارز مواجه شد، آمد کالاهای وارداتی را گروه بندی کرد، گروه یک شدند دارو و کالاهای اساسی، گروه دو مثلا شدند برخی مواد اولیه کارخانجات به همین ترتیب.
برخی از کالاها در گروههای هفت و هشت قرا رگرفتند از جمله خودرو، یعنی بانک مرکزی اعلام کرد به جهت مشکلاتی که در منابع ارزی دارد، به همین جهت به خودرو ارز تخصیص نمیدهد، چرا؟ چون منابع برای کالاهای اساسی و ... ممکن است با مشکل مواجه شود. بنابراین اصولا اصلا واردات خودرو منع قانونی ندارد که ما بخواهیم مثلا برویم به دولت اجازه بدهیم، آن چیزی که ما در قانون بودجه ۱۴۰۲ آوردیم که مجمع رد کرد، اتفاقا دولت را مکلف کردیم، گفتیم آقای دولت تو که میتوانی بیاوری چرا نمیآوری؟ پس موظفش کردیم که به مبلغ دو میلیارد دلار اگر اشتباه نکنم خودروی کارکرده را وارد کند که مجمع رد کرد.
سوال: به علت این که گفته بود که خودروهای سبک و سنگین و یک چنین بحثی ظاهرا مطرح شده بود؟
زنگنه: بله، الان دولت یک لایحه داده، متن لایحه اش این است که میگوید آقای مجلس شما به من اجازه بده من بروم خودروی کارکرده بیاورم، خب برو بیاور، مگر اصلا نیاز به مصوبه مجلس است؟ بعد بند دومش درماده دو گفته به من اجازه بده که بندهای دو و سه ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو رعایت نکنم، خب، آن قانون چه میگوید؟ پس ببینید دولت در حقیقت میخواهد ماده ۴ قانون ساماندهی خودرو را دو تا از بندهایش را میخواهد رعایت نکند، این دو تا بند چیست؟ آن ماده ۴ میگوید دولت مجاز است واردات خودرو انجام بدهد به چند شرط. بند دوم، شرط دومش این است که آن شرکت نمایندگی بزند یا نمایندگی داشته باشد و انتقال فناوری انجام بدهد، یعنی ما الان این دو تا مسئله را مشکل داریم.
سوال: الان دولت از مجلس میخواهد اجازه بگیرد که این دو تا مقوله را رعایت نکند و خودرو وارد کند؟
زنگنه: بله، میگوید ما برویم یک خودرویی وارد کنیم که اگر نمایندگی فروش هم نداشت اشکال نداشته باشد، فناوری اش را هم نیاورد اشکال نداشته باشد؛ حالا من سوالم از دولت این است که برندهایی که در کشور هست الان اینها مگر فناوری شان را انتقال دادند؟ یا خودروهای چینی مگر فناوری شان را انتقال دادند؟ این که ما اینجا آوردیم فناوری شان را انتقال بدهند به این معناست که باصطلاح ما یک قراردادی را با آن شرکت ببندیم که مثلا برخی از حوزههای خودرو را ما بتوانیم در کشور مونتاژ کنیم، خودمان مثلا تولید کنیم، فردا آن شرکت ایراد حقوقی نگیرد. در مورد نمایندگی هم همین است، عرض ما این است که الان ما قرار نیست برویم یک خودرویی را وارد کنیم که اصلا در دنیا ناشناخته باشد، ما میخواهیم یک خودرویی وارد کنیم که برند مشخصی باشد تمام برندهای مطرح دنیا امروز در کشور ما دارند خدمات پس از فروش میدهند، حالا یا رسمی یا غیررسمی، پس این که نیازی نیست فناوری هم که ما حذف کنیم اتفاقا حذفش خطرناک است ما این را که آوردیم در قانون ساماندهی به این جهت است که میخواهیم به یک معنا از تولید کنندهی قطعات مان حمایت کنیم، بگوییم آنها هم امکان برایشان باشد که برخی قطعات را بتوانند سوار کنند؛ بنابراین من فکر میکنم که این بازی که بین دولت و مجلس و مجمع دارد رفت و آمد میکند، هیچ نیازی به قانون ندارد ضمن این که اگر قرار باشد باز مجلس طرحی را هم بر فرض مصوب کند و این به مجمع تشخیص برود مجدد شورای عالی نظارت مجمع باز هم با همان دلایلی که قانون بودجه را رد کردند میتوانند باز هم این لایحه دو فوریتی را هم رد کنند. این آن چیزی بود که بنده عرض کردم و هنوز هم معتقدم که ما نیاز به دو فوریت در این زمینه نداریم.
http://sanatnews.ir/News/1/276207
برچسب ها :
خودرو
,
واردات خودرو
آدرس ايميل شما:
*
آدرس ايميل دريافت کنندگان
*
Sending ...
*
پربازديد ترينها
امشب به تماشای مقارنه ماه و مشتری بنشینید
علت مرگ پلنگ دنا اعلام شد
تولید مشترک خودرو توسط ایران و چین
وزیر نفت شایعه استعفای خود را تکذیب کرد
رایزنی معاون وزیر نفت با شرکتهای خارجی برای صدور خدمات فنی و مهندسی صنعت گاز
افزایش تولید و صادرات نفت بهرغم تحریمها و تهدیدها برگ زرینی در کارنامه دو ساله دولت است
وزیر راه: راه آهن سنندج - باشماق فرصت جدید ترانزیتی است
روابط ایران و چین بیش از هر زمان دیگری فرصت رشد دارد
بذرپاش: حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است
تجارت ۳۴ میلیارد دلاری تهران و ابوظبی
وزیر نفت: به دنبال راهاندازی کریدور گازی شمال جنوب هستیم
اطلاعیه وزارت صمت درباره مصوبه شورایعالی نظارت
آخرين اخبار
تاج روسها به چنگ غول نروژی افتاد
مدیرعامل شرکت نفت خبر داد: پیشگامی ایران در تولید گاز پارس جنوبی
احداث راه آهن سریع السیر تهران- مشهد در دستور کار جدی راه آهن است
تأثیر توجه به مباحث ژنتیکی در مسئله جوانی جمعیت
افزایش ۱۳۵ درصدی مصرف دخانیات در دختران ۱۳ تا ۱۵ سال
اعظمی: موانع صادرات سیبزمینی و پیاز برطرف شود
زاخارووا: سفر پوتین به چین آینده جهان را تعیین میکند
راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره کانادایی
آیا کودکانمان اموال ما هستند؟!
حضور روزانه ۲۰۰ هزار کارگر در محله چیتگر شمالی
پورابراهیمی: مجلس درباره وضعیت بازار سرمایه جلسه فوقالعاده برگزار کند
زمان مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها فرا رسیده است؟
کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است
طراحی و توليد نرم افزار :
نوآوران فناوری اطلاعات امروز