پنج شنبه 30 فروردين 1403

دو برابر شدن تولید طلا با توسعه زرشوران

دو برابر شدن تولید طلا با توسعه زرشوران
  تاريخ:پانزدهم آذر 1401 ساعت 12:54   |     کد : 272011   |     مشاهده: 537
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت طلای زرشوران گفت: مرحله دوم توسعه زرشوران، تولید شمش طلا را در این مجموعه به دو برابر میزان فعلی افزایش می‌دهد و اشتغالزایی ۴۵۰ نفری را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش صنعت نیوز، مدیرعامل شرکت طلای زرشوران گفت: مرحله دوم توسعه زرشوران، تولید شمش طلا را در این مجموعه به دو برابر میزان فعلی افزایش می‌دهد و اشتغالزایی ۴۵۰ نفری را به دنبال خواهد داشت.

آقای ابوذر شکری افزود: با اکتشافات اخیر انجام شده در زرشوران، میزان ذخیره ماده معدنی آن به ۴۲ میلیون تن رسیده و اجرایی شدن فاز دوم توسعه، ظرفیت تولید را به دو برابر خواهد رساند.

وی گفت: تا یک ماه آینده مرحله دوم توسعه زرشوران به مناقصه می‌رود و کلنگ آن تا ابتدای سال جدید بر زمین خواهد خورد.

شکری افزود: ظرفیت اسمی تولید شمش طلای زرشوران ۱.۵ تن در سال است، اما حدود یک تن در سال تولید می‌کند و با فاز توسعه به سالانه سه تن خواهد رسید.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی در این مجموعه، گفت: حلقه چهارم پس از اکتشاف، استخراج و فرآوری، تبدیل شمش طلا به زیورآلات و به عبارتی محصول نهایی finish product است که مطالعات امکان‌سنجی آن در حال انجام است.

فروش شمش طلا در بورس کالا

وی ادامه داد: اکنون شمش طلای تولیدی این مجموعه هر دو هفته یک بار در بورس کالا عرضه و قیمت گذاری می‌شود و به‌ویژه با مدل‌های جدید اعتباری که برای خریداران در نظر گرفته شده، در دو ماه اخیر فروش طلا در بورس کالا ۱۰ برابر شده است.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران گفت: اکنون شمش طلا به صورت سه ماهه و اعتباری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و این مدت برای کارگاه‌ها و تولیدکنندگان زیورآلات ۶ ماهه و اعتباری در قبال ارائه تضمین معتبر خواهد بود.

وی افزود: در مدلی دیگر، در تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک ملت، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد شده، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخت می‌شود، زیرا هر شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آن را به تنهایی ندارد، اما وقتی به صورت گواهی سپرده خرید انجام شود افراد دارای سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

شکری اضافه کرد: اکنون محموله شمش طلا در اختیار بانک ملت قرار گرفته است و این مدل در روز‌های آینده اجرایی خواهد شد و هر کس با هر میزان سرمایه می‌تواند گواهی خرید کرده و در شمش طلا سهیم باشد و ارزش سرمایه خود را از این طریق حفظ کند.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران گفت: در سال گذشته در ۹۰ بار عرضه شمش طلا در بورس کالا، فقط ۲۰ درصد آن به فروش رفت و بقیه آن در بانک کارگشایی انبار شده است.

وی افزود: با مدل‌های فروش یاد شده و استقبال بسیار خوب خریداران، رکورد فروش ماهانه همه ادوار شرکت زرشوران شکسته شد، به‌طوری که در مدت یک ماه ۴۰۰ کیلوگرم شمش طلا از طریق بورس کالا به فروش رفت.

افزایش ۵۰ درصدی تولید در مدت ۴ ماه

وی با اشاره به شناسایی گلوگاه‌های تولید در این مجموعه، گفت: با کمک یک تیم کارشناسی از داخل مجموعه، گلوگاه‌ها در مدت چهار ماه شناسایی شد و موفق شدیم با دو خطه کردن بخش لیچینگ کارخانه، افزایش تولید ۵۰ درصدی به ثبت برسانیم و با ادامه این روند به‌تدریج تا سال آینده به ظرفیت اسمی ۱.۵ میلیون تنی دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران از برنامه‌ریزی برای افتتاح «سد باطله» در این مجموعه تا پایان ماه جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود پروژه سد باطله تا پایان ماه جاری افتتاح می‌شود و همزمان با آن یک سایت پسماند نیز به بهره برداری خواهد رسید.

شکری، به سفر رئیس هیئت عامل ایمیدرو به تکاب و امضای تفاهم‌نامه با استاندار آذربایجان غربی اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن مرحله دوم توسعه، ایجاد شهرک طلا، ایجاد درمانگاه طب کار در تکاب، سرمایه‌گذاری ایمیدرو در آب و فاضلاب تکاب، ایجاد سد زرشوران به‌منظور تامین آب کارخانه و همچنین تامین آب اراضی کشاورزی پایین‌دست و تخصیص اعتبار به طرح راه‌سازی تکاب- دندی- زنجان، از جمله الحاقیه‌های این تفاهم‌نامه است.

وی گفت: فاز دوم توسعه زرشوران در صورت اجرایی شدن، اشتغال برای ۲۵۰ نفر در طول فرآیند ساخت و همچنین اشتغالزایی ۲۰۰ نفر را پس از بهرهپ بردایر به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران همچنین راه‌اندازی توریست معدنی و بازدید افراد از فرآیند استحصال طلا، همچنین بازدید از معدن بزرگ سرب و روی انگوران و منطقه باستانی «تخت سلیمان» را از دیگر جاذبه‌هایی عنوان کرد که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌ها می‌تواند به تحول اقتصادی منطقه بیانجامد.

وی گفت: عیار ذخایر خاک زرشوران ۲.۷ گرم بر تن است.

شکری پیش‌بینی کرد برای اجرایی شدن مرحله دوم توسعه زرشوران ۶۵ میلیون یورو معادل حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد.

مدیرعامل شرکت طلای زرشوران همچنین از مکاتبه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی طلای ایران در زرشوران خبر داد و گفت: تحقق این مهم می‌تواند مرجعی آزمایشگاهی برای حوزه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری باشد و با حضور کسب و کار‌های نوپا (ستارتاپ‌ها) و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان مشکلات موجود را حل و فصل کرد.

http://sanatnews.ir/News/1/272011
Share

دو برابر شدن تولید طلا با توسعه زرشوراندو برابر شدن تولید طلا با توسعه زرشوراندو برابر شدن تولید طلا با توسعه زرشوران
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است