به گزارش صنعت نيوز، براساس معيارهاي مندرج در استاندارد مصوب بازنگري شده در اسفند سال ۱۳۸۵ كميته تدوين معيار و براساس اعداد اعلام شده از سوي شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در سال ،۱۳۸۷تعداد ۱۱خودرو بايد از رده توليد خارج شوند.
خودروهاي پژو ۱۶۰۰،-۴۰۵ پژو ،۴۰۵پژو آردي، وانت پيكان او اچ وي، وانت پيكان، مزدا آمبولانس، مزدا دو كابين، مزدا تك كابين، پروتون سدان اتوماتيك، وانت نيسان زد ۲۴ انژكتوري، وانت نيسان زد ۲۴اف انژكتوري خودروهايي هستند كه از نظر استانداردهاي مصرف سوخت از محدوده مجاز تصويب شده خارج بوده و بايد جلوي توليد آنها گرفته شود.
اين گزارش ميافزايد، پيش نويس معيار مصرف سوخت خودروها به وسيله كارگروه كارشناسي كميته معيار تهيه شده است و پس از بحث و بررسي در جلسات كميته تدوين معيار مصرف انرژي و لحاظ شدن نظر تمامي اعضاء كميته از جمله وزارت صنايع و موسسه استاندارد تدوين و به تصويب نهايي رسيده است و اجراي آن بايد به وسيله موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران انجام شود.
بر اساس اين گزارش، شركت بهينهسازي مصرف سوخت به عنوان يكي از سه مرجع صدور تائيديه براي خودروهاي وارداتي، اجراي دقيق اين معيارها را مد نظر قرار داده و تنها خودروهايي موفق به اخذ مجوز اين شركت جهت ورود به كشور شدهاند كه مصرف سوخت آنها در محدودههاي مجاز ذكر شده در استاندارد قرار داشته است.
شركت بهينهسازي مصرف سوخت ضابط قانوني اجراي معيار مصرف سوخت در مورد خودروهاي ساخت داخل نيست و اين وظيفه موسسه استاندارد است كه خودروهاي توليدي كارخانهها را تست كرده و جهت نصب برچسب مصرف سوخت و توقف خودروهاي خارج از محدوده استاندارد وارد عمل شود.
بر اساس ماده ۱۲۱قانون برنامه سوم توسعه و ماده ۲۰برنامه چهارم توسعه، وظايف كميته تدوين معيار شرح داده شده كه تهيه پيش نويس استانداردها وظيفه شركت بهينهسازي است.