يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

آهنگ کاهش اجاره بهای خانه

  تاريخ:چهاردهم اسفند 1387 ساعت 13:20   |     کد : 17286   |     مشاهده: 729
به گزارش صنعت نیوز، نوسان اجاره بهای واحدهای مسکونی معمولا در آستانه فصل تابستان آغاز می شود و صاحبان مشاوران املاک نیز همواره از افزایش اجاره بهای مسکن صحبت می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، نوسان اجاره بهای واحدهای مسکونی معمولا در آستانه فصل تابستان آغاز می شود و صاحبان مشاوران املاک نیز همواره از افزایش اجاره بهای مسکن صحبت می کنند.

اما اکنون که سه ماه و نیم به آغاز فصل رهن و اجاره مسکن مانده ، آهنگ کاهش اجاره بهای واحدهای مسکونی هم نواخته شده است.

صاحبان مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران تاکید کردند: اجاره بهای واحدهای مسکونی 20 تا 35 درصد کاهش یافته است.

آنها با اشاره به اینکه مالکان هم کاهش اجاره بهای واحدهای مسکونی را پذیرفته اند، گفتند: با کاهش قیمت خرید و فروش مسکن، بسیاری از مالکان تمایل دارند به جای فروش، ملک خود را اجاره یا رهن دهند و عرضه مسکن اجاره ای را افزایش داده اند.

مشاوران املاک اعلام کردند: قیمت کل ساختمان اگر تقسیم بر 4 شود بهای رهن کامل آن واحد مسکونی بدست می آید.

کیومرث جلیلیان رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم از تداوم روند کاهشی قیمت مسکن و اجاره بها در کشور خبر داد و گفت: اجاره بهای مسکن از اقلام تاثیر گذار در شاخص تورم به شمار می آید.

وی گفت: دولت و وزارت بازرگانی سعی کرده اند با استفاده از مکانیزم های غیردستوری، موضوع قیمت مسکن و اجاره بها را پیگیری کنند و با افزایش عرضه و جلوگیری از واسطه گری ضمن جلوگیری از افزایش بیش از حد قیمت مسکن، برای کاهش آن اقدام کنند که نتایج ان در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: در گذشته و پس از هر دوره افزایش، فقط توقف رشد قیمت را شاهد بوده ایم و این مرحله تنها دوره ای است که کاهش قیمت را مشاهده می کنیم.

محمد سعیدی کیا تصریح کرد: یکی از اقدامات موثری که وزارت های مسکن و بازرگانی با جدیت پیگیری می کنند، افزایش عرضه و ساماندهی قیمت مسکن در قالب طرح هایی مانند "مسکن مهر" و شناسنامه دار کردن معاملات مسکن و ارائه کد رهگیری به مشاوران املاک است.

وی تصریح کرد: از زمانی که طرح ساماندهی املاک و مستغلات در کشور عملیاتی شده و قوانین آن شکل گرفته، آرامش بر بازار مسکن حاکم شده است و حداقل افراد واسطه ای از بازار مسکن خارج شده اند.

وزیر مسکن گفت: رویکرد بازار حساس مسکن در جهت آرامش است اما طبیعی است که بحث کاهش قیمت اجاره بها دیرتر از کاهش قیمت خرید مسکن رخ دهد.

سعیدی کیا افزود: براساس آمار بانک مرکزی که مرتب و هفتگی بازار این کالا را رصد می کند، کاهش اجاره مسکن در کل کشور وجود دارد و در تهران نیز روند کاهشی اجاره بها به چشم می خورد.

وی در خصوص جابجایی مردم و تاثیر آن در اجاره بها و قیمت مسکن خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با روند کاهش قیمت مصالح ساختمانی ، کاهش اجاره بها و خرید مسکن هم ادامه یابد.

صاحبان مشاوران املاک با اشاره به افزایش عرضه مسکن تصریح کردند : در شرایط کنونی نصف شدن قیمت مصالح ساختمانی و تکمیل و عرضه واحدهای مسکونی جدید ، مالکانی که در انتظار بالا رفتن قیمت ، از فروش ملک خودداری می کنند، مجبور به عرضه خواهند بود.

این فعالان بازار مسکن با تاکید بر اینکه خرید و فروش مسکن به شدت راکد شده است ، گفتند: پیش بینی می شود که کاهش اجاره بها و خرید و فروش مسکن استمرار یابد.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران هم گفت: با توجه به کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت مسکن، سال آینده کاهش 20 تا 30 درصدی قیمت اجاره بها در شهر تهران هم که اغاز شده است، ادامه می یابد.

مصطفی قلی خسروی با تاکید بر روند کاهشی قیمت مسکن افزود: طرح مسکن مهر از دلایل مهم کاهش قیمت ملک و اجاره بها در کشور است.

خسروی همچنین با اشاره به اجرای طرح ساماندهی املاک و مستغلات کشور (کد رهگیری ) گفت: طرح سامانه املاک و مستغلات کشور بر اساس خواسته صنفی مشاورین املاک و شورای اصناف کشور در سطح هیات دولت مطرح و تصویب و از سوی رئیس جمهوری به عنوان طرح ملی ابلاغ شد.

وی درباره این طرح ملی گفت : متقاضیان برای خرید یک ملک باید به مشاورانی مراجعه کنند که کد رهگیری از این اتحادیه دارند و دارای امضای دیجیتال هستند.

این مشاور با ورود به این سامانه در مرحله اول از سازمان ثبت اسناد کشور وضع طرف های معامله را استعلام می کند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران هدف از استعلام از سازمان ثبت را ممنوع المعامله نبودن فروشنده، نداشتن سوء سابقه ، مشخصات دقیق سند و پلاک ثبتی ملک دانست و گفت : این موضوع در حذف دلالی و شفاف شدن قیمت ها بسیار موثر است.

وی با اشاره به بعضی از مخالفت ها با اجرای این طرح گفت : هرزمان که مسئولان برای اجرای طرح نوینی برنامه ریزی می کنند؛ افرادی سودجو برای تامین منافع خود مخالفت می کنند.

17 هزار دفتر مشاور املاک در استان تهران فعال هستند و دفاتر غیررسمی و بدون کد رهگیری در استان هم یک هزار و 163 واحد اعلام شده است.

صاحبان دفاتر مشاور املاک اجرای کد رهگیری برای معاملات مسکن و اجاره بها را در کاهش قیمت ها موثر دانستند و تصریح کردند: ادامه کاهش قیمت اجاره و رهن مسکن، معاملات را در این بازار منطقی و متعادل می کند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/17286
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است