يک شنبه 30 ارديبهشت 1403
بهبهاني :

اتصال ريلي ايران ، پاکستان و ترکيه نياز سازمان اکو

  تاريخ:دوازدهم اسفند 1387 ساعت 14:59   |     کد : 17136   |     مشاهده: 641
به گزارش صنعت نیوز ، وزير راه و ترابري خواستار تلاش پاکستان و ترکيه براي ايجاد شبکه ريلي پيوسته با ايران شد و گفت : با بهره برداري از محور ريلي کرمان- بم- زاهدان مي توانيم قطار کانتينري اسلام آباد- تهران- استانبول را هر چه سريع تر راه اندازي کنيم.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز ، وزير راه و ترابري خواستار تلاش پاکستان و ترکيه براي ايجاد شبکه ريلي پيوسته با ايران شد و گفت : با بهره برداري از محور ريلي کرمان- بم- زاهدان مي توانيم قطار کانتينري اسلام آباد- تهران- استانبول را هر چه سريع تر راه اندازي کنيم.

حميد بهبهاني امروز در اجلاس سه جانبه وزراي حمل و نقل ايران، پاکستان و ترکيه پيرامون راه اندازي قطار در مسير اسلام آباد- تهران- استانبول گفت: حمايت از سازمان "اکو" در اولويت ماست و شبکه ريلي پيوسته هم زيربناي توسعه همکاري هاي مننطقه اي است.

وي عملياتي شدن يکي از مهمترين طرح هاي زيربنايي ريلي در سطح ملي و نيز کشورهاي منطقه يعني خط آهن کرمان- بم- زاهدان به طول 540 کيلومتر را ياداور شد و گفت : اين پروژه عظيم ملي و منطقه اي،با استفاده از توانمندي ها، تخصص و ظرفيت هاي داخلي و بدون نياز به خارج احداث شده است.

بهبهاني گفت : بهره برداري از اين طرح که همزمان با برگزاري دهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان اکو در تهران در اينده نزديک آغاز خواهد شد، تحول بزرگ اقتصادي را در ميان کشورهاي منطقه به وجود خواهد آورد.

وي افزود : اين طرح موجب مي شود خط آهن پاکستان از طريق شبکه ريلي ايران به ترکيه و اروپا و همچنين از طريق خط آهن ايران به آسياي مرکزي متصل شود.

بهبهاني ، توسعه خط آهن را مساوي توسعه کشورها ، رفاه و راحتي ملت ها دانست و افزود : براي پويايي شبکه ريلي کشورهاي منطقه، بايستي کشورهاي عضو به آن اهتمام ويژه ورزند و رفع نواقص و گسيختگي خطوط با تخصيص اعتبارات مناسب،

در اولويت قرار گيرد.

وزير راه تاکيد کرد: در جمهوري اسلامي ايران با توجه به پهناور بودن آن و ضرورت دسترسي ارزان، روان و ايمن به شبکه حمل و نقل ، طراحي و اجراي پروژه هاي ريلي در اولويت سياست هاي وزارت راه و ترابري قرار دارد.

وي گفت: در حال حاضر بيش از 13 هزار کيلومتر طرح خط آهن در دست مطالعه است و بايستي سالانه بيش از يکهزار کيلومتر خط آهن در ايران ساخته شود که به طور جدي در دست اقدام و پيگيري است.

وزير راه گفت : يکي از طر ح هاي مهم ديگر راه آهن که در سال هاي اخير در جمهوري اسلامي ايران به بهره برداري رسيد و نقش بسزايي در توسعه همکاري هاي ريلي در منطقه دارد، خط آهن بافق- مشهد به طول 800 کيلومتر است.

بهبهاني خاطرنشان کرد : با گشايش اين پروژه در سال 2005، مسير حمل و نقلي از بندر عباس در خليج فارس تا سرخس در مرز ترکمنستان حدود 900 کيلومتر کوتاه تر شد که براي صاحبان کالا صرفه جويي اقتصادي قابل ملاحظه اي داشته است.

وي گفت : در حال حاضر شبکه ريلي اکو خصوصاً ميان سه کشور جمهوري اسلامي ايران، پاکستان و ترکيه در دو نقطه نياز به توجه جدي دارد، يکي از آنها گسيختگي خط آهن دور درياچه وان در ترکيه است که احداث خط آهن دور درياچه وان در دستور کار وزارت حمل و نقل ترکيه قرار گرفته است.

بهبهاني افزود : موضوع ديگر بازسازي خط آهن کويته- تفتان در پاکستان است.

وي گفت : اين محور بسيار فرسوده است و پاکستان بدون بهسازي آن قادر نخواهد بود نقش قابل قبولي را در استفاده از شبکه ريلي منطقه ايفا کند.

وي سانحه هوايي اخير هواپيمايي ترکيه در هلند را که منجر به کشته و زخمي شدن تعدادي از مسافران شد به همتاي خود ، دولت و ملت ترکيه و خانواده هاي داغدار تسليت گفت.

 

http://sanatnews.ir/News/1/17136
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است