يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

آخرین مهلت به تولیدکنندگان مصالح ساختمانی

  تاريخ:پنجم اسفند 1387 ساعت 10:14   |     کد : 16771   |     مشاهده: 779
به گزارش صنعت نیوز، خرداد آینده ، آخرین مهلت برای دریافت پروانه استاندارد تولید مصالح ساختمانی تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، خرداد آینده ، آخرین مهلت برای دریافت پروانه استاندارد تولید مصالح ساختمانی تعیین شده است.

پس از این تاریخ ، پروانه واحدهای تولید مصالح ساختمانی غیراستاندارد لغو می‌ شود.

در ایران که از کشورهای زلزله خیز است افزایش ایمنی ساخت وساز اهمیت زیادی دارد و دولت هم رعایت استاندارد در تولید مصالح ساختمانی را الزامی کرده است.

وزیر صنایع و معادن با تاکید بر اینکه استاندارد تولید مصالح ساختمانی به دقت رعایت می شود ، گفت: به تولیدکنندگانی که مصالح ساختمانی غیراستاندارد تولید کنند پروانه بهره برداری نمی دهیم.

هم اکنون بیش از 100 نوع مصالح در صنعت ساختمان استفاده می شود و طبق مصوبه دولت از ابتدای تیرماه آینده ، مهندسان ناظر باید گواهی فنی بدهند که در ساخت بنا از مصالح ساختمانی استاندارد استفاده شده است.

محمود فاطمی عقدا رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به عزم جدی کشور در بازسازی ، بهسازی و توسعه طرح های ساخت و ساز انبوه گفت : هم اکنون بیش از 70 درصد مصالح ساختمانی استاندارد است.

وی افزود : در صورتی که برخی مصالح ساختمانی اصلی به عنوان مثال شن و ماسه و فرآورده های بلوکی مقاومت کم و بدون استانداردهای لازم در ساختمانها بکار رود اثر مخرب خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بار دیگر تاکید کرد : بهره گیری از فن آوریهای نوین در امر ساخت و ساز در جهت رفع مشکلات الزامی است.

سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور هم اعلام کرده است اگر استانداردسازی تمام مصالح ساختمانی در دستور کار قرار گیرد و نظارت در حین ساخت و ساز هم افزایش پیدا کند، روزانه 500 میلیون تومان صرفه جویی می شود.

نظام الدین برزگری رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت : ساخت و ساز سرمایه گذاری بلندمدت و اصلی برای خانواده هاست.

وی با بیان اینکه روز جهانی استاندارد در سال جاری با شعار " ساختمان های هوشمند و پایدار " در 157 کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد جشن گرفته می شود ، گفت :  باید با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی ، وزارت صنایع و معادن ، سازمان استاندارد ، سازمان نظام مهندسی ، شهرداریها و مسئولان این بخش به ساخت و سازهای هوشمند و پایدار روی آوریم.

سرپرست سازمان استاندارد ، ساختمان را ثروت ملی دانست و گفت : به منظور حفظ ثروت ملی و تامین ایمنی،حمایت لازم از تولید و کمک به خودکفایی،استانداردهای تدوین شده در زمینه ساخت وساز اجباری اعلام شده است و در صورت تخلف با معرفی به مراجع قضایی برخورد قانونی صورت می گیرد.

وی مشکل اصلی استاندارد سازی در ساخت و ساز را تولید مصالح بصورت کارگاهی و سنتی دانست و افزود : با تشکیل انجمن ها و تشکل ها در این صنعت تلاش می کنیم همه تولیدکنندگان جزئی را شناسایی و بر آنها نظارت داشته باشیم.

سرپرست سازمان استاندارد از تدوین931 استاندارد ملی و 1550 استاندارد بین المللی در بخش ساختمان خبر داد و گفت : سازمان استاندارد تا پایان برنامه پنجم تدوین 3860 استاندارد ملی در بخش ساختمان را پیش بینی کرده است که امیدواریم با رعایت استانداردهای ملی عمر مفید ساختمان ها که هم اکنون 30 سال براورد شده است به دو برابر افزایش یابد.

برزگری اعلام کرد : تا پایان برنامه پنجم بر اساس سند توسعه ملی استانداردسازی 7231 پروانه کاربرد علامت استاندارد برای تولید مصالح ساختمانی صادر خواهد شد و 29 شرکت تدوین استاندارد ، 58 شرکت بازرسی فنی و 173 آزمایشگاه همکار در کنترل کیفی مصالح ساختمانی فعالیت خواهند کرد.

رئیس سازمان استاندارد ادامه داد  : با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی 6 آزمایشگاه در سطح کشور برای کنترل کیفیت مصالح ساختمانی ایجاد می شود و نظام مهندسی کشور برای پیشبرد اهداف در جهت استاندارد بودن ساخت و سازها به استاندارد بودن مصالح ساختمانی در پایان کار توجه داشته باشد.

محمد سعیدی کیا وزیر مسکن و شهرسازی هم با اشاره به توسعه ساخت و ساز گفت : با توجه به تراکم جمعیت ، سالانه یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 هزار مسکن در کشور نیاز است.

وی گفت: مصوبه دولت در زمینه استانداردسازی مصالح ساختمانی ، بستر مناسبی را برای ساخت و ساز ایمن و پایدار فراهم آورده است.

وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر اجباری شدن استانداردسازی مصالح ساختمانی تصریح کرد: به ساخت و سازهایی که با مصالح ساختمانی استاندارد انجام نشود طبق شناسنامه فنی ساختمان ، "پایان کار" داده نمی شود.

بکارگیری فناوری های نوین ساختمانی و اجباری شدن تولید مصالح استاندارد ، طول عمر ساختمان ها را از 40 سال کنونی به بیش از 80 سال افزایش می دهد.

 

http://sanatnews.ir/News/1/16771
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است