يک شنبه 30 ارديبهشت 1403

اهميت راهبردي خط آهن بندر امام به خرمشهر و بصره

  تاريخ:پنجم اسفند 1387 ساعت 10:00   |     کد : 16766   |     مشاهده: 781
به گزارش صنعت نیوز، راه آهن يکي از بهترين گزينه هاي حمل و نقل در جهان است . ارتباط ريلي بين دو منطقه يا کشور با مزيت هاي فراوان اقتصادي و راهبردي همواره مـورد توجه همه بنگاههاي اقتصادي جهان بوده است .

به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، راه آهن يکي از بهترين گزينه هاي حمل و نقل در جهان است . ارتباط ريلي بين دو منطقه يا کشور با مزيت هاي فراوان اقتصادي و راهبردي همواره مـورد توجه همه بنگاههاي اقتصادي جهان بوده است .

يکي از راه هاي ريلي مهم که اهميت واقعي آن کمتر موردتوجه قرار گرفته خط آهن بندر امام خميني به آبادان و خرمشهر و از خرمشهر به شلمچه و از آنجا به بصره است .

اين خط آهن بندر امام خميني را به بندر خـرمشهر و در ادامـه از طـريق عراق به بندر لاذقيه سوريه در ساحل درياي مديترانه متصل مي کند .

در واقع ساخت خط آهن بندرامام خميني به آبادان وخرمشهر و نيز اتصال آن به عراق ، اتصال ريلي درياي مديترانه به خليج فارس است .

اتصال يک درياي اروپايي به يک دريايي آسيايي همواره يکي از آرزوهاي ديرينه بوده است و ساخت کانال سوئز نيز گامي بزرگ در جهت تحقق اين آزرو محسوب مي شود .

سـاخت راه آهن بنـدر امـام خميني به مرز شلمچه و عراق تحقق يکي از مهمترين و راهبردي ترين راههاي ريلي تجاري جهان است که اهميت آن کمتر از کانال سوئز نيست و يا به عبارتي بايد آنرا کانال سوئز ريلي جهان ناميد .

اين خط آهن مزيت هاي فراوني نسبت به کانال سوئز دارد:

نخست اينکه کشتي هايي که از درياي مديترانه به مقصد خليج فارس و درياي عمان حرکت مي کنند ناگزير بايد تمام شبه قاره عربستان را دور بزنند در حاليکه مسير مستقيم ريلي از سوريـه بـه خليج فارس بسيار کوتاهتر است .

دوم اينکه ميانگين سرعت کشتي با بار 15 کيلومتر در ساعت و يـا حتي کمتر است در حالي که ميانگين سرعت قطار 80 کيلومتر در ساعت است که اين امر با توجه به کوتاه بودن مسير ريلي ، زمان انتقال بار از مديترانه به خليج فارس را بسيار کاهش مي دهد.

به عبارت ديگرکشورهاي آسيايي بويژه کشورهاي حاشيه خليج فارس مي توانندسفارشات خود را از اروپا به بندر لاذقيه سوريه ارسال کنند و در کوتاهترين زمان از بندر امام خميني تحويل بگيرند وبلعکس که اين امر سرعت انتقال کالا به کشورمقصد را افزايش و به تبع آن هزينه هاي انتقال کالا را کاهش مي دهد .

ديگر اينکه خط ريلي از نا امني هاي دريايي ازجمله دزدي دريايي در امان است.

طي يکسال گذشته دزدان دريايي سومالي در درياي سرخ بيش از 100 کشتي را غارت کرده و بيش از 500 نفر از کـارکنان آنـان را به گروگان گـرفته و پس از اخـذ مبـالغ کلان از کشور هاي صاحب شناورها ، کشتي ها و کارکنان آنان را ازاد کردند .

دزدي هاي دريايي متعدد در دريـاي سرخ موجب نامن شدن اين مسير درياي شـده است بـه همين دليل بسياري ازشرکت ‌هاي حمل ونقل دريايي تصميم گرفته‌اند مسير خود را تغيير داده و با عبور از دماغه اميد نيک ، قـاره آفريقـا را دور بـزنند کـه اين امر موجب مي‌شود مسير اين کشتي‌ها 6500 کيلومتر دورتر شود .

اهميت ديگر اينکه اگر به هر دليلي مانند جنگ يا بحرانهاي بين المللي تنگه هرمز مسدود شود کشورمان مي تواند براحتي از طريق اين خط آهن مهم نيازهاي خود را برطرف کند .

البته اين را هم نبايد ازنظر دور داشت که اين خط آهن مي تواند درآمدهاي هنگفت اقتصادي براي صاحبان ان داشته باشد .

سرلشكر احمد فـاضل رئيس هيـات كـانال سوئز در خلال كنفرانس پنجاه و دومين سالگرد ملي شدن كانال سوئز اعلام كرد درآمد اين كانال در سال مالي 2008-2007 به 5 ميليارد و 113 ميليون دلار رسيد .

به اين تـرتيب مي توان تصور کرد اتصال ريلي خليج فـارس بـه درياي مديترانه مي تـواند چه درآمد هنگفتي براي کشورهاي ايران ، عراق و سوريه داشته بـاشد ، زيرا بـدون شک اين مسير بسيار کوتاه ، مطمئن و پرسرعت بخش عظيمي از مبادلات تجاري را بـه سوي خود مي کشاند .

علاوه بر آن اين خط آهن اعتبار بين المللي بنادر خرمشهر و به ويژه بنـدر امام خميني را بسيار افزايش مي دهد و اشتغالزايي بسياري در منطقه ايجاد مي کند .

درحال حاضر راه آهن خرمشهر به شلمچه با 16 کيلومتر طول و با 80 درصد پيشرفت در دست ساخت و راه اهن بندر امام خميني به آبادان و خرمشهر در دست مطالعه است .

بگفته محمد خـاکپور مدير کل راه اهن جنوب کشور کـار مطـالعاتي خط آهن بندر امام خميني به آبادان و خرمشهر با 100 کيلومتر اغاز شده است .

وي افزوده است ساخت اين خط آهن دو سـال زمان مي برد و مقامات عراقي نيز بارها اعلام کرده اند تمايل دارند که از بندر امام خميني براي ترانزيت کالا استفاده کنند .

بدون شک تمايل کشور عراق به ترانزيت کالاهاي مورد نياز خود ازطريق اين خط اهن ارزش و اهميت ان و نيز درآمد اقتصادي آنرا دو چندان مي کند .

به هر حال ساخت اين خط آهن فرصتي بزرگ و تاريخي را در اختيار کشورمان قـرار خواهد داد و همان گونه که کـانال سوئز اهميت بين المللي مصر را افـزايش داد مي تـواند به جايگاه بين المللي کشورمان بيفزايد .

 

http://sanatnews.ir/News/1/16766
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است