پيشرفت 70 درصدي آزاد راه خرم آباد - پل زال
به گزارش خبرنگار گروه راه و ساختمان صنعت نیوز، مدير کل راه و ترابري استان لرستان گفت : اين طرح به علت عبور از دل کوههاي زاگرس به عنوان يکي از سخت گذرترين و بزرگترين طرح هاي راه سازي کشور محسوب مي شود .
رضايي افزود : آزاد راه خرم آباد - پل زال قسمتي از شبکه بزرگراه آسيايي AH8 بشمار مي رود که با بهره برداري از آن ارتباط بندر امام خميني در جنوب کشور با آذربايجان در شمال ايران برقرار و مسيرترانزيتي تهران - جنوب هم 2 ساعت و نيم کوتاهتر مي شود .
وي گفت : با تکميل اين طرح ، علاوه بر افزايش سرعت خودروها و کاهش چشمگير تصادفات رانندگي ، مسافت 165 کيلومتري خرم آباد - پل زال 61 کيلومتر کاهش مي يابد .
مدير کل راه وترابري لرستان تاکيد کرد : از محل سود صرفه جويي در مصرف سوخت در مدت 3 سال و نيم هزينه ساخت اين آزاد راه برگشت داده مي شود .
مجري طرح آزاد راه خرم آباد - پل زال هم گفت : ساخت اين آزاد راه 104 کيلومتري از اواخر سال 1384 آغاز شده است و تا اواخر سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد .
هاشم زاده با بيان اين که اين آزاد راه با مشارکت 50 درصدي بخش خصوصي ساخته مي شود گفت : براي کل اجراي اين طرح 5400 ميليارد ريال اختصاص يافته است که تاکنون 3400 ميليارد ريال آن هزينه شده است .
وي افزود : ساخت آزاد راه خرم آباد - پل زال براي 2 هزار و500 نفر به صورت مستقيم شغل ايجاد کرده است .
هاشم زاده گفت : کل عمليات خاکريزي و خاکبرداري اين طرح حدود 42 ميليون متر مکعب برآورد شده است که 8 ميليون و 500 هزار متر مکعب آن خاکريزي و 33 ميليون متر مکعب آن خاکبرداري است.
وي افزود : اين طرح شامل 13 دستگاه تونل دوقلو به طول 24 هزار و 700 متر ،23 دستگاه پل بزرگ بصورت رفت و برگشت به طول 4 هزار و 892 متر ، بيش از 160 پل کوچک زيرگذر و 2 دستگاه تقاطع غير همسطح در ابتدا و انتهاي مسير است .
با وجود عبور اين آزاد راه از ميان کوههاي زاگرس شيب اين آزادراه حداکثر6 درصد خواهد بود .
سرهنگ تزار رئيس پليس راه لرستان نيز گفت : محورفعلي خرم آباد - پل زال به علت عرض کم و تردد روزانه 47 هزار وسيله نقليه ، حادثه خيزترين محور ارتباطي استان لرستان است بطوريکه از ابتداي امسال تا پايان آذر در اين مسير96 کشته و286 نفرزخمي شدند .