چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

کشف اولين پلانکتون‌ها در کهربا

  تاريخ:بيست و هفتم آبان 1387 ساعت 15:06   |     کد : 11236   |     مشاهده: 1335
به گزارش صنعت نیوز، دانشمندان براي اولين بار در سواحل منطقه چارنته(Charente) فرانسه موفق به کشف جانوران کوچک ميکروسکوپي(پلانکتون( شدند که با قدمتي بالغ بريکصد ميليون سال درون صمغ‌هاي درختان يا کهرباها به صورت کاملاً‌سالم قرار داشتند.

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، دانشمندان براي اولين بار در سواحل منطقه چارنته(Charente) فرانسه موفق به کشف جانوران کوچک ميکروسکوپي(پلانکتون( شدند که با قدمتي بالغ بريکصد ميليون سال درون صمغ‌هاي درختان يا کهرباها به صورت کاملاً‌سالم قرار داشتند.

اين يافته که تحت بررسي سه موسسه ديرينه شناساي و طبيعت شناسي فرانسه قرار دارد خلائي که در نحوه تکامل پلانکتون‌ها در يک بازه زماني 20 ميليون ساله به وجود آمده بود را ازبين برده است.

ژان پول سنت مارتين،‌پژوهشگر موزه ملي تاريخ فرانسه گفت: اولين سوالي که براي ما به وجود آمد چگونگي قرار گرفتن اين پلانکتون‌ها درون کهرباها بوده است، چون درختاني که چنين صمغ‌هايي را توليد مي‌کنند خارج ‌از دريا روييده و هيچ ارتباطي باموجودات دريايي ندارند.

وي افزود: نزديکترين حدسيات ما براي رسيدن به پاسخي مناسب روييده شدن درختها در نواحي ساحلي دريا و درهم آميخته شدن شيره آنها با پلانکتونهايي بوده است که بر اثر امواج دريا درهنگام بروز طوفان به ساحل آورده مي‌شدند.

کارشناسان اميدوارند با بررسي چنيني يافته‌هايي شرايط آب و هوايي منطقه را در دوره کرتاسه به دست آورند. دوره‌اي که از 145 ميليون تا 65 ميليون سال پيش را در برگرفته بود.

سنت مارتين تصريح کرد: اين يافته‌ها علاوه بر مشخص کردن شرايط آب و هوايي منطقه خلاء 20ميليون ساله تحول پلانکتون‌ها را نيز از بين برده و اطلاعات کاملي از آين دوره را در اختيار آنها قرار داده اند.

 

http://sanatnews.ir/News/1/11236
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است