جمعه 28 ارديبهشت 1403
رئيس هيات مديره شركت بورس گفت:

افزايش محدوده نوسان قيمت سهام به رونق بورس كمك مي كند

  تاريخ:بيست و يکم ارديبهشت 1387 ساعت 15:22   |     کد : 101   |     مشاهده: 2601
به گزارش صنعت نيوز،رئيس هيات مديره شركت بورس گفت: افزايش محدوده نوسان قيمت سهام به 3 درصد موجب رونق بورس خواهد شد و در آينده اين محدوده به مرور افزايش مي يابد.

به گزارش صنعت نيوز،رئيس هيات مديره شركت بورس گفت: افزايش محدوده نوسان قيمت سهام به 3 درصد موجب رونق بورس خواهد شد و در آينده اين محدوده به مرور افزايش مي يابد.

    

مصطفي اميد‌قائمي اظهار داشت: برنامه افزايش محدوده تومان قيمتي سهام شركت‌ها از 2 به 3 درصد از چند ماه پيش در هيات مديره شركت بورس مطرح و تصويب و براي تائيد به سازمان بورس ارايه شد.

وي ادامه داد: اين اقدام شركت بورس كه از روز شنبه اجرا خواهد شد در جهت ايجاد تحرك مبادلات و افزايش حجم معاملات سهام بود كه انتظار مي‌رود با اين تغيير كه اتفاق مهمي است رونق بورس افزايش يابد.

اميد قائمي در برابر اين مطلب كه آيا باز هم محدوده نوسان افزايش خواهد يافت گفت: در آينده و به مرور فرايند افزايش محدوده نوسان قيمتي باز هم پيگيري و ادامه خواهد يافت.

مدير سابق بازار در پاسخ به اين سوال  كه در دوره‌هاي گذشته و دبيركلي مير مطهري دامنه نوسان قيمت سهام به چه شكل بود گفت: در زمان ميرمطهري دامنه نوسان قيمت سهام شركت‌ها 5 درصد و بدون اعمال حجم مبنا بود اما به هنگام رشد متداوم سهام برخي شركت‌ها اين دامنه به 5/2 و يك درصد كاهش مي‌يافت.

اميد قائمي افزود: به طور مثال به دامنه نوسان شركت‌ها با F/E بين 5/5 تا 5/7 به 5/2 درصد و بالاتر از 5/7 به يك درصد محدود مي‌شد.

وي ادامه داد: اما به طور كلي دامنه نوسان 5/2 و يك درصد حداكثر مربوط به 30 شركت مي‌شد.

وي خاطرنشان كرد: در زمان دبيركلي عبده تبريزي اين محدوده به 5 درصد و بدون در نظر گرفتن رقم P/E سهام شركت‌ها تغيير يافت اما از اهرم حجم مبنا استفاده شد كه بر اساس آن بايد روزانه تعداد مشخصي از سهام شركت‌ها مورد داد و ستد قرار مي‌گرفت تا افزايش يا كاهش 5 درصدي نرخ مشمول سهام شركت ها مي‌شد.

اميد قائمي تصريح كرد: در گذشته علاوه بر محدوده نوسان و حجم مبنا ، عدم فروش سهام تا 3 روز كاري نيز اعمال مي شد كه محدوديت در فروش سهام باعث شده بود كه ديدگاه اكثر سهامداران كوتاه باشد اما از سال 85 امكان فروش سهام به يك روز كاري تغيير كرد و زمينه تحول در امر مبادلات را به وجود آورد.

به گزارش فارس، حجم مبناي سهام شركت‌هاي حاضر در بورس ايران از فرمول 0008/0 ضربدر تعداد سهام شركت‌ها محاسبه مي‌شود كه به دليل بالا بودن سهام شركت‌هايي چون فولاد مباركه ، ملي مس، بانك پارسيان و شركت‌هايي با سرمايه 300 ميليارد تومان، اين حجم كاهش يافته و برخي از شركت‌ها كه داراي گره معاملاتي هستند نيز بدون در نظر گرفتن حجم مبنا مورد معامله قرار مي‌گيرند.

 

 

 

http://sanatnews.ir/News/1/101
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است