شنبه 9 تير 1403

مرجان‌هاي دريايي از جزاير جنوبي كشور به ‌سرقت مي‌روند

  تاريخ:هشتم خرداد 1387 ساعت 12:35   |     کد : 667   |     مشاهده: 441
به گزارش صنعت نیوز، برخي كارشناسان، ميراث‌خبر را از سرقت بي‌رويه مرجان‌ها در جزاير لارك، هرمز، هنگام و قشم مطلع كردند. سارقان با پرداخت پول اندكي به برخي غواصان بومي، مرجان‌ها را صيد و به تهران منتقل مي‌كنند.

به گزارش صنعت نیوز، برخي كارشناسان، ميراث‌خبر را از سرقت بي‌رويه مرجان‌ها در جزاير لارك، هرمز، هنگام و قشم مطلع كردند. سارقان با پرداخت پول اندكي به برخي غواصان بومي، مرجان‌ها را صيد و به تهران منتقل مي‌كنند. 

به گزارش خبرنگار گروه گردشگری صنعت نیوز، به گفته برخي كارشناسان، چندي است كه كاميون‌هايي مشكوك با آرم يكي از نهادهاي دولتي، اقدام به سرقت مرجان‌هاي دريايي در جزيره لارك مي‌كند. اين اتفاق در جزيره هنگام و تا حدودي جزيره قشم نيز درحال وقوع است.

حميد رضايي، عضو هيات علمي مركز ملي اقيانوس‌شناسي، گفت:« وضعيت مرجان‌ها در جزاير جنوبي كشور به‌هيچ‌وجه مطلوب نيست. ازسويي برخي سوء‌استفاده كرده و آن‌ها را به سرقت مي‌برند و از سوي ديگر آلودگي‌ها باعث شده تا بخش اعظمي‌ از آن‌ها از بين برود».

وي در ادامه گفت:« سرقت مرجان‌ها در جزيره لارك، هنگام و گاهي هم قشم به صورت وسيع صورت مي‌گيرد».

مرجان‌هاي دريايي به سرقت مي‌روند

يكي از كارشناسان موضوع دريا در گفتگو از سرقت مرجان‌هاي دريايي در برخي جزاير جنوبي كشور خبر داد و گفت:« سارقان مرجان‌هاي دريايي از تهران آمده‌اند و بومي‌ها را با پرداخت پول تحريك و تطميع مي‌كنند تا براي آن‌ها مرجان‌ صيد كنند».

وي در ادامه گفت:« متاسفانه بومي‌ها از ارزش اين مرجان‌ها مطلع نيستند و از زنده بودن اين موجودات اطلاعي ندارند».

اين كارشناس در ادامه گفت:« غواصان بومي با قايق به صيد مرجان‌ها مي‌پردازند و هر قايق پر از مرجان را از 15 تا 40 هزار تومان به سارقان مي‌فروشند. آن‌ها نيز يك گل مرجان به اندازه كف دست را در تهران به قيمت 60 هزار تومان به برخي آكواريوم‌دارها مي‌فروشند».

وي درباره چگونگي اطلاع از اين موضوع گفت:« من گاهي غواصي مي‌كنم و هر بار نيز متوجه مي‌شدم كه از مرجان‌هاي جزيره لارك كم مي‌شود. گاهي اوقات نيز با تكه خورده‌هاي مرجان‌ها بر كف آب مواجه مي‌شدم و متوجه به سرقت رفتن آن‌ها شدم. يك روز اتفاقي به تپه شني در ساحل برخوردم كه زير آن پر از مرجان بود. با پيگيري‌هاي بعدي موفق به تماس با يكي از غواصان بومي منطقه شدم و از اين طريق موضوع سرقت مرجان‌ها را دريافتم».

وي در ادامه گفت:« بومي‌ها پس از صيد مرجان‌ها، آن‌ها را زير خاك مدفون مي‌كنند تا رنگشان روشن‌تر شود».

اين كارشناس در ادامه گفت:« متاسفانه اين سارقان به صيد ماهي‌هاي زينتي و مولد نيز مي‌پردازند. از آن‌جا كه فصل بهار و موقع تخم‌ريزي ماهي‌ها است، اين كار ضربه سختي به نسل اين ماهي‌ها مي‌زند».

وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا موضوع را با مسئولين مربوطه در ميان گذاشته يا خير، گفت:« با برخي مسئولين شيلات و اكولوژي خليج فارس صحبت كردم ولي گفتند كه نيروي لازم را براي حفاظت از مرجان‌ها ندارند. با دكتر رضايي در شيلات تهران كه در مركز ملي اقيانوس‌شناسي فعاليت مي‌كنند درميان گذاشتم و ايشان نيز قول همكاري داد. آقاي رضايي تنها كسي بود كه به اين موضوع اهميت داد».

سرقت مرجان‌ها توسط كاميون‌هاي آرم‌دار انجام مي‌شود

حميد رضايي، عضو هيات علمي مركز ملي اقيانوس‌شناسي، در گفتگو با خبرگزاري ميراث فرهنگي درخصوص سرقت مرجان‌ها گفت:« عده‌اي از اهالي تهران، با اجير كردن غواصان محلي برخي جزاير جنوب ايران و پرداخت حداقل دستمزد به آن‌ها اقدام به سرقت مرجان‌هاي دريايي و انتقال آن ها به تهران مي‌كنند».

عضو هيات علمي مركز ملي اقيانوس‌شناسي، در ادامه گفت:« اين اتفاق در جزيره‌هاي لارك و هنگام و تا حدودي در جزيره قشم درحال وقوع است».

وي در ادامه افزود:« متاسفانه كسي جلوي اين افراد را نمي‌گيرد. چندبار هم كه خواستند در كار آن‌ها ممانعت كنند، كار به درگيري و چاقوكشي منجر شده است».

رضايي عملكرد نهادهاي دولتي را در پيگيري اين ماجرا ضعيف توصيف كرد و گفت:« محيط زيست هيچ‌كاري انجام نمي‌دهد. من با برخي اعضاي شوراي شهر لارك صحبت كردم و گفتند كه نيروي انساني لازم را براي مقالبه با اين امر ندارند».

وي در پاسخ به اين سئوال كه چگونه از موضوع سرقت مرجان‌ها مطلع شده، گفت:« دوستي در بندرعباس دارم كه تمام اين ماجرا را براي من تعريف كرد. خود من هم چندي پيش به لارك رفتم و از نزديك كاميوني را با آرم يكي از سازمان‌هاي دولتي ديدم كه در حال بار زدن مرجان‌ها بود».

 لازم به ذكر است كه در پي تماسي كه با يكي از غواصان بومي لارك گرفتيم، صحت موضوع تاييد شد.

  

http://sanatnews.ir/News/1/667
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است