چهارشنبه 6 تير 1403

تدوین الگوی جدید کشت برای مقابله با کم آبی

  تاريخ:هفتم خرداد 1387 ساعت 11:03   |     کد : 630   |     مشاهده: 403
به گزارش صنعت نیوز، وزیر جهاد کشاورزی گفت: به منظور جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی و همچنین با هدف مصرف بهینه آب در شرایط کنونی ، الگوی جدیدی ازکشت تابستانه تدوین شده است که برای اجرا در اختیار سازمان های جهاد کشاورزی مراکز استانها قرار می گیرد.

به گزارش صنعت نیوز، وزیر جهاد کشاورزی گفت: به منظور جلوگیری از کاهش تولید محصولات کشاورزی و همچنین با هدف مصرف بهینه آب در شرایط کنونی ، الگوی جدیدی ازکشت تابستانه تدوین شده است که برای اجرا در اختیار سازمان های جهاد کشاورزی مراکز استانها قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه صنعت نیوز، محمدرضا اسکندری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه با شرایط کنونی باید الگوی کشت در کشور تغییر کند، افزود: در بسیاری از مناطق که آب کافی وجود دارد، الگوی کشت دوم نیز به آنان پیشنهاد شده است تا بتوانند با استفاده از روش های نوین آبیاری و الگوی کشت جدید میزان تولیدات را افزایش دهند.

وی گفت: در برنامه ریزی جدید ، کشت ذرت بهاره را به جای کشت تابستانه پیشنهاد کردیم، علاوه بر این ارقام متنوع ذرت های علوفه ای و ارزن علوفه ای را که دوره رشد کوتاه تری دارند، در اختیار کشاورزان قرار دادیم.

وزیرجهادکشاورزی گفت: در مراکزی که با کاهش منابع آبی روبرو هستیم، الگوی کشت گلخانه ای با آبیاری قطره ای به کشاورزان این مناطق توصیه شده است.

وی همچنین تصریح کرد: با وجود کاهش میزان بارندگی در برخی از استانها شاهد افزایش میزان تولید بودیم، بطوریکه محصول روی دست کشاورز مانده است و وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی در این استانها را بویژه استانهای گلستان، اصفهان و فارس آغاز کرده است.

اسکندری در مورد شرایط تولید برنج در استانهای شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) گفت:‌ با بهره گیری از نتایج پژوهش های چند ساله کارشناسان ، روش کشت خشک برنج را به کشاورزان پیشنهاد کردیم و هم اکنون نیز این روش در استانهای گیلان و مازندران در حال اجراست .

 

قیمت پایه خرید شیر اعلام می شود

 

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه کارخانه های تولید فراورده های لبنی ، شیر را به قیمت ارزان از دامدار می خرند و قیمت محصولات تولیدی خود را به بهانه افزایش قیمت شیر افزایش می دهند افزود: برای جلوگیری از این موضوع و حمایت از دامدار ، طرح ساماندهی جمع آوری و فراوری شیر با ایجاد سالانه 250 کارخانه فراوری شیر اجرا می شود .

 

وی گفت: تا پایان امسال 250 کارخانه فراوری شیر با همکاری 1700 مرکز جمع آوری شیر و تشکل های غیر دولتی احداث می شود .

 

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا پایان امسال میزان تولید شیر باید به 9 میلیون تن برسد افزود: در پی تسریع در اجرای طرح ساماندهی ، تاکنون مجوز احداث چند کارخانه فرآوری شیر با ظرفیت روزانه بیش از 30 میلیون تن صادر شده است .

 

اسکندری گفت: هم اکنون هفت میلیون و 14 هزار تن شیر در کشور تولید می شود که واحدهای فراوری و تولیدمواد لبنی فقط نزدیک به 4 میلیون تن آن را تحویل می گیرند و بقیه تولیدات در شبکه سنتی توزیع می شود که همین مسئله برای دامداران مشکلاتی ایجاد کرده است.

 

وی افزود: برای جلوگیری از این روند ، در یک برنامه هیجده ماهه مجوز احداث صد واحد جدید فرآوری شیر به مراکز جمع آوری شیر و تعاونی های دامداران داده می شود.

 

وزیرجهاد کشاورزی گفت: در طرح ساماندهی جمع آوری و فرآوری شیر، برای افزایش میزان تولید و سرانه مصرف ، علوفه مورد نیاز دامداران با قیمت ارزان تر تامین می شود.

 

اسکندری افزود: وزارت بازرگانی تا چند روز آینده قیمت پایه خرید شیر را اعلام خواهد کرد.

 

خود کفایی کشور در تولید پودر ماهی

 

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه حدود 400 تن ماهی میکتو فیده از گروه فانوس ماهیان در آبهای دریای عمان صید شد افزود :پودر این نوع ماهی خوراک مناسبی برای دام است و تاکنون این نیاز با قیمت گزاف از خارج تامین می شد .

 

وی گفت:‌ ظرفیت ذخیره ای و استحصال این ماهیان در دریای عمان حدود 2 میلیون تن در سال است اما به علت کوتاه بودن دوره صید امکان بهره برداری به موقع و به میزان کافی وجود نداشت.

 

وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ با تلاش کارشناسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات شیلات ، زمان برداشت از این ذخایر ارزشمند از حدود 6 ماه به 9 ماه افزایش یافته است.

 

اسکندری گفت:‌ با فراهم شدن این امکان علاوه بر تامین نیاز داخل ، زمینه صادرات نیز فراهم شده است.

 

وی افزود: هم اکنون بخش خصوصی با همکاری مرکز تحقیقات شیلات ایران با اجاره دو فروند کشتی ویژه صید این نوع ماهی روزانه 120 تن ماهی میکتو فیده از دریای عمان صید می کند.

 

بیماری زنگ سیاه گندم در مزارع وجود ندارد

 

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ بیماری زنگ سیاه گندم در مزارع کشور وجود ندارد و هیچ خطری از بابت این بیماری مزارع گندم را تهدید نمی کند.

 

محمدرضا اسکندری با اشاره به اخباری که در رسانه های خارجی دراین باره منعکس شده است افزود:‌ با تلاش متخصصان و کارشناسان موسسه تحقیقات و اصلاح بذر و نهال این وزارتخانه و پس از پایش های انجام شده و براساس گزارش رسمی این موسسه در تاریخ ششم خرداد امسال هیچ موردی از بیماری زنگ سیاه گندم در مزارع کشور وجود ندارد.

 

وی گفت:‌ با اقدام و اعلام به موقع جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال شیوع این بیماری بسیاری از کشورهای همسایه نیز برای جلوگیری از ورود زنگ سیاه گندم به مزارع خود اقدامات ایمنی را اجرا کردند و بدین ترتیب منطقه از گزند این بیماری در امان ماند و بیماری کنترل شد.

 

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال زراعی گذشته نمونه هایی از بیماری زنگ سیاه گندم در منطقه محدودی از مزارع استان خوزستان و غرب کشور دیده شده بود که با کنترل به موقع از انتقال آن به دیگر مزارع جلوگیری شد.

 

اسکندری گفت: این بیماری در میزان تولید در واحد سطح موثر است و تولید را کاهش می دهد که با اجرای تمهیدات لازم هم اکنون مزارع کشور از الودگی به این بیماری پاک است.

 

وی همچنین از معرفی 9 رقم بذر جدید زراعی و علوفه ای با ویژگی مقاوم به خشکی با دوره رشد کوتاه در چند روز آینده خبرداد و افزود: با بکارگیری روش های نوین علمی زمان معرفی ارقام جدید از حدود 13 سال به حدود 3 سال کاهش یافته است و بدین ترتیب کشاورزان می توانند ارقام جدید را در مدت کوتاهتری تحویل بگیرند و در مزارع خود به منظور کاهش میزان مصرف آب بکار گیرند.

 

 

http://sanatnews.ir/News/1/630
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است