چهارشنبه 6 تير 1403
معاون وزیر نیرو:

جيره‌بندي آب هيچ يک از شهرها در دستور کار نيست

  تاريخ:دوم خرداد 1387 ساعت 13:39   |     کد : 537   |     مشاهده: 651
به گزارش صنعت نیوز، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: اگر مردم 10 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي کنند مي‌توانيم خشکسالي تابستان امسال را بدون هيچگونه محدوديت و مشکلي پشت سر بگذاريم.

به گزارش صنعت نیوز، معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: اگر مردم 10 درصد در مصرف آب صرفه‌جويي کنند مي‌توانيم خشکسالي تابستان امسال را بدون هيچگونه محدوديت و مشکلي پشت سر بگذاريم.

 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي صنعت نيوز، رسول زرگر  در  اولين سمينار ملي "جايگاه آب‌هاي بازيافتي و پساب در مديريت منابع آب، چالش‌ها و راهکارها" در مشهد اظهار كرد: 120 شهر کشور و عمدتا شهرهاي کوچک بيشتر تحت تاثير خشکسالي و کم آبي قرار دارند و امسال بحث جيره‌بندي آب هيچ يک از شهرها در دستور کار وزارت نيرو نيست.

 

معاون وزير نيرو افزود: متوسط الگوي مصرف آب در دنيا حدود 150 ليتر و در ايران 220 ليتر در شبانه‌روز است يعني ما 70 درصد بيشتر از الگوي جهاني آب مصرف مي‌کنيم.

 

زرگر عمر متوسط شبکه‌هاي آب‌رساني شهري را تا 20 تا 30 سال ذکر کرد و گفت: ميزان پرت آب در اين شبکه‌ها 27 تا 30 درصد است.

 

وي با بيان اينکه شبکه‌هاي آبرساني بعضا 40 تا 45 سال قدمت دارند، افزود: پرت 12 تا 15 درصدي آب از طريق شبکه‌هاي آبرساني معقول است و با رساندن ميزان پرت از 30 درصد به اين ميزان، 600 کيلومتر مکعب صرفه جويي در آب خواهيم داشت.

 

زرگر خاطرنشان كرد: 98 درصد جمعيت شهري و 70 درصد جمعيت روستايي تحت پوشش آب شرب بهداشتي قرار دارند که تلاش مي‌کنيم تا سال آينده 10 درصد جمعيت شهري و 76 درصد جمعيت روستايي را از آب شرب بهداشتي برخوردار كنيم.

 

به گزارش خبرنگار ايسنا، معاون وزير نيرو طي سخنراني در اين همايش نيز اظهار كرد: کمتر از 30 درصد جمعيت شهري کشور تحت پوشش شبکه جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب قرار دارند و تنها در 101 شهر از هزار شهر کشور سيستم جمع‌آوري و تصفيه فاضلاب اجرا شده است.

 

وي ادامه داد: از 95 ميليارد متر مکعب آب مصرفي کشور، 92 درصد در بخش کشاورزي، شش درصد در بخش شرب و دو درصد در بخش صنعت مصرف مي‌شود و حاصل آن توليد 32 ميليارد متر مکعب پساب است.

 

زرگر با اشاره به توليد سالانه 28 ميليارد متر مکعب پساب در بخش کشاورزي گفت: با کمي تدبير، برنامه‌ريزي و کنترل مواد شيميايي مصرفي در بخش کشاورزي، مي‌توان پساب حاصل از اين بخش را به آب مناسب قابل استفاده تبديل کرد.

 

معاون وزير نيرو افزود: استفاده از پساب حاصل از تصفيه فاضلاب خانگي از سال‌ها قبل مورد توجه قرار گرفت ولي اقدام عملي در اين رابطه انجام نشد.

 

وي استفاده از پساب را با توجه به کم‌آبي موجود در کشور، روند رو به افزايش جمعيت، رشد کشاورزي و افزايش توليد پسماند ضروري دانست و گفت: براي هر يک متر مکعب آب شرب از طريق سيستم‌هاي آب‌رساني پنج هزار ريال صرف شده و با چهار هزار و 200 ريال سوبسيد به قيمت 800 ريال به شهروندان فروخته مي‌شود درحالي‌که تبديل يک متر مکعب فاضلاب به پساب يک هزار و 500 ريال هزينه داد.

 

معاون وزير نيرو با بيان اينکه درصد زيادي از پساب توليدي در تصفيه‌خانه‌هاي کشور منطبق با استانداردها نيست، افزود: علي‌رغم وجود مهندسان مشاور خبره در کشور وضعيت طراحي تصفيه خانه‌هاي فاضلاب استاندارد نيست.

http://sanatnews.ir/News/1/537
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است