شنبه 9 تير 1403

تسهیل سیاست واردت و صادرات

  تاريخ:بيست و سوم مرداد 1387 ساعت 14:22   |     کد : 4971   |     مشاهده: 211
به گزارش صنعت نیوز، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : تسهیل تجارت در بخش های مختلف تجاری از جمله صادرات ، واردات ، ترانزیت ، ورود و خروج موقت ، گردشگری و مبارزه با قاچاق کالا از اهداف مهم طرح تحول اقتصادی در بخش گمرک است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي صنعت نیوز، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد : تسهیل تجارت در بخش های مختلف تجاری از جمله صادرات ، واردات ، ترانزیت ، ورود و خروج موقت ، گردشگری و مبارزه با قاچاق کالا از اهداف مهم طرح تحول اقتصادی در بخش گمرک است.

اردشیر محمدی گفت : اعمال دقیق همه رویه های گمرکی ضمن رعایت قوانین گمرکی و دیگر مواد قانونی مرتبط و نظارت بر سلامت ، بهداشت و امنیت کالاهای وارداتی مورد توجه خواهد بود.

وی افزود : این موارد در صورت تحقق کامل باعث تسهیل و تسریع روند تجارت ، افزایش صادرات غیرنفتی و رشد پایدار اقتصادی خواهد شد .

محمدی گفت: تسهیل تجارت شامل ترخیص بهنگام مواد اولیه برای خط تولید کارخانه ها به منظور جلوگیری از خواب سرمایه تولید کنندگان و در دسترس قرار گرفتن به موقع مواد اولیه در اختیار صاحبان صنایع است که به کاهش قیمت تمام شده و افزایش تولید و عرضه در بازارهای هدف وکالاهای اساسی و دیگر محصولات مورد نیاز جامعه در بخش واردات کمک می کند.

وی افزود : همچنین انجام تشریفات صادرات در سریع ترین زمان ممکن برای عرضه محصولات صادراتی ایران با حداقل زمان در بازارهای هدف را شامل می شود.

رئیس کل گمرک تاکید کرد : از طرف دیگر باید علاوه بر تسهیل تجارت که یکی از دغدغه های تمامی سازمان های درگیر در امر تجارت است، بررسی سلامت و بهداشت کالاهای وارده به کشور، کامل بودن اسناد گمرکی ، اطمینان از پرداخت حقوق دولت با تعیین ردیف تعرفه و ارزش دقیق کالا، صحت امنیت کالاها و تأمین استاندارد تعیین شده نیز باید مورد توجه قرار گیرد، که خواه ناخواه در برخی موارد رعایت این نکات و اعمال دقیق مقررات گمرکی و تجاری و بررسی محموله های وارداتی به لحاظ دارا بودن شرایط ورود و داشتن مدارک و اسناد مرتبط زمان بر است.

وی افزود : این کارها علاوه بر بررسی در گمرک در بسیاری اوقات در 20 سازمان باید مورد نظارت قرار می گیرد که تشریفات تجاری را به تأخیر می اندازد.

محمدی گفت : هرچند عوامل عمده ای سبب تسریع و تسهیل امور تجاری می شود اما در تسهیل تجارت 3 گروه شامل گمرک ، سازمان های دخیل در امر تجارت برای ارائه مجوزهای قانونی لازم و اعمال نظر در خصوص ورود یا عدم ورود و در نهایت صاحبان یا نمایندگان قانونی انها ؛ نقش اساسی ایفاء می کنند.

وی افزود : با درک این شرایط نباید انتظار داشته باشیم که تنها انجام مطلوب امور

در یکی از این گروه ها سبب بهبود فرایندهای گمرکی شود و نباید تصور شود که چنانچه کالا ، کانتینر و کامیون های حامل کالا به هر دلیل در محوطه یا انبارهای گمرکی انبار شده است به منزله انجام نشدن بموقع کارها در گمرک است.

محمدی گفت : ممکن است ترخیص محموله ها به دلایل مختلف از جمله تکمیل نشدن اسناد و مدارک ،‌ نداشتن مجوز از سازمان های مرتبط ، پرداخت نکردن حقوق ورودی ، ظن به قاچاق کالا و موارد مشابه دیگر با کندی مواجه شود که گمرک هیچ دخالتی در آن ندارد.

وی افزود : در حال حاضر به خاطر آشنا نبودن برخی افراد از این مسائل ، ماندن کالا در گمرک به این دلایل را از ایرادهای این سازمان می دانند و به ضعف آن ربط می دهند در حالی که گمرک نقشی در ترخیص نشدن آن ندارد.

رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد : بنا بر این توجه به این موضوع که تأخیر در هر مرحله از ترخیص کالاهای وارداتی و انجام تشریفات کالاهای صادراتی به کدام یک از این گروه ها ارتباط پیدا می کند، به بهبود هر چه سریع تر و مطلوب تر روند امور تجاری کمک شایان توجهی خواهد کرد.

محمدی گفت : تسهیل امور گمرکی که انجام بهینه وظایف و مسئولیت های آن در این خصوص به عملکرد گمرک برمی گردد، یکی از عمده ترین راه های ترخیص سریع و بموقع کالاهای وارداتی ، انجام مطلوب و بهنگام تشریفات صادرات و در نهایت تسهیل تجارت است.

وی افزود : چنانچه گمرک موارد مربوط به امور گمرکی یک محموله را که عمدتاً شامل بررسی و تعیین ردیف تعرفه ، تعیین ارزش کالاها و بررسی دقیق و بموقع کالاهای وارداتی و اسناد و مدارک مرتبط است ؛ بموقع انجام دهداما 2 گروه دیگر وظایفشان را در زمان تعیین شده و بموقع انجام ندهند تسهیل و تسریع تجارت شکل واقعی نخواهد گرفت و هدف مورد نظر در این زمینه تحقق نمی یابد.

کاهش تشریفات صادرات با ارزیابی غیابی

رئیس کل گمرک ایران در ادامه گفت : با اجرای ارزیابی غیابی در گمرکات کشور مدت زمان اجرای تشریفات کالاهای صادراتی کاهش می یابد.

محمدی، افزود: برای تسریع ، تسهیل و کاهش مدت زمان تشریفات صادرات به منظور حضور به موقع کالاهای صادراتی در بازارهای هدف ارزیابی غیابی در دستور کار گمرک قرار دارد.

وی گفت: شرایط باید به‌گونه‌ای فراهم شود تا بدون حضور صاحب کالا کارهای مقدماتی مربوط به تشریفات صادرات کالا انجام شود و صاحب کالا تنها در مرحله نهایی با حضور در گمرک به ارسال کالا به مقصد موردنظر اقدام کند.

رئیس کل گمرک ایران افزود: گمرک سعی دارد با ارائه راهکارهای مطلوب و تصمیمات منطقی حضور صاحب کالا را برای تشریفات گمرکی به پایین‌ترین حد کاهش دهد.

وی عرضه خدمات به خدمت‌گیرندگان گمرک را از اهداف مهم این سازمان دانست و اظهار داشت: خدمت‌گیرندگان نیز باید با رعایت دقیق قوانین و مقررات به گمرک کمک کنند تا امور مربوط به تشریفات گمرکی در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

شایان ذکر است،دیدار مردمی رئیس کل گمرک ایران دوشنبه هر هفته ساعت 16تا 18 در ستاد مرکزی گمرک ایران برگزار می شود و خدمت‌گیرندگان می‌توانند در طول هفته با اعلام آمادگی قبلی از طریق شماره تلفن 82992626 و با حضور در این جلسه مسائل و مشکلات مرتبط را مطرح سازند.

http://sanatnews.ir/News/1/4971
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است