شنبه 9 تير 1403

تشريح دستاوردهاي وزارت بازرگاني

  تاريخ:بيست و يکم مرداد 1387 ساعت 14:43   |     کد : 4785   |     مشاهده: 213
به گزارش صنعت نیوز، وزير بازرگاني از رشد 40 درصدي صادرات کشور در سالجاري خبر داد و گفت : با وجود برخي محدوديت ها از ابتداي امسال تا کنون 8 ميليارد دلار انواع کالا از کشور صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی صنعت نیوز، وزير بازرگاني از رشد 40 درصدي صادرات کشور در سالجاري خبر داد و گفت : با وجود برخي محدوديت ها از ابتداي امسال تا کنون 8 ميليارد دلار انواع کالا از کشور صادر شده است.

سيد مسعود ميرکاظمي امروز در نشستي خبري با تشريح اقدامات و دستاوردهاي وزارت بازرگاني در سه سال اخير افزود : اگر چه صادرات کشور از سه سال گذشته تا کنون سير صعودي داشته و از برنامه جلوتر بوده است اما براي تحقق اهداف سند چشم انداز سال 1404 بايد بيش از اين تلاش کرد.

وزير بازرگاني رفع موانع صادرات را راهبرد اين وزارتخانه اعلام کرد و افزود : براي توسعه صادرات در کشور بيش از 30 برنامه از جمله تسهيل روابط تجاري ، حمايت از بازرگانان ، مشوق ها ، پرداخت تسهيلات صندوق ضمانت صادرات ، توسعه کشتيراني و برپايي نمايشگاههاي بين المللي اجرا شده است.

ميرکاظمي گفت : ارزش واردات کشور در سال گذشته 48 ميليارد دلار شامل 4 و نيم ميليارد دلار واردات بنزين بود که در مقايسه با شاخص هاي اقتصادي و همچنين تنوع محصولات وارداتي مانند سهم بالاي واردات ماشين آلات ، تجهيزات و مواد اوليه ، منطقي است.

وزير بازرگاني در ادامه با موفق دانستن سياست هاي بازرگاني داخلي کشور در سه سال اخير گفت : ازريابي عملکرد اصناف در همه استانها نشان مي دهد با وجود برخي انتقادها ، واگذاري برخي فعاليت ها به اصناف و سياستهاي حمايتي دولت از اصناف ، موفق بوده است.

ميرکاظمي با اشاره به وجود 2 ميليون واحد صنفي در کشور گفت : هم اکنون 2 هزار بازرس صنوف در بازار فعاليت مي کنند.

وزير بازرگاني افزود : فقط در تهران در 4 ماه اخير بيش از يک ميليون بازرسي از واحد هاي صنفي انجام شده است.

ميرکاظمي ادامه داد : خوشبختانه صنوف در تنظيم بازار نيز به ويژه پايان سال قبل خوب عمل کردند و براي ماه مبارک رمضان نيز برنامه ريزي دارند.

وي با اشاره به طرح تحول اقتصادي دولت گفت : اين طرح به ساماندهي شبکه توزيع داخلي و خارجي صنوف نيز کمک مي کند.

وزير بازرگاني همچنين با بيان اينکه توزيع کالاهاي اساسي با هدف تنظيم بازار به صورت منظم از سال 83 تا کنون بدون افزايش قيمت و کاهش وزن ادامه دارد ،گفت : تلاش مي شود کالابرگ کالاهاي اساسي در روزهاي ملي و مناسبتي و اعياد اعلام شود.

ميرکاظمي ساماندهي خريد و توزيع گندم و آرد را از ديگر اقدامات وزارت بازرگاني اعلام کرد و افزود : با ساماندهي اين بخش هم اکنون بانک اطلاعاتي مناسبي از وضعيت توليد کنندگان و شبکه هاي توزيع در اين بخش تهيه و گردآوري شده است.

وي همچنين با بيان اينکه ايران اين قابليت را دارد که به مرکز ذخيره سازي و مرکز تجاري منطقه تبديل شود گفت : هم اکنون تعدادي سيلوي جديد با همکاري بخش خصوصي به ظرفيت 3 ميليون و 500 هزار تن ساخته شده و در حال ساخت است.

وزير بازرگاني تبديل توليد نان سنتي به نان صنعتي را الزامي دانست و گفت: براي توسعه و تسهيل تجارت در کشور 30 سامانه ملي راه اندازي شده است که بيش از 35 هزار تاجر کشور عضو اين سامانه ها هستند.

وزير بازرگاني در پاسخ به سوالي در خصوص تعرفه تلفن همراه گفت : تعرفه تلفن همراه 25 درصد است و توليدکنندگان داخلي متعهد به تامين سهمي از نياز داخلي هستند که اگر در مهلت تعيين شده موفق نشوند اين تعرفه قابل تجديد نظر است.

وي همچنين در خصوص سهم خدمات در تورم کشور گفت : تورم ناشي از واردات مواد غذايي که از افزايش قيمت جهاني نشات گرفت بخشي از مجموع تورم در کشور است.

ميرکاظمي اضافه کرد : بخش هاي مختلفي مانند ساختار نظام پولي و ازري و ساير خدمات خارج از حوزه وزارت بازرگاني در ايجاد تورم دخيل هستند که جاي تحليل و بررسي دارد.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص آزادسازي قيمت سيمان نيز گفت : قيمت هر تن سيمان در دولت براي خروج از سبد حمايتي 65 هزار تن مصوب شد ه است و بازار براي رسيدن به تعادل به زمان نياز دارد.

وزير بازرگاني تصريح کرد: با توجه به برنامه افزايشي توليد سيمان ، روند نرخ سيمان در بازار کاهشي است.

وي همچنين گفت : رژيم تجاري در مرحله نهايي است و بزودي براي آغاز مذاکرات ابلاغ مي شود.

ميرکاظمي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص برخي شايعات استيضاح گفت : چنين چيزي واقعيت ندارد ، يکي از نمايندگان در کميسون مجلس از من سوالي داشت که پاسخ گرفت و قانع شد.

http://sanatnews.ir/News/1/4785
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است