يک شنبه 15 مهر 1403

در ایران آنفولانزاي پرندگان وجود ندارد

  تاريخ:هفدهم مرداد 1387 ساعت 12:53   |     کد : 4499   |     مشاهده: 125

فارس: رئيس سازمان دامپزشكي كشور گفت: عاري بودن ايران از آنفولانزاي فوق حاد پرندگان به تأييد سازمان بين‌المللي فائو رسيد.

مجتبي نوروزي چهارشنبه شب در نشست با خبرنگاران خاطر‌نشان كرد: در سال‌جاري سازمان بين‌المللي فائو با نمونه‌گيري از مراكز نگهداري طيور در تالاب‌هاي كشور عاري بودن ايران از آنفولانزاي حاد پرندگان را تأييد كرد و يك نامه تأييديه از فائو به وزارت كشاورزي منعكس و رونوشتي از آن براي دامپزشكي كشور ارسال شد.

وي تعداد تالاب‌هاي كشور را 280 مورد ذكر كرد و گفت: سالانه 3 ميليون پرنده از سيبري به قفقاز به اين تالاب‌ها مهاجرت مي‌كنند.

نوروزي همچنين از عاري بودن ايران از بيماري طاعون گاوي با تأييد كشورهاي عضو OIE خبر داد و تصريح كرد: اين كشور حدود 5/8 ميليون رأس گاو و گوساله دارد.

وي در بخش ديگري اجراي طرح واگذاري اقدامات اجرايي برخي طرح‌ها به شركت‌هاي مميزي بخش خصوصي در راستاي اشتغالزايي فارغ‌التحصيلان دانشگاهاي كشور خبر داد.

اين مسئول با ضروري خواندن توسعه شبكه‌هاي تشخيص آزمايشگاهي دامپزشكي در كشور گفت: به همين منظور 10 شبكه تشخيص آزمايشگاهي در زمينه بيماري و فرآورده‌هاي غذايي طراحي و با اولويت در سطح كشور اجرا خواهد شد.

نوروزي در بخش ديگري از اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها در سازمان دامپزشكي كشور خبر داد و توضيح داد: با هدفمند كردن يارانه‌ها در اين سازمان 400 ميليارد ريال اعتبار بخش درمان و پيشگيري واگذار شده است كه نتايج مفيدي دربر داشته است.

وي، كاهش بيماري تب مالت از 25 هزار نفر در سال 85 به 20 هزار نفر در سال 86 را از نتايج اين طرح عنوان كرد.

نوروزي همچنين تعداد مراكز عرضه فرآورده‌هاي خامي را 70 هزار مركز عنوان كرد و يادآور شد: سالانه بيش از 4 ميليون نظارت از اين مراكز صورت مي‌گيرد.

رئيس سازمان دامپزشكي كشور ادامه داد: از 5 سال گذشته تاكنون 330 كشتارگاه سنتي به كشتارگاه صنعتي و نيمه صنعتي تبديل و برخي نيز تعطيل شده‌اند.

وي تعداد كشتارگاه‌هاي صنعتي و سنتي كشور را به ترتيب 33 و 402 واحد اعلام كرد و يادآور شد: هم‌اكنون 180 كشتارگاه صنعتي طيور نيز در سطح كشور در حال فعاليت هستند و سازمان دامپزشكي در سال‌هاي اخير كليه واحدهاي سنتي طيور را تعطيل و اجازه فعاليت به آنها را نمي‌دهد. 

http://sanatnews.ir/News/1/4499
Share

آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل دريافت کنندگان
 



کليه حقوق محفوظ و متعلق به پايگاه اطلاع رسانی صنعت نيوز ميباشد
نقل مطالب و اخبار با ذکر منبع بلامانع است